Метро на Виноградар: як просувається будівництво і що обіцяє Кличко

Читать на русском

Будівництво двох станцій метро на Виноградарі повинні були закінчити в 2021 році. Але схоже терміни переносяться. Як просувалася реалізація проєкту – в матеріалі Слово і діло.
Слово і діло

Жителів столиці чекає чергове розчарування, пов'язане з будівництвом метро. Судячи з усього, в цьому році відкриття нових станцій на Виноградарі не відбудеться «Київметробуд» просить перенести терміни завершення проєкту на травень 2023 року. Історія метро на Виноградар така ж давня, як і метро на Троєщину. «Слово і діло» пропонує подивитися, як реалізується проєкт і що обіцяє мер Києва Віталій Кличко.

Перші згадки про лінію в напрямку Виноградаря з'явилися на схемі київського метро ще в 1976 році, щоправда тоді житловий масив був тільки на стадії проєктування. На схемі 1985 року лінію змінили, продовживши на дві станції метро – «Проспект Правди» і «Виноградар». У наступних проєктах фігурувала ще станція «Мостицька».

У листопаді 2012 року тодішній глава київської адміністрації Олександр Попов заявив про плани міста побудувати метро не тільки на Троєщину, а й на Виноградар. Передбачалося, що метро можна побудувати за 3-4 роки за умови постійного фінансування. «Цей проєкт обійдеться нам в 2 млрд гривень. Але також там буде потрібно побудувати електродепо, що збільшить суму до 3 млрд гривень. Головне, щоб в країні була стабільність, завдяки якій побудувати метро на Виноградар можна буде протягом 3-4 років», – говорив Попов. Але почати будівництво ні в 2012-му, ні в 2013-му році не змогли.

Кличко не виконав обіцянку почати будівництво метро на Виноградар в 2017-му

Протягом останніх п'яти років тема будівництва метро на Виноградар знову «ожила». Мер Віталій Кличко пообіцяв навіть в грудні 2017-го почати будівництво. «За попередніми підрахунками, станції «Мостицька» і «Проспект Правди» ми зможемо відкрити протягом трьох років», – обіцяв Кличко, але зробити так і не зміг.

Тільки в січні 2018 року КП «Київський метрополітен» оголосило тендер на будівництво ділянки Сирецько-Печерської лінії метро від станції «Сирець» на житловий масив Виноградар з електродепо у Подільському районі (ділянка від станції «Сирець» до станції «Проспект Правди» з двома станціями («Мостицька» і «Проспект Правди») і ділянкою вилочного відгалуження в бік станції «Виноградар». Очікувана вартість тендеру склала близько 6 млрд грн, а кінцевий термін надання послуг – 30 квітень 2021 року.

Віталій КличкоМіський голова Києва
Кличко планує відкрити станцію «Мостицька» у кінці 2021 рокуСказано 3 грудня 2019 р.Статус обіцянки: У процесі

Проведення тендеру переносилося кілька разів і визначити переможця змогли тільки в кінці 2018 року – ним стала компанія «Київметробуд». У листопаді з підрядником уклали договір.

У грудні 2018-го стало відомо, що уряд направить близько 2,5 млрд грн на фінансування проєкту будівництва лінії метро на Виноградар. У міському бюджеті столиці будівництво цієї лінії теж було одним із пріоритетів. «Ми повертаємо, відповідно до рішення Київради, 1,1 млрд гривень на будівництво метро на Виноградар. Тендер відбувся, договори підписані. Ми фактично відроджуємо будівництво метро в столиці. Тому що останню станцію в Києві, нагадаю, відкрили в 2012 році», – зазначив тоді Кличко.

Метро на Виноградар: будівництво стартувало в 2019 році

Активна фаза будівництва метро на Виноградар почалася в березні 2019 року. В кінці грудня 2021 року, за словами Віталія Кличка, запланували відкрити станції «Мостицька» і «Проспект Правди». Тоді ж, у березні, уряд виділив ще 200 млн грн на проєкт.

Після цих двох станцій, розповідав Кличко, в планах Києва ще дві – «Виноградар» і «Маршала Гречко». «Дві станції на Виноградар коштуватимуть близько 6 млрд гривень. А якщо оцінювати роботи по всім чотирьом станцій, то, за останніми підрахунками, – це понад 11 млрд гривень», – сказав мер.

У липні 2019-го мер інспектував будівництво і підтвердив, що дві станції повинні відкрити до кінця 2021 року.

Стали відомі і деякі технічні подробиці будівництва. Будівництво тунелю між станціями «Сирець» і «Мостицька» буде здійснюватися закритим способом – під землею, а між «Мостицькою» і «Проспектом Правди» – відкритим способом. Очікуваний пасажиропотік на двох станціях – 34 тисячі осіб на годину. Довжина ділянки метро для двох нових станцій – 3,7 кілометрів.

До речі, як будуть виглядати станції на Виноградарі показали ще в 2017 році.

У листопаді 2019-го був готовий перший тунель. Кличко запевнив, що роботи йдуть за графіком і проблем з фінансуванням проєкту немає: «Що стосується зобов'язань міста Києва, то ми їх виконуємо в повному обсязі. Більше 2 млрд грн передоплати підряднику здійснено, зараз ми контролюємо, щоб всі засоби ефективно використовувалися, а роботи тривали без зривів».

2020 рік: «Київметробуд» заявив про зрив термінів будівництва

У січні минулого року глава наглядової ради «Київметробуду» Олег Токарєв повідомив, що терміни завершення будівельних робіт по продовженню лінії відкладаються на рік. За його словами, через зміну керівництва компанії почалося систематичне невиконання графіка, а закуплена техніка не працює в повному обсязі.

Пізніше стало відомо, що правоохоронці викрили механізм заволодіння бюджетними коштами, виділеними на будівництво Сирецько-Печерської лінії метро. У КП «Київський метрополітен», ВАТ «Київметробуд» і «Укргазбанку» провели обшуки та вилучили фінансово-господарську документацію.

«Зараз досліджується факт можливого заволодіння організаторами механізму бюджетними коштами, виділеними на будівництво метрополітену, в тому числі через безпідставне розміщення 1,7 мільярда гривень на депозитних рахунках в банківській установі. За версією слідства, угода дозволила зацікавленим особам отримати 139 млн гривень за відсотками по депозиту. Для попередження подальших сумнівних операцій з бюджетними коштами на підставі постанов слідчого судді на банківські рахунки підприємств накладено арешти на більш ніж 2,4 мільярда гривень», – повідомили в СБУ в лютому 2020-го.

Віталій КличкоМіський голова Києва
Кличко планує відкрити станцію «Проспект Правди» у кінці 2021 рокуСказано 3 грудня 2019 р.Статус обіцянки: У процесі

Незважаючи на це, і КП «Київський метрополітен», і Віталій Кличко, запевнили, що всі роботи ведуться за графіком. «Останнім часом було багато спекуляцій, нібито роботи застопорилися, нібито станції не відкриють у встановлені терміни. Представник «Київметробуду» зараз запевнив, що всі роботи йдуть за графіком», – сказав Кличко.

У квітні минулого року Кличко повідомив, що будівництво йде за графіком, у вересні був запущений комплекс, який повинен прокладати тунель. У листопаді-грудні мер знову запевнив, що дві станції будуть відкриті до кінця 2021 року.

У той же час в грудні народний депутат Олексій Гончаренко повідомляв, що будівництво метро може затягнутися. Кабмін прийняв постанову, яка пропонує збільшити терміни виплати авансу підрядникам будівництва: раніше передбачалося, що оплата в розмірі до 95% вартості робіт робиться на термін менше 24 місяців, тепер термін збільшили до 36 місяців. Причиною такого рішення називалася неможливість вчасно отримати необхідне обладнання і техніку через обмеження в імпорті та експорті в результаті пандемії.

Генпідрядник хоче через суд перенести термін запуску метро на Виноградар

На початку року деякі ЗМІ повідомили, що будівництво метро на Виноградар практично зупинилося. У «Київському метрополітені» в березні цю інформацію знову спростували: «Спорудження станцій «Мостицька» і «Проспект Правди», а також перегінних тунелів триває. Працює тунелепрохідницький комплекс і рухається до демонтажного стовбура біля станції «Сирець», де в даний час виконуються роботи по його зустрічі. Тимчасово загальмовано виконання робіт на майданчику між станцією «Мостицька» і «Проспект Правди» з причин остаточного винесення інженерних мереж. Це пов'язано з тривалістю опалювального сезону».

У червні Кличко ще раз повторив тезу про те, що до кінця року в Києві буде відкрита мінімум одна станція метро.

При цьому в липні в «Київметробуді» повідомили «Економічній правді» про те, що будівництво лінії ведеться з затримкою, і щоб встигнути відкрити хоча б одну станцію підрядник повинен збільшити швидкість робіт вдвічі. Орієнтовні терміни відкриття станцій в компанії не назвали.

«Підрядна організація АТ« Київметробуд »не зверталася до нас щодо зміни строків, передбачених договором», – відповіли в «Київському метрополітені».

Тепер же з позову «Київметробуду» до «Київського мерополітена» стало відомо, що підрядник хоче через суд внести зміни в договір про будівництво ділянки Сирецько-Печерської лінії метро – перенести терміну введення об'єкта на 2023 рік.

Підрядник хоче перенести термін введення готового об'єкта до 12 травня 2023 року, а термін дії договору – до 16 червня 2023 року. Господарський суд Києва прийняв позов до розгляду і відкрив провадження у справі.

Нагадаємо, раніше «Слово і діло» писало про «новітню» історію метро на Троєщину – часів мера Віталія Кличка.

Олександра Худякова, спеціально для «Слово і діло»

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps


Підписуйтесь на наш аккаунт в Telegram, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Поділитися:
АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО
Підпишіться на наш канал