Карантин до 24 квітня та надзвичайна ситуація у всій Україні: плюси та мінуси рішення влади

Читать на русском
Віктор Небоженкополітолог

25 березня 2020 року Кабінет міністрів оголосив режим надзвичайної ситуації в усій країні, а карантин через спалахи коронавірусу продовжили до 24 квітня. «Ми продовжуємо карантин і запроваджуємо надзвичайну ситуацію в Україні на всій території на 30 днів терміном до 24 квітня 2020 року», – сказав прем'єр-міністр Денис Шмигаль. Прем'єр додав, що рішення дозволяє продовжити ці заходи в разі потреби. Директор служби «Український барометр», політолог Віктор Небоженко в коментарі «Слово і Діло» пояснив, що само собою оголошення режиму НС не дасть результату і не зупинить епідемію, але може призвести до того, що терпець у людей увірветься.

Віктор Небоженко визначив в цьому рішенні як плюси, зокрема в тому, що режим запроваджений у всій Україні, так і мінуси – роз'яснень для суспільства, для чого це зроблено і що далі буде, ніхто не давав.

Віктор Небоженко зазначив, що такого роду режим – зміна звичайного ритму життя і перехід до штучного – повинен бути пов'язаний не тільки з Конституцією, правами людини, але і спрямований на ефективність.

«Сам собою режим надзвичайної ситуації або навіть надзвичайного стану автоматично не вирішує проблем – ні технічних, ні медичних, ні біологічних. Це робиться для чогось. Створюються умови, щоб виконувалося щось інше. Що?» – наголосив політолог.

Директор служби «Український барометр» зазначив, надзвичайна ситуація в Україні – засіб для чогось. Прем'єр мав би пояснити конкретно, що мають на увазі під боротьбою, озвучити напрямки боротьби, що це дає владі, населенню.

Експерт при цьому назвав правильним запровадження надзвичайної ситуації на території всієї України, а не в окремих областях.

Аваков анонсував більш жорсткі обмеження: чи потрібен надзвичайний станДля того, щоб повністю заборонити українцям виходити з дому, потрібно обмежити права і свободи, записані в Конституції. Це можна зробити, запровадивши НС.

«Якщо одні області будуть страждати більше, а інші менше - це не справедливо. Справа не в кількості регіональної епідемії, адже це загальнонаціональний масштаб. Україна невелика, люди пересуваються легко. Заходи правильні, але самі по собі за помахом чарівної палички вони не зупинять епідемію», – пояснив Віктор Небоженко.

Директор служби «Український барометр» зауважив, що вкрай важливо з боку влади надати роз'яснення: які конкретно кроки дозволяє робити режим надзвичайної ситуації і що будуть робити далі. Це важливо з точки зору легітимності та заспокоєння людей, вказав він.

«Потрібно, щоб люди терпіли. Є дії, які створюють надзвичайну ситуацію, без будь-якої епідемії. Наприклад, до таких рішень належить закриття метро в столиці. Потрібно було пояснити, як компенсується пересування людей або забороняється», – констатував Небоженко.

Політолог додав, що, крім оголошення надзвичайної ситуації, влада інколи може вдаватись до дій, які призводять надзвичайну ситуацію.

«Люди, можливо, й будуть терпіти, але потрібно пояснювати для чого. Просто лякати епідемією не вийде. Люди конкретно повинні та мають право знати, що буде далі. Банально, що, наприклад, буде з витратами на газ, рахунками за комуналку», – підсумував директор служби «Український барометр» Віктор Небоженко.

«Слово і Діло» писало, що таке «режим надзвичайної ситуації», у чому різниця з «режимом надзвичайного стану», які зобов'язання покладаються на громадян і який особливий правовий режим підходить Україні.

Більш детально про те, чи потрібно вводити надзвичайний стан – читайте за посиланням.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: