На шопінг до Європи: чи стануть дешевшими вживані авто?

Олександр Радчукполітолог

З 1 серпня набуде чинності закон про зниження ставок акцизного збору на вживані автомобілі. Вже з понеділка українці зможуть купити вживане авто для власних потреб у країнах Європи, де ціни на них значно привабливіші, й офіційно розмитнити транспортний засіб за більш низькими ставками вже на території України.

Народні депутати та Президент нарешті зробили перший крок для того, щоб ціни на вживані авто з ЄС нарешті трохи зменшилися. Парадокс, коли європейці, маючи більші заробітки, вже давно можуть купити собі вживаний засіб для пересування за 5-7 тисяч євро в досить гарному стані, тоді як пересічний українець має збирати на таке авто мало не 10 років, поступово стане історією.

Втім, не все так райдужно. Після ухвалення законопроекту у Верховній Раді Президент довго його не підписував. Представники фракції «Самопомочі» навіть хибно припускали, що Глава держави накладе вето на цей документ. Їхні побоювання розділяли й експерти, адже не секрет, що Петро Порошенко до того, як стати Президентом, активно займався автомобільним бізнесом і всіляко підтримував вітчизняного автовиробника, переслідуючи власні інтереси.

Продаж вживаних автомобілів: нові правила оподаткуванняВерховна Рада змінила правила оподаткування операцій із продажу вживаних автомобілів. Тепер податкове навантаження на покупця такого засобу пересування значно зменшується.

Однак Президент таки підписав законопроект, зробивши це в максимально публічний спосіб. Щоправда, перед підписанням вніс кілька поправок, які депутати вже підтримали. Отже, на думку Президента й парламенту, кожен українець може купити лише одне вживане авто до кінця дії закону, громадянам заборонять його перепродаж протягом року, а власник авто має завезти авто в Україну особисто.

Закон діятиме до кінця 2018 року, однак «вікно знижок» працюватиме трохи більше року: річ у тім, що згідно з документом, завозити в Україну можна буде вживані авто, які відповідають екологічним стандартам «Євро-5» (тобто не старіші 2010 року). А вже з 1 січня 2018 року Україна переходить на стандарти «Євро-6», а значить, вибір вживаних авто з ЄС значно звузиться, а самі транспортні засоби значно подорожчають. До того ж, скористатися пільговими умовами, згідно із законом, українцям можна буде не частіше, ніж один раз на рік. Фактично, найвигідніше придбати авто можна буде в період із 1 серпня 2016-го до 1 січня 2018 року.

За покупками в Європу

Головна інтрига полягає в тому, чи справді українці чимдуж попрямують за кордон за вживаними європейськими автівками. Спритники вже більше місяця рекламують свої послуги на різноманітних тематичних сайтах із продажу автомобілів, на яких пропонують українцям «шопінг-тур» найбільшими автомобільними базарами Європи з пропозицією підібрати авто для себе.

Різноманітні пропозиції «пригнати» авто з Європи існують уже багато років: раніше покупець міг замовити бажане авто в посередника, який домовлявся про його купівлю та «переганяв» на кордон з Україною. Вартість такої послуги коливалася в межах 300-1000 євро залежно від класу автомобіля та побажань майбутнього власника. Та дозволити такі «схеми» собі міг геть не кожен, адже вартість розмитнення могла бути вдвічі більшою за саму покупку. Тому такий варіант обирали або поціновувачі європейської якості авто, які вважали, що вживане авто з Європи все одно буде набагато кращим за вітчизняний автопром, або вживані авто купували мешканці прикордонних територій, які мали можливість регулярно повертатися на ньому в Європу й користуватися нерозмитненим авто.

Мита на імпорт: чи стане реально українцям купити вживаний автомобіль? ЕкспертиЕксперти прокоментували ініціативу Кабінету міністрів України щодо скасування мита на імпорт в Україну для б/в автомобілів.

Зараз послуги з «автошопінгу» стартують від 200 до 500 євро. За ці гроші посередники пропонують клієнтам замовити для них квитки на літак чи потяг, забронювати готель, супроводжувати їх на автобазар та допомогти зробити правильний вибір. Звичайно, що решта витрат лягають на плечі майбутнього автовласника. Згідно з новим законом, найбільш вигідною стане покупка автомобілів з об’ємом двигуна до 1 літра та від 1 до 2. Акциз на машини з об'ємом бензинового двигуна до 1 літра складатиме 0,102 євро за 1 куб. см проти нинішньої ставки у 1,094 євро (різниця в 11 разів), від 1 до 1,5 літрів – 0,063 євро (зараз – 1,367 євро; різниця в 20 разів), від 1,5 до 2 літрів – 0,267 євро (зараз – 1,643 євро; різниця у 8 разів).

Незважаючи на те, що вживане авто до 10 тисяч євро українці тепер зможуть розмитнити на 3500-4000 євро дешевше, експерти попереджають про низку небезпек та підводних каменів під час такого роду шопінгу країнами Європи. Перш за все, ринок вживаних авто у ЄС значно більший за вітчизняний. А це означає, що це й більше викрадених авто, так званого «автохламу» та «утоплеників». Допомогти розібратися пересічному громадянину можуть і посередники, однак гарантувати якість купленого авто та порядок із документами не зможе ніхто. Проблеми з документами можуть виникнути вже на кордоні з Україною, а всілякі «технічні» негаразди згодом можуть вартувати тих самих зекономлених декількох тисяч євро.

Сумнівна вигода?

Звичайно, частина українців таки спробує придбати авто за кордоном та розмитнити його за зниженою акцизною ставкою вже в Україні. Втім, буму на автошопінг-тури експерти не очікують.

По-перше, на заваді стане те, що їхати за автівкою потрібно буде особисто. Не кожен громадянин вільно почуває себе на будь-яких іноземних ринках чи магазинах без знання мови країни, в якій він хоче здійснити покупку. Послуги посередника обійдуться в додаткові витрати, а це вже мінус до економії.

Україна запроваджує додаткові мита на російські автоУкраїна з 3 січня 2016 року запроваджує додаткові ввізні мита на автомобілі російського виробництва.

По-друге, на заваді можуть стати все ті ж фінансові обмеження, адже затверджуючи закон, парламентарі подбали, щоб в Україну завозилися вживані авто не старіші, ніж 2010 року випуску. А ціни на них, за розрахунками експертів, все одно є недосяжними для більшості українських громадян. «Верховна Рада прибрала з авто до п'яти років акциз і всі радіють, хоча ці авто (до п'яти років) в ЄС дорогі й ніхто їх сюди не повезе! Де логіка? Хочете зробити людям дешеві авто? Так зніміть обмеження «Євро-5» і «6», і тоді люди привезуть дешеві авто», – зауважив на своїй сторінці в Facebook генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. До слова, після 1 січня 2018 року вибір українців взагалі звузиться, адже навіть у Європі вживані авто за стандартами «Євро-6» можуть бути ще досить дорогими. Якщо зважити на гривневі доходи громадян та співвідношення з курсом євро, то навіть середня ціна в 10 тисяч євро за хороше вживане авто може бути непідйомною для більшості українців: у перерахунку за курсом вона складатиме близько 300 тисяч гривень. До прикладу, ціна на вітчизняний новенький «ЗАЗ Forza» у салонах стартує від 190 тисяч гривень.

По-третє, для поїздки за дешевшим авто українцям доведеться оформлювати візи до країн Шенгенської зони. А це і додатковий час, і додаткові витрати, і необхідність продемонструвати посольствам і консульствам щирість своїх намірів і «прозорість» джерел своїх прибутків. Цей аспект також відверне значний відсоток потенційних покупців.

Мінінфраструктури врегулювало реєстрацію автомобілівМіністерство інфраструктури України врегулювало процес сертифікації транспортних засобів у країні.

Насправді, на думку експертів, новий закон навряд чи спонукатиме українців масово їхати на закупку вживаних авто до країн ЄС. Документ може допомогти розмитнити за більш привабливими цінами авто, якими вже користуються. Так, у пояснювальній записці до законопроекту нардепи вказують на те, що ті авто зі стандартом «Євро-5», які вже завезені й перебувають у режимі транзиту, їхні власники зможуть розмитнити, що принесе додаткові 300 млн грн надходжень до Бюджету. Слід також зазначити, що підписаний закон навряд чи може стати передвісником створення дійсно розвиненого ринку вживаних європейських авто на території України, адже парламентарі внесли до нього цілу низку суттєвих обмежень.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»