Перший етап децентралізації завершився. Чого досягли та що гальмує створення ОТГ?

Читать на русском
Олег Любімовдиректор київського ЦРМС

З початку першого етапу реформи децентралізації в 2015 році до кінця 2018-го створено 876 об’єднаних територіальних громад. З них 804 громади перейшли до прямих бюджетних відносин з урядом України.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів директор Київського центру розвитку місцевого самоврядування, створеного в межах Програми U-LEAD та Мінрегіону України, Олег Любімов, підсумовуючи перший етап децентралізації в Україні.

Як показав досвід роботи більшості об’єднаних громад, вражаючі результати з’явилися в місцевому розвитку, зазначив Любімов.

«Вирішивши та вирішуючи всі застарілі болячки, створені нові сучасні інфраструктурні проекти. Зокрема, будівництво нових сучасних Центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) наблизило надання послуг із райцентрів на місця за принципом єдиного вікна», – підкреслив він.

Так, у березні 2018 року в смт Миколаївка, центрі Миколаївської ОТГ Сумської області, запрацював новий центр надання адміністративних послуг, який став найенергоефективнішим в Україні, уточнив експерт.

За його словами, будівля ЦНАП створена з нуля за 5 місяців, в центрі 7 робочих місць адміністраторів. Майже 100 видів адміністративних послуг, включно з найпопулярнішими в ОТГ, стали доступними для 10 тисяч мешканців громади. Центр створений за підтримки Програми U-LEAD з Європою.

«Надання повноважень на місця змінило й змінює світогляд менеджменту наших громад і спонукає проявляти додаткову ініціативу на пошук кращих управлінських рішень для розвитку їхніх населених пунктів. Це, своєю чергою, сприяє реалізації інноваційних проектів, а також залученню нових інвесторів», – пояснив він.

Однак є низка проблем. Зокрема, надзвичайно великий супротив чиновників середньої ланки на рівні областей. Наприклад, Закарпатська та Київська області. Також можна відзначити небажання сільських голів втрачати статус, контроль над фінансовими потоками та розподілом земельних ділянок у населених пунктах, додав Любімов.

Крім того, наголосив він, ще одне проблемне питання – недостатня робота ВРУ в частині розгляду та ухвалення необхідних законів для продовження повноцінної реформи децентралізації. Це, зокрема, зміни до Конституції, низки законів.

Топ-5 пріоритетних законів для децентралізації, які досі очікуються:

  1. Закон «Про засади адміністративно-територіального устрою України»;

  2. Проект закону про внесення змін до закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»;

  3. Про внесення змін до закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад»;

  4. Про внесення змін до закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

  5. Проект закону про внесення змін до закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та наближення до громадян адміністративних послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.

«Проте, незважаючи навіть на ці труднощі, реформа децентралізації визнана українськими та закордонними політиками й експертами найуспішнішою реформою в Україні. Децентралізацію не спинити», – резюмував Олег Любімов.

Як відомо, 9 листопада 2018 року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман пообіцяв ініціювати проведення нового етапу децентралізації в країні.

Нагадаємо, програма діяльності Кабміну зобов'язує Володимира Гройсмана впровадити нові принципи та механізми служби в органах місцевого самоврядування на основі європейських принципів публічної служби.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: