Трудові книжки в е-форматі та автоматичне призначення пенсії: плюси і мінуси закону

Читать на русском
Паперова трудова книжка буде чинною разом із електронною протягом 5 років перехідного періоду. Чи зможе держава гарантувати безпеку збереження даних.
Бізнес-Союз порада

Верховна рада ухвалила законопроєкт, який запроваджує електронну трудову книжку та дає можливість призначати пенсії автоматично за допомогою системи електронного обліку стажу. «Слово і діло» розібралося, коли з’являться е-трудові та на які нюанси варто звернути увагу.

Що передбачає закон про е-трудові книжки

Народні депутати проголосували за законопроєкт про те, щоб українці поступово переходили на електронні форми трудових книжок, що дасть змогу автоматично призначати пенсії тим, хто досяг пенсійного віку.

Законопроєкт передбачає:

  • скановані або оцифровані копії паперових трудових книжок мають внести до Державного реєстру через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України;

  • передбачений перехідний період у 5 років, протягом якого мають оцифрувати всі трудові книжки;

  • паперові трудові книжки будуть чинні разом із електронними протягом перехідного періоду;

  • перенесення інформації з паперових трудових книжок здійснюватимуть працівники і роботодавці із обов’язковим накладенням кваліфікованого електронного підпису;

  • після оцифровування роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівнику на руки під підпис;

  • роботодавець зобов’язаний вносити на вимогу працівника до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення;

  • запровадити можливість автоматичного призначення пенсії (без особистого звернення особи) зі збереженням за особою права відстрочення виходу на пенсію;

  • якщо особа бажає продовжити працювати, розмір її пенсії підвищуватиметься на 0,5–0,75 %.

Страховий стаж нараховуватимуть за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.

У рамках автоматичного призначення пенсій також передбачена можливість визначення найбільш вигідного варіанту для призначення пенсії, включаючи дату такого призначення.

Автоматично пенсія (без звернення особи) призначатиметься від дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку. Винятком будуть випадки, коли в системі немає відомостей про страховий стаж.

Е-трудова книжка: за та проти

Автори законопроєкту про впровадження електронної трудової книжки у пояснювальній записці до документа наводять свої аргументи щодо потреби такої новації. Вони переконані, що реформа обліку трудової діяльності працівника полягає у поступовій відмові від паперових трудових книжок, що в перспективі створить можливості для:

  • зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу;

  • спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників;

  • врахування даних стосовно освіти та кваліфікації працівників для планування підготовки (перепідготовки) фахівців за актуальними напрямками;

  • усунення можливих ризиків і негативних наслідків втрати трудової книжки, її фізичного пошкодження, фальсифікації та внесення недостовірних відомостей до цього документа.

Прихильники е-варіанту вважають, що такий документ все спрощує, адже не треба постійно мати при собі паперову книжку, яка може загубитися чи порватися. Відновити її важко.

Їхні опоненти своїм основним доводом вважають те, що е-варіант може бути втрачений у разі системного збою. І це небезпідставне побоювання може перекреслити всі переваги та зручності е-формату.

Чи буде інформація про трудовий стаж якимось чином захищена? Чи не зникне вона? Адже в разі зламу системи зберігання інформація про трудовий стаж може бути знищена або спотворена. Хто може гарантувати відновлення втрачених даних, якщо вони будуть тільки в цифровому вигляді.

Які державні гарантії того, що цифрові дані не зникнуть

Таких гарантій у законі про е-трудові немає. Зрештою, не завжди вдається навіть з паперовою трудовою відновити певний період трудової діяльності, якщо підприємство чи організація закрились чи збанкрутіли.

У лютому 2021 року уряд ухвалив рішення про створення Національного центру резервування державних інформаційних ресурсів (постанова № 94).

Цей експериментальний проєкт спрямований на те, щоб створити умови для резервного зберігання цифрових даних.

Національний центр займатиметься:

  • забезпеченням безперервності роботи державних інформаційних ресурсів, резервного копіювання інформації;

  • забезпеченням надійного функціонування серверів, системи зберігання даних та контролю за статистичними даними.

Раніше «Слово і діло» розібралося, що пропонує Кабмін у законопроєкті про щорічну індексацію пенсій та кого стосуватимуться зміни.

Також ми писали, що передбачає закон, який унормовує перехід права на землю в разі купівлі чи успадкування нерухомості.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps


Підписуйтесь на наш аккаунт в Telegram, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Поділитися:
АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО
Підпишіться на наш канал