Аналізуємо виконання президентської програми: відновлення аеропортів в областях

Оточення президента останнім часом активно використовує тезу про те, що Володимир Зеленський виконує передвиборчі обіцянки. Сам президент записує відеоролики, присвячені програмі. Керівник його Офісу Андрій Єрмак запевняє, що Зеленський «обов'язково здійснить усе, про що він говорив під час своєї виборчої кампанії». Аналітики видання «Слово і діло» пропонують вірити фактам, а не емоційним заявам. Ми вирішили нагадати, які обіцянки були в програмі Зеленського. Сьогодні поговоримо про наміри «відновити аеропорти в кожному обласному центрі».

У вересні 2020 року міністр інфраструктури Владислав Криклій в інтерв'ю «Слово і діло» уточнив, що в обіцянці Зеленського мова йде про оновлення фактично наявних аеропортів, які залишилися в країні з радянських часів.

Криклій упевнений, що до кінця каденції Зеленського, тобто до 2024 року, реально відновити 15 аеропортів. «Це ж не означає, що у нас буде ще 15 нових аеропортів. У нас, нагадаю, всього 25 регіонів, тому 15 – це немало. Тим більше, що в більшості областей аеропорти вже є. Наприклад, Миколаїв зараз працює, Херсон – теж», – сказав він.

Що зараз відбувається з відновленням аеропортів? На 2021 рік у державному бюджеті на модернізацію регіональних летовищ передбачено 2,4 млрд грн.

Поки що в центрі уваги два аеропорти – в Одесі і Дніпрі. У грудні 2020 року в одеському аеропорту здали нову злітно-посадкову смугу, будівництво якої йшло три роки. На 2021 рік в Одесі запланована третя черга робіт.

Аеропорту Дніпра в 2020 році не пощастило, через коронавірус кошти на його будівництво практично повністю забрали. На 2021-й в бюджеті передбачено 1,4 млрд грн. Як повідомили в Мінінфраструктури в грудні, в Дніпрі завершили етап підготовчих робіт: на території майбутньої злітно-посадкової смуги виконали геодезичні дослідження, розробили траншеї під електромережі і спецзв'язок, проклали комунікації.

У лютому 2021-го був укладений договір на будівництво аеродрому з генеральним підрядником, сума контракту склала 3,95 млрд грн. В аеропорту Дніпра буде смуга завдовжки 3,2 км з сучасними системами навігації, метеорологічним і світлосигнальним обладнанням. Будівництво триватиме близько 3 років. Тобто має закінчитися акурат до кінця каденції Зеленського.

Ще мільярд гривень в цьому році з бюджету витратять на летовища в Рівному, Херсоні та Вінниці. У Херсоні та Вінниці потрібно реконструювати злітно-посадкову смугу, в Рівному – рульові доріжки та перон.

Крім того, 30 млн грн передбачили на проєктні роботи аеропорту на Закарпатті. Він буде розташований між Ужгородом та Мукачевом, в селі Середнє, будівництво планують завершити теж за три роки. Проєкт буде державно-приватного партнерства, на 3-4 млрд грн: держава побудує аеродром, інвестор – термінал.

При цьому аеропорт в Ужгороді нікуди не подінеться – його відремонтують. У вересні Україна і Словаччина підписали угоду, яка дозволить відновити роботу летовища. «В силу географічних та інших особливостей аеропорту «Ужгород», який розташований практично на кордоні зі Словаччиною, виліт і захід на посадку літаків на аеродромі неможливий без використання території цієї держави. Термін попередньої міжурядової угоди, який регулював дане питання, закінчився, і ми наполегливо працювали разом зі словацькою стороною над відновленням домовленостей для повноцінного запуску аеропорту», – розповів Криклій.

У планах Міністерства інфраструктури на 2022 рік – повітряні ворота в Чернівцях, Сумах, Полтаві та Черкасах. У Полтаві потрібно реконструювати злітно-посадкову смугу і побудувати нову, встановити світло-сигнальне і радіотехнічне обладнання. У Чернівцях – реконструювати і подовжити смугу, зробити нову дренажну систему, реконструювати термінал. На 2023 рік – аеропорти в Ізмаїлі, Житомирі та Маріуполі (якщо буде відкрито повітряний простір).

В Україні також затверджений список пріоритетних інвестиційних проєктів до 2023 року, в нього увійшли 14 аеропортів. Що планують зробити:

  • відновити діяльність аеропорту в Черкасах;

  • реконструювати аеродром в аеропорту «Івано-Франківськ»;

  • реконструювати аеропорт у Чернівцях;

  • модернізувати матеріально-технічну базу аеропорту «Херсон»;

  • реконструювати аеропорт у Вінниці;

  • третя черга будівництва в аеропорту Одеси;

  • реконструювати аеропорт у Дніпрі;

  • побудувати новий аеропорт на Закарпатті;

  • реконструювати аеропорт в Полтаві;

  • відновити інфраструктуру аеропорту «Рівне»;

  • відновити інфраструктуру аеропорту «Суми»;

  • реконструювати міжнародні аеропорти в Кривому Розі, Миколаєві та Житомирі.

Крім того, є цільова програма розвитку аеропортів, розрахована до 2023 року. У ній, крім вищезазначених аеропортів, є також завдання щодо летовищ у Львові, Харкові, Запоріжжі та Тернополі. У документі йдеться, що загальна потреба в залученні коштів – 21,5 млрд грн: 12,4 млрд – з держбюджету, 3,9 млрд – за рахунок державних коштів, залучених під державні гарантії, 2,1 млрд – за рахунок місцевих бюджетів, 1,6 млрд – за рахунок коштів приватних інвесторів.

Отже, Зеленський обіцяв відновити аеропорти в кожному обласному центрі – не враховуючи окуповані території, виходить 22. Але в пріоритетних планах Кабміну 14 аеропортів, в цільовій програмі розвитку – 18. Нічого не чути про долю аеропортів в Чернігові, Луцьку та Хмельницькому. А план щодо заявлених аеропортів буде виконаний тільки в разі справного щорічного фінансування. Поки що виконання обіцянки президента повністю – під питанням.

Нагадаємо, раніше ми писали про обіцянку Володимира Зеленського: «зарплата військовослужбовців буде на рівні натовських стандартів».

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО