Скільки коштів витрачають на телемарафон та іномовлення і які доходи телекомпаній

Читать на русском

На телемарафон «Єдині новини», який створили на початку російського вторгнення для інформування про ситуацію під час війни, в бюджеті на 2026 рік заклали 1,5 млрд грн, а всього за неповних чотири роки на нього та іномовлення витратили понад 5,2 млрд грн. Найбільшими видатки були у 2023 році, останні два роки вони залишаються приблизно на одному рівні. Водночас майже всі приватні телерадіокомпанії, які створюють контент для телемарафону, звітують про збитки. На інфографіці «Слово і діло» – скільки коштів з бюджету виділяли на телемарафон з 2022 по 2025 рік та про який чистий фінансовий результат звітували приватні телерадіокомпанії, які перебувають в ефірі.

Держава продовжить фінансувати національний телемарафон Єдині новини та у 2026 році. Скільки грошей витрачали з бюджету на контент марафону та іномовлення від початку російського вторгнення – інфографіці.
Скільки коштів витрачають на телемарафонСлово і ділоЗображення максимального розміру (відкриється в новому вікні)

Національний телемарафон «Єдині новини» запустили в Україні 24 лютого 2022 року. Його, як пояснювала влада, створили для оперативного інформування громадян України та світу про ситуацію під час повномасштабного російського нападу. Також серед завдань марафону – протидія російській пропаганді, об'єднання суспільства, збори коштів на ЗСУ. Марафон став своєрідним феноменом, оскільки об'єднав приватних, державних і суспільного мовників для спільної роботи в інформаційному просторі. Суми коштів, які держава виділяла щороку на фінансування марафону, зростали порівняно з 2022 роком, а згодом і сам марафон став об'єктом критики деяких нардепів на рахунок доцільності виділення бюджетних грошей.

За даними Open Budget, у 2022 році на бюджетну програму «Виробництво та трансляція програм для державних потреб» (власне телемарафон та іномовлення) закладали 716,4 млн грн, майже всю суму за рік використали (715,6 млн грн). У 2023 році закладені та витрачені на марафон кошти були рекордними – 1 млрд 935 млн та 1 млрд 809 млн відповідно. У 2024 та 2025 роках на марафон на іномовлення в держбюджеті закладали однакові суми – 1 млрд 510 млн грн. Використали для створення контенту марафону 1 млрд 508 млн грн минулого року та 1 млрд 192 млн грн з січня по жовтень поточного року.

У державному бюджеті на 2026 рік, попри критику низки парламентарів, фінансування телемарафону зберегли майже на такому ж рівні, як в у попередні роки – 1 млрд 557 млн грн. Хоча деякі нардепи пропонували переправити ці кошти на інші сфери, зокрема – зарплати вчителів.

Одними з основних виробників контенту для ефіру «Єдиних новин» є такі мовники: ТОВ «ТРК «Студія 1+1», ТОВ «СЛМ Новини», ПАТ «Телеканал «Інтер», ТОВ «Ми — Україна».

Держава продовжить фінансувати національний телемарафон Єдині новини та у 2026 році. Скільки грошей витрачали з бюджету на контент марафону та іномовлення від початку російського вторгнення – інфографіці.
Доходи мовників телемарафонуСлово і ділоЗображення максимального розміру (відкриється в новому вікні)

Проаналізувавши фінансові звіти компаній, дані YouControl, можна сказати, що чистий фінансовий результат приватних компаній, які створюють контент для державного телемарафону «Єдині новини», майже жодного року не був прибутковим.

Зокрема, у 2022 році про мінусовий дохід відзвітували всі вищезгадані чотири мовники, найбільшим він був у «Студії 1+1» та телеканалу «Інтер». У 2023 році телеканал «Інтер» став єдиним, хто відзвітував про чистий дохід у 838 млн грн. Минулий рік, якщо вірити фінансовим звітам, був прибутковим лише для «Студії 1+1» – мовник вказав 41,2 млн грн чистого доходу. Всі інші звітували про мінус. А з першого по третій квартал 2025 року «ТРК «Студія 1+1», «СЛМ Новини», «Телеканал «Інтер» і ТОВ «Ми — Україна», якщо вірити їхнім звітам, поки не отримали жодного доходу.

Зазначимо, минулого року Держаудитслужба оцінила ефективність телемарафону «Єдині новини», назвавши його «умовно ефективним».

Нагадаємо, раніше ми розповідали, які телеканали забороняли у світі від початку вторгнення рф у 2022 році. Також на нашій інфографіці - як змінювалися витрати з бюджету на державні медіа з 2014 року.

Візуальна аналітика від редакції «Слово і діло» – у Telegram-каналі Pics&Maps.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: