Заборона на рекламу та смакові добавки: що передбачає антитютюновий законопроєкт

Читать на русском

Верховна рада на початку липня ухвалила в першому читанні один із найбільш дискусійних законопроєктів – про охорону здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну. Так званий «антитютюновий» законопроєкт кілька разів допрацьовувався в профільному комітеті, проти нього логічно виступає тютюнове лобі, а деякі експерти критикують за розбіжність з директивами Євросоюзу і надто жорсткі методи регулювання ринку. «Слово і діло» розібралося, які обмеження пропонують автори проєкту.

«Уживання тютюнових виробів – один з основних факторів ризику виникнення неінфекційних захворювань (серцево-судинних, цукрового діабету, раку, хронічних обструктивних захворювань легенів і розладів психічного здоров'я), які викликають майже 84% всіх смертей в Україні. За даними Міністерства охорони здоров'я України, щорічно 85 тисяч українців помирає від хвороб, спричинених курінням», – йдеться в пояснювальній записці.

Автори законопроєкту також хочуть знизити рівень споживання тютюнових виробів серед дітей і молоді. Згідно зі статистикою, поданій у законопроєкті, 40% дітей віком 13-15 років пробували електронні сигарети, а майже 15% – постійно споживають тютюн.

У законопроєкті пропонується запровадити визначення термінів «електронна сигарета», «смакоароматична добавка», «тютюн для кальяну» тощо.

У разі ухвалення закону під заборону може потрапити виготовлення і торгівля сигаретами з вмістом:

  • більше 1 мг нікотину (зараз 1,2 мг);

  • більше 10 мг смоли (зараз 12 мг);

  • більше 10 мг монооксиду вуглецю (зараз це в законодавстві не регулюється).

Крім того, хочуть заборонити продаж сигарет зі смаковими добавками, куріння електронних сигарет і кальянів у громадських і робочих місцях.

У законодавстві зараз, як зазначають автори, практично немає норм, які регулюють продаж і рекламу електронних сигарет. Тому пропонується заборонити їхню рекламу і рекламу рідин та заправних контейнерів до них.

Хочуть змінити також вимоги до графічних попереджень на пачках сигарет, які ввели в 2012 році. Для тютюнових виробів медичні попередження повинні складати 60% площі пачки (зараз 50%), для електронних – 30%.

Що стосується реклами, то законопроєкт передбачає заборону видимого розміщення тютюнових виробів та електронних сигарет у пунктах продажу.

Також планують запровадити відповідальність за:

  • порушення правил виробництва, торгівлі та медичного попередження – 20 тис. грн (за повторне 50 тис грн);

  • порушення звітності про інгредієнти – 30 тис. грн (повторно 50 тис. грн);

  • продаж тютюнових виробів неповнолітнім – 1 тис. грн (повторно 10 тис. грн);

  • куріння у громадських та робочих місцях – 1 тис. грн (повторно 10 тис. грн);

  • порушення правил реклами – 30 тис. грн (повторно 50 тис. грн).

Нагадаємо, «Слово і діло» писало про те, які законопроєкти, спрямовані на захист здоров'я українців реєстрували в парламенті.

На інфографіці можна подивитися, які заборони щодо куріння діють в Україні, а також як змінювалася вартість сигарет у 2014-2020 роках.

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps


Підписуйтесь на наш аккаунт в Telegram, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Поділитися:
АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО
Підпишіться на наш канал