Держслужба за контрактом та скасування рангів: що передбачає законопроект про перезавантаження влади

Читать на русском
Якщо законопроект ухвалять, то з’явиться контрактна служба для держслужбовців, зникають ранги та доплати за них, хоча в кулуарах обговорюють підвищення зарплати чиновникам.
Слово і Діло

У перший день роботи нової Верховної ради нардепи від «Слуги народу» подали проєкт закону щодо перезавантаження влади. Ця ініціатива торкається державних службовців та передбачає зміни до законів «Про державну службу», «Про центральні органи виконавчої влади», «Про Кабінет міністрів України», а також до низки нормативних актів. Що пропонують змінити «слуги народу» в роботі високопосадовців, «Слово і Діло» спитало у голови правління Центру політико-правових реформ Ігоря Коліушка.

За словами експерта, загальне спрямування цього законопроекту — полегшення звільнення державних службовців і доповнення новими підставами для звільнення держслужбовців. Також пропонується оновити Комісію вищого корпусу держслужби. Замість 12 членів проєкт закону передбачає 7 членів, відповідно вона формуватиметься по-новому.

«Справляє враження, що не буде конкурсів на державних секретарів міністерств. Якщо таку норму ухвалять, то це дуже погано, тому що відтоді фактично втрачається сама ідея держсекретарів: гарантувати стабільність і професійність апарату. На цю посаду призначатимуть друзів, кумів, сватів, помічників. Це буде ще один помічник міністра, який зразу піде, коли міністра звільнять», — пояснив Коліушко.

У Раду за перший тиждень роботи внесли більше законопроектів, ніж зазвичай за місяцьЗа перший тиждень роботи нової Ради було зареєстровано 387 законопроектів. Але варто пам'ятати, що кількість не означає якість.

З позитиву юрист відмітив, що законопроект пропонує вилучити із закону про держслужбу вплив Кодексу законів про працю (КЗпП). «Я вже давно наполягаю на тому, що необхідно записати в одній із перших статей закону про державну службу, що державні службовці керуються саме цим законом і на них не поширюється КЗпП», — зазначив він, додавши, що одна з найбільших проблем, чому не можна звільнити держслужбовця навіть тоді, коли він погано працює, це посилання на КЗпП, особливо у дрібних моментах на зразок відпустки по догляду за дитиною, які давно треба було б перенести до закону про держслужбу. В результаті суди, розглядаючи питання про звільнення держслужбовців, судять на основі КЗпП.

В законопроекті цю проблему вирішують, зазначивши, що КЗпП застосовується до держслужбовців тільки в разі, коли закон про держслужбу відсилає до нього.

Серед іншого законопроект передбачає скасування рангів і доплати за них. «Це правильно, бо, зарплата держслужбовців повинна бути прозорою, зрозумілою: близько 70% повинен складати оклад, а 30% залишається на щомісячну чи річну премію», — сказав Коліушко, додавши, що в кулуарах обговорюють можливість підвищення зарплати службовцям.

З нового, що передбачає проект закону, — це контрактна служба для держслужбовців. Юрист не бачить в цій новації якихось суперечностей із законодавством, але проблема в тому, що запропоновані зміни не визначають, де, власне, контрактна служба, а де — звичайна, тобто безстрокова. Тому є ризики, що зрештою це залежатиме від керівника.

Коліушко зауважив, що в законопроекті дуже сильно спрощують дисциплінарну відповідальність. Крім того, пропонується запровадити оцінювання держслужбовців. В разі негативного оцінювання чиновника звільнятимуть, позитивного — видаватимуть премію. Це також спрощує можливість звільнити службовця.

Зміни до Конституції: що пропонує Зеленський та коли Рада може ухвалитиЗеленський хоче запровадити народовладдя, призначати керівників НАБУ та ДБР, виганяти нардепів з Ради за прогули і кнопкодавство та скасувати адвокатську монополію. Детально про кожен законопроект ми поговорили з юристом.

Серед сумнівних спрощень є й пропозиція, що декларацію про доходи мають подавати лише кандидати на посаду державної служби категорії «А».

В тому, що ліквідовується посада «глава Адміністрації президента України» і встановлюються посади «керівник апарату президента» Коліушко не вбачає загрози, а тільки вилучення із закону зайвих слів.

«Вже немає Адміністрації президента, її ліквідували. А в законі прописано власну назву «Адміністрація президента», а мало бути «апарат президента» чи «обслуговуючий орган президента», — пояснив він.

Крім того, законопроект передбачає, що оскарження результатів конкурсу не призупиняє призначення переможця. На думку експерта, якщо суд скасує результати конкурсу, тоді щойно назначеного доведеться звільняти. «Мабуть таку зміну хочуть запровадити, щоб прискорити призначення нових службовців», — зауважив юрист.

Він переконаний, що такий поспіх — негатив у загальному підході нової влади. «Останні роки я працюю з реформуванням міністерств і бачу державних службовців. На мій погляд, приблизно 80-90% із них, точно, не заангажовані політикою. У них часто спостерігається недостатній рівень фахової підготовки, але як би міністри ставили їм правильні завдання, що і як вони повинні робити, та перевіряли виконання, то абсолютна більшість наших держслужбовців могли би нормально і ефективно працювати. До того, ж не уявляю, де вони планують брати нових держслужбовців», — підсумував Ігор Коліушко.

Раніше ми детально розбирались з експертом, які зміни до Конституції пропонує президент Зеленський.

Також ми повідомляли, що протягом тижня до Верховної ради подали більше законопроектів, ніж зазвичай за місяць.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: