Реформа «Укрзалізниці»: що обіцяла нова і попередня влади

Читать на русском
Допомагати в реформі Укрзалізниці буде Deutsche Bahn. Слово і Діло подивилося, які в політиків є обіцянки щодо реформи компанії.

Міністерство інфраструктури України підписало в Давосі меморандум про співпрацю з німецькою компанією Deutsche Bahn. За словами прем'єр-міністра Олексія Гончарука, українська залізниця на 10 років перейде під управління DB. При цьому пізніше німецька компанія сказала, що буде тільки консультувати УЗ.

«Упевнений, що застосування досвіду найбільш успішної європейської залізничної компанії підвищить ефективність і якість залізничних перевезень в Україні. Україна повністю зберігатиме контроль над «Укрзалізницею». Німецькі фахівці працюватимуть над реформуванням управлінських механізмів підприємства. Тому відразу спростую всі чутки – ні про який продаж або оренду стратегічно важливого державного об'єкта, як «Укрзалізниця», не йдеться», – розповів глава уряду. «Слово і Діло» розібралося, як нова влада збирається реформувати проблемну компанію, а також, як це намагалися зробити їхні попередники.

Як нова влада планує реформувати «Укрзалізницю»

Про реформу «Укрзалізниці» прем'єр-міністр Олексій Гончарук заговорив наступного дня після свого призначення. Він заявив, що «Укрзалізницю» потрібно розділити на три компанії – дві продати приватним інвесторам, а одну залишити в державній власності: «Є модель, коли підприємство ділиться на операторів трьох різних частин. Це окрема і дуже складна історія. Та, що може бути і є природною монополією, де не може бути конкурентного ринку, можна залишити державі. І то, я б заводив туди приватний капітал».

Через кілька днів після цієї заяви президент Володимир Зеленський давав доручення Кабінету міністрів і серед них було підготувати план реструктуризації «Укрзалізниці». Дедлайн – до кінця року. Доручення було виконано частково: у компанії запевнили, що план є, але він ще не представлений.

Реформа «Укрзалізниці» також прописана в програмі діяльності уряду. За документом Гончарук і міністр інфраструктури Владислав Криклій зобов'язані реформувати компанію і розділити її на окремі суб'єкти господарювання: оператора інфраструктури, вантажного перевізника і пасажирського перевізника. Крім того, компанія повинна стати публічною – буде здійснено первинне публічне розміщення акцій українських залізничних компаній на міжнародних біржах.

Наприкінці минулого року Кабінет міністрів затвердив план реформування залізничного транспорту – перший маленький крок до виконання обіцянки. План передбачає створення пасажирської, вантажної та інфраструктурної вертикалей, створення порядку їх взаємодії і технічного обслуговування і централізацію корпоративних послуг. Також план передбачає поліпшення безпеки залізничних перевезень та оновлення технічної політики на транспорті.

Також після свого призначення Гончарук обіцяв ухвалити кадрові рішення щодо «Укрзалізниці». Він повторив свою погрозу і в листопаді, але досі жодних звільнень у компанії не було. Піти збирається глава «Укрзалізниці» Євген Кравцов, і то за власним бажанням.

До речі, у Володимира Зеленського немає обіцянок щодо реформи «Укрзалізниці», тільки доручення. У політичних партій, які пройшли до Верховної ради, за цією темою теж особливих ідей немає. Тільки в програмі «Слуги народу» є обіцянки демонополізувати галузь пасажирських і вантажних перевезень на залізничному транспорті.

Гройсман обіцяв ремонтувати вагони, а Порошенко – не продавати УЗ

У прем'єр-міністра Володимира Гройсмана і міністра інфраструктури Володимира Омеляна була особлива любов до обіцянок щодо ремонту вагонів для «Укрзалізниці». Гройсман обіцяв за 2017 рік побудувати 9 тисяч вагонів для компанії (не виконав, побудували тільки 2,6 тисячі) і відремонтувати 14 тисяч (виконав, відремонтували вдвічі більше), у 2018 році обіцяв капітально відремонтувати 160 пасажирських вагонів (виконав, відремонтували 575).

Омелян давав обіцянки в 2017 році капітально відремонтувати 200 пасажирських вагонів «Укрзалізниці» (виконав, відремонтували 605 вагонів), у 2018 році обіцяв модернізувати 10 тисяч вантажних вагонів (провалив, модернізували 7,7 тисяч), у 2018 році обіцяв побудувати для «Укрзалізниці» 3,6 тисяч вантажних вагонів (не виконав, побудували 3,4 тисячі).

Більш масштабні обіцянки Гройсман і Омелян виконували гірше. Згідно з програмою діяльності Кабміну Гройсман повинен був завершити реформування залізничного транспорту, зокрема, підвищити його ефективність і якість послуг, а також розмежувати функції господарські та залізничного транспорту. Виконати обіцянку Гройсману не вдалося. Стратегію реформування «Укрзалізниці» до 2023 року Кабмін ухвалив тільки за пару місяців до своєї відставки.

Омелян провалив обіцянку в 2018 році завершити реформу корпоративного управління «Укрзалізниці». «У планах як компанії, так і Міністерства інфраструктури, так і уряду – створення вертикального холдингу і завершення реформи корпоративного управління до кінця цього року», – розповідав міністр. Але реформа тривала ще в березні минулого року. До речі, обіцянку із завершення корпоратизації УЗ давав ще попередник Омеляна – Андрій Пивоварський (він ставив термін до 1 березня 2016 року). Після його відставки новий міністр Омелян назвав завершення корпоратизації одним із пріоритетів роботи відомства.

Не продавати «Укрзалізницю» обіцяли п'ятий президент Петро Порошенко, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк і міністр Андрій Пивоварський. Усі свого слова дотримали, компанія є державною власністю.

Нагадаємо, у грудні Кабінет міністрів призначив колишнього народного депутата Сергія Лещенка членом наглядової ради «Укрзалізниці».

Олександра Худякова, спеціально для «Слово и Діло»

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: