Вибори та закон: чому провадження стосовно виборчих прав українців рідко доходять до суду

Борис Малишевексперт з правових питань

Тільки 2 з 261 кримінальних провадження за фактом порушення виборчого законодавства в частині підкупу виборців під час парламентських і президентських виборів в 2019 році дійшли до суду. Про це йдеться у відповіді Національної поліції України на запит «Слово і діло». У коментарі доктор юридичних наук Борис Малишев зазначив, що проблеми з розслідуванням таких правопорушень виникають переважно на досудовому етапі. Через те, що поліція залишається під політичним впливом, а реформи – не доведена до кінця.

«Питання в тому, що цей орган в нас залишається політизованим. Проблема стовідсотково виникає на досудовому етапі. Можуть виникати й інші проблеми, коли справи передаються до суду. Але, за статистикою, більшість з них туди навіть не потрапляє. Якщо здійснюється якийсь політичний тиск на справу – вона до суду просто не доходить. Але на рівні суду може бути декілька причин: неякісно зібрані матеріали на досудовому етапі і суд їх повертає. Інша причина – це той же самий тиск на суд. Але це робити важче, бо там три інстанції і до цього воліють не доводити», – відзначив Малишев.

Експерт вважає, що органи досудового розслідування перебувають під політичним впливом через те, що реформа правоохоронних органів не доведена до кінця.

«Якщо дійшло так мало, то проблема в тому, що їх просто не передають. З різних причин. Я не виключаю, що мова, наприклад, може йти про виборчі комісії, де є представники тих чи інших політичних еліт. Звісно, ці політичні еліти починають тиснути на правоохоронні органи, щоб вони не передавали справи до суду», – пояснив Малишев.

Малишев наголосив, що у структурі МВС зберігається жорстка вертикаль всупереч міжнародним стандартам, яка порушує умову незалежності Національної поліції від політичних гравців.

«Щоб вирішити цю проблему, необхідно деполітизувати Національну поліцію. Основна мета реформи 2015 року була в тому, що міністр внутрішніх справ структурно відокремлюється від поліції. Є керівник поліції і він нею керує. Насправді, в законі ця умова була виконана формально тому, що очільник МВС досі, згідно з цим законом, зберігає дуже багато повноважень – і кадрових, і фінансових. І найголовніше: в законі про Національну поліцію написано, що керівника призначає міністр МВС. Тобто, відбувається не конкурс, не комісія, а пряме призначення. Тому треба передбачити всі ці моменти на рівні закону, тоді цей орган буде менш політизований», – пояснив експерт.

Нагадаємо, МВС відкрило майже півтисячі кримінальних проваджень через порушення на місцевих виборах.

Раніше ми детально писали про всі види порушень, на які скаржаться учасники виборчого процесу. Серед них: підкуп виборців, незаконне ведення агітації тощо.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО