Можливі санкції проти Білорусі: чи зазнає українська економіка значних втрат

Читать на русском
Як на економіці України позначаться обмеження або повне припинення товарообігу між Україною та Білоруссю у разі запровадження економічних санкцій.
Чи може Україна припинити товарообіг з БілоруссюСлово і діло

Останні дії режиму Лукашенка викликали обурення світової спільноти, яка відтак запровадила авіаційні обмеження щодо Білорусі та анонсувала нові санкції. Зокрема, нещодавно Лукашенко зазначив, що готовий прийняти у Мінську бойовиків «ДНР», аби ті допитали затриманого опозиціонера Романа Протасевича щодо можливої участі у війні на Донбасі в складі «Азову». Після цього він зустрівся з президентом Росії та попросив Путіна пустити білоруські літаки на півострів Крим через Росію ‒ Україна своєю чергою пригрозила санкціями. «Слово і діло» разом з аналітиком Борисом Кушніруком проаналізувало, як на економіці України позначаться обмеження або повне припинення товарообігу між Україною та Білоруссю у разі запровадження економічних санкцій.

Що Україна експортує у Білорусь та імпортує з неї

Основні статті імпорту в Україну:

  • енергоносії;
  • продукція машинобудування;
  • продукція хімічної промисловості;
  • металургійна продукція;
  • продукція АПК.

Основні статті експорту з України:

  • металургійна промисловість;
  • машинобудування;
  • агропромисловий комплекс;
  • хімічна промисловість.

Наразі Білорусь є головним постачальником паливно-мастильних матеріалів в Україну. Однак 28 травня Мінськ запровадив на 6 місяців режим індивідуального ліцензування для імпорту низки українських товарів. Йдеться про кондитерські вироби, шоколад, соки, пиво, плити ДСП і ДВП, шпалери, туалетний папір і упаковку, цеглу, керамічну плитку, скляні ампули, сільгосптехніка для сіяння, пральні машини та меблі.

Торговий представник України заявив, що такі дії є необґрунтованими та дискримінаційними, бо режим індивідуального ліцензування означає ручне управління ввезенням української продукції до Білорусі.

У відповідь на це Україна запроваджує 35% спецмита на імпорт автобусів і вантажівок з Білорусі.

Чи може Україна припинити товарообіг із Білоруссю

Економіст Борис Кушнірук наголосив, що в разі потреби Україна може повністю припинити товарообіг з Білоруссю і не зазнати втрат для власної економіки, а навпаки стимулювати цим внутрішнє виробництво.

«У нас з Білоруссю суттєве від'ємне сальдо, за минулий рік це 1,5 млрд дол. Воно формується фактично за трьома статтями: більше 50% ‒ нафтопродукти, 10% ‒ міндобрива і 8% це МАЗи, автобуси та інше. Якщо навіть цей імпорт повністю зникне, то наша економіка від цього не постраждає. Я вважаю, що нам потрібно зробити усе для того, аби скоротити цей імпорт хоча б по нафтопродуктах та машинобудуванню, щоб натомість наростити власне виробництво», ‒ наголосив експерт.

Аналітик додав, що в Україні є два виробники пального, які можуть виграти у такій ситуації ‒ це Кременчуцький нафтопереробний завод та «Шебелинка».

«Їм саме потрібно наростити виробництво, бо якщо вони цього не зроблять, то через 2-3 роки заводи можуть зовсім закритися, бо є певний обсяг виробництва, нижче якого ти не можеш опускатися, інакше збитковість неминуча. А для нарощення виробництва їм необхідний внутрішній попит, який можна створити за рахунок відсутності білоруського імпорту», ‒ зазначив Кушнірук.

Як за 11 років змінився товарообіг між Україною та БілоруссюЯк у динаміці з 2011 року і донині змінювались показники імпорту та експорту між Україною та Білоруссю.

Щодо МАЗів, то це узагалі абсурдна ситуація, каже експерт. Мовляв, ми купуємо у Білорусі те, що й самі виготовляємо у межах країни на декількох заводах.

«Така ситуація склалася через те, що ми не можемо налагодити систему стимулів, які дає Лукашенко. Він дає можливість продавати МАЗи з розстрочкою на 7-8 років. Україна також може забезпечити такий лізинг за умови співпраці з Нацбанком ‒ якщо ми дамо місцевим бюджетам таке ж відтермінування виплати, то й вони купуватимуть український продукт», ‒ наголосив аналітик.

Єдина позиція, з якою будуть проблеми ‒ це міндобрива, які за собівартістю виробництва дуже дорого обійдуться Україні.

А що стосується експорту, то за підсумками минулого року він складав десь 300 млн, але він дуже диверсифікований і левову частку займає металургійна продукція. Експерт визнає, що точкові підприємства можуть зазнати втрат від обмеження такого експорту, але вони не критичні.

Куди Україна найбільше експортує товарів

За даними Держстату, найбільше товарів за минулий рік Україна експортувала до Китаю (на 7,11 млрд дол.; на 98,0% більше, ніж за 2019 рік), Польщі (на 3,27 млрд дол.; на 0,7% менше) та Росiйської Федерацiї (на 2,71 млрд дол.; на 16,6% менше).

Найбільше у 2020 році Україна продала на зовнішніх ринках зернових (на 9,42 млрд дол.; на 2,2% менше, ніж за 2019 рік), чорних металів (на 7,69 млрд дол.; на 12,0% менше), жирів та олій тваринного або рослинного походження (на 5,76 млрд дол.; на 21,7% більше).

Звідки Україна найбільше імпортує товарів

Найбільше товарів за 2020 рік Україна імпортувала з Китаю (на 8,31 млрд дол.; на 9,8% менше, ніж за 2019 рік), Німеччини (на 5,34 млрд дол.; на 10,8% менше) та Російської Федерації (на 4,54 млрд дол.; на 35,0% менше).

Основними товарними позиціями українського імпорту за 2020 рік були: машини, обладнання та механізми (на 11,54 млрд дол.; на 13,3% менше, ніж за 2019 рік), палива мінеральні, нафта і продукти її перегонки (на 7,75 млрд дол.; на 36,3% менше), продукція хімічної та пов’язаних з нею галузей промисловості (на 7,33 млрд дол.; на 2,0% менше).

Нагадаємо, на інфографіці «Слово і діло» можна подивитися, як в 2020 році розвивалася двостороння співпраця між Україною та Європою, з яких країн надходили прямі інвестиції і з ким наша країна активно торгувала.

Софія Телішевська, спеціально для «Слово і діло»

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: