«Відкрите небо» з ЄС: як Україна та Євросоюз вели переговори

Читать на русском

Україна та Європейський союз 1 жовтня проведуть саміт, відкладений через пандемію коронавірусу. На саміті, як очікують в Офісі президента, можуть підписати угоду про «відкрите небо» з ЄС. Переговори за договором завершилися ще в 2013 році, але фінальну крапку не можуть поставити досі. «Слово і діло» розібралося докладніше в історії питання.

Ініціативу про створення спільного авіаційного простору Європейська комісія почала наприкінці 1999 року. 6 червня 2006 року угоду було підписано майже всіма членами Євросоюзу, а також Албанією, Боснією і Герцеговиною, Ісландією, Македонією, Норвегією. Протягом місяця до угоди приєдналися Косово, Словаччина, Латвія, Сербія і Чорногорія.

Україна почала переговори для укладення угоди про спільний авіаційний простір у грудні 2007 року. У жовтні 2013 року текст договору був узгоджений, очікувалося, що підпишуть його в червні 2014-го. Однак затримка сталася не з вини України: підписання угоди було заблоковано через суперечку між Великою Британією та Іспанією про статус аеропорту Гібралтару.

У цій ситуації на руку Україні зіграв Brexit. Референдум про вихід Великої Британії з ЄС відбувся в 2016 році, через два роки тодішній міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що Україна розраховує підписати угоду на наступний день після Brexit – 30 березня 2019-го.

Вихід Великої Британії з Євросоюзу стався пізніше спочатку запланованої дати – 31 січня 2020 року. Після усунення цієї перешкоди Україна взяла курс на те, щоб підписати угоду про «відкрите небо» до кінця цього року. Планувалося, що це станеться 18 червня на саміті Східного партнерства, але його перенесли через пандемію коронавірусу.

«Всім було відомо про проблему між Великою Британією та Іспанією через статус аеропорту Гібралтару. З виходом Великої Британії з ЄС ця проблема знівельована. Зараз йдуть останні технічні переговори. Свої формулювання про статус аеропорту повинна надати Іспанія. І в нас є конкретна мета, щоб під час саміту Україна-ЄС у жовтні ця угода, нарешті, була укладена», – заявив заступник керівника ОПУ Ігор Жовква.

Підписавши угоду про спільний авіаційний простір, Україна візьме на себе зобов'язання привести своє законодавство у сфері безпеки польотів, організації повітряного руху, захисту довкілля до європейських стандартів. Після повної імплементації угоди (на це, найімовірніше, піде кілька років) європейські перевізники матимуть необмежені комерційні права на виконання перельотів всередині України, а також між аеропортами України та ЄС, а українські перевізники – між Україною і ЄС та між країнами Євросоюзу. Підписання угоди повинно дати поштовх розвитку авіасполучення в Україні, а підвищення конкуренції сприятиме зниженню цін на квитки.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, як виконується Угода про асоціацію між Україною та ЄС.

Крім того, «Слово і діло» вивчило, які вимоги для поглиблення партнерства висувало Україні НАТО.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps


Підписуйтесь на наш аккаунт в Telegram, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Поділитися: