Наприкінці квітня російський «Левада-центр» провів соціологічне дослідження, що стосується нещодавнього нагнітання напруженості біля кордонів з Україною. Воно показало, що «п'ятихвилинки ненависті», які влаштовували російські пропагандисти для того, щоб виправдати вторгнення в нашу країну, дали лише частковий результат. Ідея війни все менше має популярність, причому серед молодого населення РФ і тих людей, які не дивляться телевізор і не слухають радіо, вважаючи за краще шукати альтернативних джерел інформації.
Російська недержавна організація «Левада-центр», яка регулярно проводить опитування громадської думки, оприлюднила наприкінці квітня дослідження під назвою «Загострення на Південному Сході України». Учасникам пропонувалося відповісти на кілька запитань, фактично, що стосуються нещодавнього масштабного перекидання військ до кордонів з Україною. Нагадаємо, що ці дії однозначно розцінювалися, як підготовка до широкомасштабного військового вторгнення в нашу країну.
Квітневе стягування військ супроводжувалося потужною інформаційною кампанією в Росії. По телебаченню російські пропагандисти намагалися виправдати можливу військову операцію проти України тим, що ми готуємо «вторгнення» в ОРДЛО (фактично українська територія!) і навіть тим, що українська армія нібито може спробувати напасти на Росію. Однак, згідно з опитуванням «Левада-центр», таке «накачування» привело до досить неоднозначних результатів.
Отже, 48% опитаних вважають ініціатором конфлікту на сході нашої країни США і НАТО, 20% – Україна і лише 4% – Росію. Це досить традиційна точка зору росіян, які досі наполегливо вважають, що саме Захід роз'єднує два народи. Такі настрої особливо сильні серед громадян старше 55 років (57% опитаних). У те, що саме США і НАТО винні в ескалації напруженості найбільше вірять телеглядачі і радіослухачі (57 і 55%, відповідно). Провину на Україну при цьому покладають 24 і 27% громадян.
А ось користувачі інтернет-видань, соцмереж і телеграм-каналів більш критичні. Лише 46 і 17% читачів інтернет-видань схильні звинувачувати Захід і Україну. Ще менше таких людей налічується серед користувачів соцмереж - 39 і 16%, а користувачі Telegram взагалі сприйняли «п'ятихвилинки ненависті» мінімально: 28% читачів Telegram вважають, що саме Росія винна в загостренні, а 26% покладають цю провину на США, НАТО і 14% – на Україну.
Такі результати говорять про те, що телевізійні пропагандистські токшоу як інструмент інформаційного накачування, все слабше впливають на мізки росіян, які все більше віддають перевагу шукати альтернативних і незалежних джерел інформації, а також мислити критично.
У цьому сенсі дуже показовим є ставлення громадян РФ до війни в цілому. 37% учасників опитувань вважають «неминучою або цілком вірогідною» велику війну між Росією і Україною через збройні зіткнення на Донбасі, тоді як 55% вважають такий результат «малоймовірним» або практично неможливим. 43% громадян вважають, що Росія так чи інакше повинна підтримати «ДНР» і «ЛНР» в збройному конфлікті, але рівно така ж кількість вважають, що цього робити не варто.
Найбільш войовничі настрої присутні у віковій групі від 55 років: ідею збройного втручання підтримують 54% таких людей. Серед представників вікової групи у 40-54 роки охочих повоювати набагато менше – 43%. А ось серед тих, кому 18-24 років або 25-39 років, думки чітко розділилися – 34% наймолодших не проти повоювати, але 33% цього робити не бажають. З тих, кому 25 плюс, 33% за війну і 30% – проти неї.
Такий розподіл «ролей» також цілком зрозумілий – найімовірніше, на фронт підуть саме ті, кому від 18 до 40 років. Не дивно, що перспектива загинути зовсім не посміхається представникам цієї вікової групи.
Відзначимо, що серед росіян досить популярна ідея включення «ДНР» і «ЛНР» до складу Росії, якщо «республіки» попросять про це. Такий варіант так чи інакше підтримують 65% опитаних. Відзначимо, що анексію частини української території, респонденти «Левада-центр» підтримували й раніше.
У цілому результати дослідження «Левада-центр» показують, що за загального співчуття до долі «ДНР» і «ЛНР», ідея війни з Україною через ці утворення перестала надихати найбільш активну частину населення Росії. У всякому разі, думки з цього приводу сильно розділилися. Чи є це наслідком контрпропаганди або ж міжнародних санкцій, а може саме російське суспільство почало поволі прозрівати – вирішувати читачеві. Але те, що російська молодь перестала довіряти наративам телевізійної пропаганди – це точно хороший симптом.
Денис Попович, спеціально для «Слово і діло».
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS
та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»