Чи готова інфраструктура України до приходу нових авіакомпаній? Огляд обіцянок політиків

Аліна Костюченкожурналіст

15 березня на спільній із міністром інфраструктури Володимиром Омеляном прес-конференції комерційний директор ірландської лоукост-авіакомпанії Ryanair Девід О’Брайян оголосив про запуск у жовтні цього року з України одразу 22 рейсів – до Нідерландів, Великобританії та Швеції, Польщі, Німеччини, Угорщини. Поки що всі рейси здійснюватимуться виключно з двох місць – аеропортів «Київ» та «Львів». Мешканцям інших міст доведеться чекати свого шансу, тим часом користуючись тими транспортними хабами, які обирають для себе основні перевізники.

Нерідко причина такого стану речей криється в банальній неготовності регіональних летовищ обслуговувати міжнародні рейси на тому рівні, який є прийнятним для провідних авіакомпаній. Відповідальність за них несе як місцева влада, так і керівництво країни. Тож у зв’язку з сьогоднішньою новиною про прихід на ринок України найбільшого лоукостера Європи, «Слово і Діло» вирішило нагадати вітчизняним політикам про їхні обіцянки щодо розвитку мережі аеропортів.

Наприклад, у тому ж таки Львові мер Андрій Садовий у 2013 році пообіцяв сприяти розширенню внутрішніх рейсів із аеропорту ім. Данила Галицького, і свого слова дотримав: станом на квітень 2015 року, коли аналітики «Слова і Діла» перевірили виконання цієї обіцянки, до списку рейсів додалися перельоти до Дніпра та Одеси.

«Заворушилися» тоді й мери інших міст західної України. Наприклад, міський голова Тернополя Сергій Надал у 2013-му пообіцяв представити план розвитку аеропорту обласного центру. Однак виявилося, що охочих інвестувати в його розбудову та створення «транспортно-логістичного кластера на базі тернопільського аеропорту» просто немає. Так само утворити логістичний центр навколо місцевого аеропорту пообіцяв міський голова Вінниці Сергій Моргунов. Сказано це було в 2015 році, і поки що обіцянка має статус «у процесі виконання».

Успішнішими в реалізації своїх обіцянок виявилися мер Чернівців Олексій Каспрук і губернатор Рівненської області Олексій Муляренко. Перший у березні 2015-го пообіцяв, що не дозволить закрити Чернівецький аеропорт (протягом того ж року той прийняв близько 130 рейсів), а другий у червні 2016-го – що поновить чартерні рейси з рівненського летовища (перший такий здійнявся в небо 10 липня минулого року). А от обіцянка колеги Муляренка із Закарпаття – Геннадія Москаля – про те, що в 2017 році міжнародний аеропорт «Ужгород» відновить роботу, поки що перебуває в процесі реалізації.

Також чимало обіцянок, зареєстрованих «Словом і Ділом», стосуються розвитку інфраструктури під цивільну авіацію на півдні України, зокрема, в Миколаєві та Одесі. Про те, що Миколаїв дуже потребує летовища, яке нормально функціонує, говорить той факт, що лише за 2015-й рік портал зареєстрував три обіцянки політиків різних рівнів щодо цього. Спочатку народний депутат Борис Козир підняв питання продовження ліцензії для аеропорту (на жаль, безуспішно), потім екс-губернатор Миколаївської області пообіцяв передати його на баланс обласного центру (тут якраз все вдалося), а потім тодішній мер міста Юрій Гранатуров запевнив, що летовище почне функціонувати вже до кінця 2015 року. Потім, щоправда, градоначальник сам зізнався, що поквапився з прогнозом. Останню обіцянку про поновлення роботи міжнародного аеропорту «Миколаїв» цьогоріч дав нинішній очільник області Олексій Савченко.

Аеропорт сусідньої Одеси хоч і працює, проте також нерідко стає предметом спекуляцій політиків. Річ у тім, що там новий термінал (який має стати основним для міжнародних рейсів) був зданий в експлуатацію з величезним запізненням лише кілька місяців тому, а ще там є гостра потреба в будівництві нової злітно-посадкової смуги. Так, екс-губернатор Одещини Міхеіл Саакашвілі своє зобов’язання відкрити новий термінал летовища навесні 2016-го реалізувати не зміг, а от мер міста Геннадій Труханов усе ще сподівається на спорудження сучасного летовища. Як і новий голова Одеської ОДА Максим Степанов – на те, що будівництво нової злітно-посадкової смуги бодай розпочнеться в 2017 році.

Застій із питанням будівництва нового терміналу та ремонтом злітно-посадкової смуги, попри обіцянки міського голови Володимира Буряка, спостерігається й у Запоріжжі.

Втім, якщо всі названі вище політики об’єднають зусилля з профільним міністром Володимиром Омеляном, котрий пообіцяв цьогоріч реконструювати ЗПП в регіональних аеропортах, то все можливо.

Аліна Костюченко, за матеріалами «Слова і Діла»

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО