Розмитнення автомобілів: чи потрібно надавати пільги «чорнобильцям»

Дмитро Яблоновськийфінансовий аналітик
Валентин Краснопьоровполітичний експерт

У Верховній раді зареєстровано законопроект №2278, згідно з яким «чорнобильців» пропонують звільнити від розмитнення автомобілів. Судячи з тексту, автори документу пропонують звільнити від мита, акцизу, ПДВ громадян, які належать до I та ІІ категорій постраждалих внаслідок трагедії. Пільговикам пропонують дозволити ввозити без митних зборів легковики, вантажівки, автобуси та мотоцикли. В такий спосіб розмитнити можна як нові, так і старі авто.

Заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський критично оцінив цю законодавчу ініціативу.

На його думку, якщо влада вважає, що потрібно фінансово підтримувати тих, хто наприклад, брав участь в АТО, то доречніше давати їм справедливу грошову компенсацію, а не надати безкоштовно землю. Це стосується й інших аспектів, додав Яблоновський.

За його словами, Україні не варто йти шляхом надання різноманітних пільг.

«По-перше, це вимагає додаткових грошей на їх адміністрування. Тоді потрібно, наприклад, зобов'язати чиновника, який перевірятиме, кому можна давати пільгу, а кому ні. Це додаткові витрати держави. По-друге, коли чиновник почне вирішувати, кому ж давати пільги, а кому ні, він одразу шукатиме можливість отримати за це неправомірну вигоду у вигляді хабара. У підсумку ми повертаємось до того, що створюються корупційні схеми, а додаткові витрати відбуваються на рівному місці», – прокоментував Яблоновський.

Економіст уточнив, що влада може вирішити питання іншим шляхом, якщо хоче допомогти. Наприклад, та сама категорія «чорнобильців» або будь-яка інша може отримувати щорічно певну суму грошей, що не становитиме корупційних ризиків, зазначив економіст.

Політичний аналітик Валентин Краснопьоров, у свою чергу, наголосив, що надання такої пільги може підштовхнути до ще однієї схеми.

Він припустив, що той, хто скористається пільгою, зможе привезти хороше авто, яке в Європі коштує $10 тисяч, а потім продати в Україні за $20 тисяч, отримати якийсь заробіток для себе. Частково це боротьба з офіційною державою з огляду на офшори олігархів, додав аналітик.

«Якщо серйозно, то будь-які винятки з правил – це дірки і створення коррупціогенної тіньової форми функціонування економіки в окремій сфері. Податки та акцизи повинні бути зменшені для всіх. Громадяни повинні бути мобільними, мати можливість їздити на авто, купувати бензин і послуги на дорогах у вигляді кафе/ресторанів. При чому бюджетоцентристи теж виграють. Вони отримують з обігу, а не від того, що людина заплатила втричі більше, ніж коштує автомобіль», – прокоментував Краснопьоров.

Експерт додав, що в Україні є райони, від яких до центру 50-60 кілометрів, і для таких громадян мати автомобіль – просто необхідність.

Нормальний автомобіль в Європі коштує близько 2 тисяч доларів, а в Україні щонайменше 8 тисяч доларів, при тому, що Україна – найбідніша країна Європи, звернув увагу аналітик.

«Владі потрібно йти шляхом загального зменшення податкового тиску. За більш ніж 20 років незалежності ми до цього так і не дійшли», – резюмував Валентин Краснопьоров.

Додамо, президент Володимир Зеленський 17 липня обіцяв протягом місяця вирішити питання відтермінування штрафів для власників нерозмитнених автомобілів. Але виконати обіцянку в строк не зміг.

Більше про те, які штрафи передбачені, на інфографіці.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО