Що потрібно знати водіям про нові правила паркування

Олександр Радчукполітолог

З 27 вересня водіям в українських містах потрібно бути пильними. Адже саме з цієї дати запрацюють норми нового закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів».

Наприкінці вересня до роботи поліцейських із виявлення порушників долучаться й муніципальні інспектори. Головні нововведення – штрафувати водіїв зможуть заочно, адже порушення дозволятиметься фіксувати на фото й відео. Ба більше, в окремих випадках авто можуть евакуювати на штрафмайданчик, звідки забрати його можна буде, лише заплативши всі штрафи та збори.

Штрафи та евакуація

Зараз найпоширеніша практика серед порушників паркування – залишити авто й не заплатити за його парковку. Ще гірше, коли авто створює перешкоди для руху іншого транспорту або пішоходів. Насправді, проблема дуже суттєва, адже «зловити на гарячому» порушника важко – потрібно, щоб на кожній вулиці міста працював окремий патруль поліції для виявлення таких водіїв.

Нині ж правила змінюються. Водії та власники запаркованого з порушеннями авто отримуватимуть «листи щастя» прямо на лобовому склі свого авто та офіційні листи на адресу реєстрації. Щоправда, існує опція, згідно з якою власник авто може звернутися до сервісних центрів МВС із заявою про те, що транспортним засобом керує інша особа. Втім, це не убезпечить порушника від сплати штрафу.

Зростуть і розміри штрафів. Зараз водій-порушник може заплатити від 50 до 255 гривень штрафу. Новий закон передбачає прив'язку розміру штрафів за порушення правил паркування до вартості години паркування в 20-разовому розмірі. Наприклад, у деяких місцях столиці штрафи можуть сягнути й 1000 гривень. Якщо штраф сплачують протягом 10 банківських днів, буде надана знижка 50%.

Крім того, закон запроваджує чіткі підстави для евакуації авто. Головні підстави – такі транспорті засоби суттєво перешкоджають руху транспорту або створюють загрозу безпеці руху. Наприклад, коли авто припарковане на проїжджій частині в два ряди або більше, або припарковане в місці, яке заборонене ПДР, – на пішохідних переходах, залізничних мостах і шляхопроводах, на зупинках громадського транспорту. Можуть евакуювати й автівки, які заважають руху громадського транспорту й запарковані на спеціально передбачених для цього смугах руху. Пішоходи також можуть поскаржитися на водія-порушника: якщо інспектор виявить кричуще порушення, коли авто заважає пішоходам, воно також може бути евакуйоване. Крім того, транспортні засоби матимуть право евакуйовувати в разі, якщо вони заважають роботі комунальників у разі оголошення певної місцевості зоною надзвичайно екологічної ситуації.

Як забрати авто зі штрафмайданчика?

Якщо авто вже потрапило на штрафмайданчик, забрати його буде щонайменше дорожче. Ускладнити ситуацію може й те, що навіть у великих містах поки що створені лише кілька таких майданчиків. Наприклад, на весь Київ їх лише три. А значить, щоб доїхати за своїм авто з іншої частини міста, потрібно чимало часу.

Для того, щоб забрати своє авто водію потрібно буде заплатити штраф, вартість послуг евакуатора + ПДВ, а також вартість за зберігання авто на штрафмайданчику. Тарифи на евакуацію затверджені відразу трьома міністерствами та поки що є фіксованими. За послуги евакуатора для легкового авто (до 2 тонн) потрібно сплатити 600 гривень + ПДВ, а за кожну добу зберігання авто на штрафмайданчику – 120 гривень + ПДВ.

До слова, якщо власник авто з'явиться до того, як вирішать евакуювати авто, й погодиться з вимогами сплатити штрафи, то авто не евакуйовуватимуть. Натомість водію доведеться заплатити за виклик евакуатора.

Однак цікаво, що зараз водіям доводиться платити набагато більше, ніж за вказаним тарифом. Так, щоб отримати авто назад, водіям доведеться сплатити штраф 255-680 гривень, виклик евакуатора обійдеться в 350-500 гривень, а завантаження транспорту (залежно від тоннажу) – 800-1200 гривень. У соцмережах водії, яким доводилося забирати свої евакуйовані авто, пишуть про те, що навіть якщо приїхати за авто того ж дня, заплатити за його перебування на штрафмайданчику доведеться, як за дві доби.

Чи будуть винятки з правил?

Столична влада звітує про те, що до початку впровадження нових правил у місті будуть облаштовані спеціальні місця для паркування – так звані «кишені». Їх підготують лише в місцях, де це дозволяє ширина тротуару, між деревами й у так званих «мертвих зонах» тротуарній частині. Чи постраждає сама ширина тротуару при цьому (1,5 метра на звичайних вулицях і 3 метри на магістральних) та чи не буде завдано шкоди зеленим насадженням, поки що невідомо. Втім, киян запевнили, що жодних незручностей вони не відчують.

А от щоб самі водії не відчули серйозних незручностей, доведеться постаратися. Перш за все йдеться про дорожню розмітку для паркування. Зараз вона є лише в центрі столиці, тоді як у більш віддалених районах (навіть у радіусі центральної частини міста) такої розмітки немає. Де можна паркуватися, не завжди зрозуміло. Потрібно оновити дорожні знаки й зробити так, щоб паркомати працювали й були в зоні доступу 100-200 метрів.

Цікаво, що ще в 2017 році столична влада пообіцяла власникам електрокарів безкоштовну парковку в Києві до 2020 року. Це чи не єдиний виняток із правил для паркування в столиці. Чи підуть на такий крок в інших містах – поки невідомо. Втім, навряд чи цей чинник одразу суттєво вплине на збільшення кількості електрокарів у великих містах. Необхідним елементом також є збільшення кількості зарядних станцій, яких навіть у Києві дуже мало.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО