Кінець пільгового розмитнення: чи врятують ці кошти ПФ і що чекає «євробляхи»

Читать на русском
Юрій Буздуганекономіст
Ілля НесходовськийЕксперт «Реанімаційного пакету реформ»

22 лютого 2019 року закінчується термін пільгового періоду застосування ставки акцизного податку (коефіцієнт 0,5) для митного оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією. Після цього часу власники таких автомобілів будуть платити акцизний податок за повною ставкою. За оцінками ДФС, на території України знаходиться 640 тис. авто на іноземній реєстрації. Станом на 19 лютого українці встигли розмитнити 195,2 тис. авто. За них автовласники заплатили 12 млрд платежів до держбюджету. «Це дає можливість нам вирішити питання індексації тих пенсій, що не проіндексовані в 2015-2016 роках в силу обставин - військових, бюджетних», - пояснив Петро Порошенко. До слова, 31 березня 2017 року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман пообіцяв протягом 7 років зробити Пенсійний фонд бездефіцитним.

Слово і Діло вирішило з'ясувати, чи врятують зібрані кошти під час розмитнення Пенсійний фонд і що загрожує тим, хто не встиг переоформити авто «євробляхи».

Економіст Юрій Буздуган нагадав, що в Україні починаючи з кінця 90-х років пенсійний бюджет - головний біль для всіх урядів України. Главноая проблема - дефіцит, виплати перевищують витрати.

За його словами, було багато спроб змінити ситуацію і різними ініціативами. Він нагадав, що колись був введений податок на обмін валюти 1%, який відраховували до ПФ.

«Потім, Пенсійним Фондом розпоряджалися профспілки. Проблем в принципі не було. У 90-х роках почалися інші процеси, почав наростати дефіцит, держава забрала ПФ у профспілок. Аргумент - держава буде краще управляти. Стало тільки гірше. Дефіцит зростав протягом багатьох років», - каже Юрій Буздуган.

Економіст зазначив, що уряд Яценюка виступив з ініціативою зменшення надходжень до ПФ і від цього, нібито повинні зменшити відсоток відрахувань.

«Щось на зразок, давайте візьмемо менше грошей, всі відразу почнуть платити і грошей стане більше. Це було зроблено. Дефіцит зріс. Тепер у нас уряд Гройсмана і нова ідея з «євробляхами», - підкреслив експерт.

Економіст пояснив, щоб розібратися з дефіцитом, слід врахувати, що маса зібраних грошей залежить від кількох речей, зокрема кількості осіб, з яких збирають відрахування. У Радянські часи з 20 млн осіб налічували відрахування. Сьогодні офіційно платниками в ПФ є близько 12 млн, але реально відрахування йдуть з 7-8 млн, уточнив він.

Друга проблема ще більш жорстка - розмір зарплати, з якої збирають відсотки, констатував економіст.

Розмитнення авто на єврономерах: нові акцизи та штрафи для «євробляхерів»Щоб безперешкодно ввезти в Україну 14-річну Renault Laguna, її власник заплатив понад 40 тисяч гривень зборів. Митники вважають, що він заощадив.

«У США три чверті з того, що заробила країна йде на зарплати. В Україні, вже в 1994 році було 34%. В останній рік Януковича було - 30,5%. Приходить Яценюк й вирішує, що треба затягувати паски, заморозити зарплати й різко підвищити комуналку. У 2014 році, зарплата впала до 20,4%», - розповідає економіст.

На цьому тлі, взялися за «євробляхи» і вирішили, що 12 млрд грн нехай навіть трохи більше, так як ще будуть підрахунки за підсумками 22 лютого змінять ситуацію, зазначив експерт.

«Зараз ВВП близько $100 млрд, зарплата близько 8%, тобто на зарплату йде близько $28 млрд і приблизно $9 млрд йде до ПФ. На оборону йде у нас $ 3 млрд, виплати за зовнішніми боргами в цьому році - $9 млрд. І зараз нам кажуть, що до ПФ перерахують 12 млрд гривень від розмитнення. Це менше ніж півмільярда доларів. Як порівнювати ці цифри з сумою 12 млрд грн від «євроблях?», - пояснив Юрій Буздуган, наголосивши, що стан ПФ від цього не зміниться.

Щодо самих «євроблях», то як пояснив експерт Реанімаційного пакету реформ Ілля Несходовський на даному етапі жорстких заходів не будуть застосовувати. З 23 лютого по 23 травня буде діяти загальний режим розмитнення. А з 24 травня ті, хто своєчасно не виконав митні формальності, буде платити штрафи.

«Тобто після завершення пільгового періоду авто на єврономерах ще можуть бути розмитнені, але вже без знижки. Вже буде повна ставка, людям доведеться заплатити більше. Надалі, ймовірно, будуть зупиняти автомобілі, спочатку давати попередження, а потім вже будуть застосовувати штрафи до тих, хто управляє таким автомобілем», - зазначив Несходовський.

Раніше Слово і Діло писало, як діє базова ставка, скільки це буде коштувати і які штрафи загрожують порушникам пільгового періоду.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: