Кого найчастіше згадують на телеканалах – Порошенко, Бойко, Тимошенко

Читать на русском
Частіше за інших в ефірах великих українських телеканалів згадується чинний президент Петро Порошенко – з помітним відривом від інших кандидатів.

Частіше за інших в ефірах великих українських телеканалів згадується чинний президент Петро Порошенко – з помітним відривом від інших кандидатів.

Про це повідомляє «Слово і Діло» з посиланням на порівняльний контент-аналіз щодо Тимошенко, Зеленського, Порошенка, Гриценка та Бойка, який провела Liga.net.

Як воєнний стан вплине на рейтинги влади?Україна оголосила про запровадження воєнного стану в 10 областях на 30 днів. Президент запевнив, що продовжувати ВС ніхто не буде, а вибори відбудуться за планом – 31 березня.

Частіше за інших в ефірах великих українських телеканалів згадується чинний президент Петро Порошенко - з помітним відривом від інших кандидатів. Про діяльність Юрія Бойка на ТРК «Україна», «Інтері», NewsOne і «112 Україна» або добре, або нейтрально. Юлія Тимошенко дійсно нечасто з'являється на ТБ. Але в Анатолія Гриценка та Володимира Зеленського все ще складніше.

Аналітики компанії Семантрум на прохання редакції LIGA.net провели аналіз медіа-контенту десяти великих українських телеканалів, які належать олігархам або політикам. Нас цікавило кількість і тональність згадки в їх ефірах п'яти можливих кандидатів у президенти, яким соціологи дають більше шансів на перемогу. Це Тимошенко - 20,7%, Зеленський - 11,4%, Порошенко - 10,3%, Гриценко - 9,9% і Бойка - 8,7% (серед тих, хто має намір голосувати і визначився, дані опитування КМІС, Центру Разумкова і «Рейтингу» за листопад). Крок для аналізу: три місяці осені, з початку політичного сезону, до грудня.

До сих пір результат виборів в Україні вирішували телеглядачі. Очевидно, роль телеканалів буде вагомою для підсумків голосування 31 березня.

«Онлайн-система Semantrum постійно сканує ефіри українських каналів. Ми аналізуємо випуски новин і політичні ток-шоу, але не моніторимо рекламу, розважальні програми, фільми й так далі. Система також визначає тональність згадки об'єктів моніторингу на телеканалах, радіо, в соціальних мережах, інформаційних агентствах, на новинних сайтах», - пояснила LIGA.net керівник аналітичної служби Semantrum Ярослава Карибіна.

Безумовний лідер по присутності на блакитних екранах - діючий президент Петро Порошенко. Його в новинних блоках і програмах згадують майже в десять разів частіше, ніж Юрія Бойка або Юлію Тимошенко. Закривають цей умовний рейтинг Анатолій Гриценко і Володимир Зеленський (участь якого в гумористичних шоу система Semantrum не бере до уваги). За кількістю повідомлень Порошенко майже в чотири рази обходить всіх інших учасників топ-5, разом узятих.

«З одного боку, увагу до глави держави в новинах - це логічно. Але велика кількість повідомлень про Порошенко в теленовинах не можна пояснити тільки цим», - вважає керівник центру моніторингу та аналітики Детектор медіа Отар Довженко.

У лютому цього року на прес-конференції, відповідаючи на питання LIGA.net про контакти з олігархами, Порошенко заявив: «Окремі олігархічні засоби масової інформації мочать президента. Я цього не боюся. Нічого у них не вийде».

Насправді, це правда тільки для одного телеканалу - 24. Та й той формально не має відношення до олігархів: належить дружині мера Львова Андрія Садового. Майже 52% інформаційних меседжів про Порошенка на цьому каналі - негативні. В іншому за рівнем негативу він третій з п'яти кандидатів. Про нього говорять погано в 9,63% випадків (це з урахуванням високого антирейтингу на 24-му) - не так вже й багато.

Найбільш негативний рейтинг у Бойка: 16,98% від загального числа згадок. У сюжетах про Тимошенко негативна тональність - в 14,14% випадків.

Найменше присутності на екранах, а відповідно і негативу - у Гриценка. У нейтральному тоні телеканали згадували про нього в 86,21% випадків за останні три місяці, в негативному - 1,72%. Майже аналогічна картина у Зеленського: 3,13% негативу.

Крім того, на українському телебаченні є залізне правило: ні за яких обставин не згадувати конкурентів, навіть коли вони стають ньюсмейкерами. Коли націоналісти намагалися підпалити канал Інтер, в новинах інших каналів говорили, що це відбувається з «одним із телеканалів».

«Зеленський - особа 1 + 1, його навіть представити глядачам неможливо, не згадавши канал та його проект Квартал 95. Тому для інших каналів його не існуватиме як мінімум до моменту офіційної реєстрації кандидатом в президенти, якщо це станеться. А я сумніваюся», - підкреслив Довженко.

Самий позитивний рейтинг на телебаченні - у Бойка: кожен третій сюжет про нього написано в схвальному тоні. Всього на кілька відсотків від нього відстає Порошенко - 30,61% позитиву. Про Тимошенко - чверть хороших новин.

Телеканал Інтер входить до медіа-холдингу Inter Media Group, що належить втікачеві олігархові Дмитру Фірташу і екс-главі президентської адміністрації Януковича Сергія Льовочкіна, якого днями виключили із фракції Оппоблока за відкритий союз з Медведчуком-Рабіновичем.

Влітку цього року канал потрапив в скандал. Нацрада телебачення і радіомовлення розглядала питання про порушення з боку Інтера, коли під час концерту з нагоди 9 травня один з провідних виголошував промову в стилі російської пропаганди. За це Інтер був оштрафований на 4,046 млн грн. Канал Фірташа-Льовочкіна також не раз транслював в ефірі сумнівні фільми російського виробництва.

Як показав контент-аналіз Semantrum, найбільше позитиву від каналу Фіршата-Льовочкіна отримує Бойко. 67,69% згадувань колишнього оппоблоковца в ефірах носить позитивну тональність, інші 32,31% - нейтральну. Критики Бойка в ефірах Інтера немає зовсім.

Частіше за всіх на Інтері, як і на інших каналах, згадують Порошенка. При цьому 58,67% повідомлень про нього витримані в позитивній тональності. Нейтрально про президента говорили в 39,11% контенту. Негативно - тільки 2,21%.

Канал входить в медіахолдинг дніпропетровського олігарха Ігоря Коломойського і вважається основним конкурентом Інтера. У березні 2015 року між Коломойським і Порошенком пробігла чорна кішка: у олігарха відібрали контроль над Укрнафтою, і він подав у відставку з посади глави ДніпроОГА. Навесні олігарх заявив, що президент хоче контролювати всі телеканали в країні, включаючи 1+1, щоб виграти вибори. За даними декількох джерел у Верховній Раді, в президентських перегонах Коломойський збирається надати підтримку Тимошенко. Але якщо він все ж таки вирішить відправити на вибори коміка власного каналу Зеленського (що не факт), то одна іншому - не перешкода.

Як і у випадку з Інтером, найбільше ефірного часу на 1+1 займає Порошенко. Але частка негативних новин про нього тут вище: 9,38%. А позитивних згадок, навпаки, в три рази менше, ніж на каналі Фірташа-Льовочкіна - 18,36%.

На друге місце за кількістю згадок після Порошенко виходить Тимошенко. Третій - Анатолій Гриценко. І тільки четвертий за рахунком в ефірі телеканалу, з високим рейтингом негативу в 17,65%, - Юрій Бойко. Зеленський хоч і згадується за межами комедійних шоу на 1 + 1, але нечасто. Хоча ті новини, в яких він присутній, витримані виключно в нейтрально-позитивному тоні.

Донецький олігарх Рінат Ахметов збудував досить продуктивні стосунки з Порошенком. Він отримав Роттердам +, вхожий до Адміністрації президента, залишається найбагатшою людиною в Україні. В цьому році в рейтингу Forbes Ахметов виявився на першій сходинці серед українців зі статками в $ 5,5 млрд (плюс 0,9 млрд з минулого року). Його звичайна тактика на виборах - диверсифікувати ризики і робити ставки відразу на декількох кандидатів. У перегонах 2019, кажуть в парламенті, це будуть Олег Ляшко і Петро Порошенко.

Аналіз інформаційних меседжів на ТРК Україна, який входить до складу ТОВ Медіа Група Україна (акціонер - компанія СКМ Ахметова), вже зараз дає цікаву картинку. Про Порошенка на каналі Україна цієї осені говорили приблизно в 20 разів більше, ніж про Юрія Бойка, який ще зовсім нещодавно ділив фракцію Оппоблоку з групою депутатів Ахметова.

При цьому новинний потік на каналі Ахметова - виключно тепла ванна для Порошенка. Більшість новин про нього витримані в нейтральному (58,8%) або позитивному (41,2%) ключі. На відміну від Бойка, на якого припадає 45,45% негативу. При цьому Ляшка на ТРК Україна згадують в середньому в 3 рази частіше, ніж на Інтері, і в 20 разів частіше, ніж на СТБ.

Кінцевими бенефеціаром телеканалів є мільярдер, власник корпорації Інтерпайп Віктор Пінчук та його дружина, дочка колишнього президента Леоніда Кучми - Олена Пінчук. У 2018 році в числі семи українців Пінчук знову потрапив до рейтингу мільярдерів від журналу Forbes: його статки оцінили в $ 1,4 млрд.

При Порошенко сім'я Пінчука не розгубила свого впливу, але і не змогла конвертувати його в нові активи. Хоча ще до Революції гідності зять Кучми відійшов від актвного участі і фінансування політичних проектів.

Телеканали уникають негативної подачі інформації щодо потенційних кандидатів. Виняток склав лише Бойко: 8,33% негативу на ICTV. Але про нього говорять мало. Переважно канали витримують подачу новин в нейтрально-позитивному форматі. Контент-аналіз ICTV і СТБ показує, що найбільше позитивних меседжів доводиться на Тимошенко - 37,78% і Порошенко - 30,61%. Заступник голови Батьківщини Сергій Власенко в інтерв'ю LIGA.net скаржився, що Тимошенко занадто мало на каналах Пінчука, і вона жодного разу не з'явилася на Свободі слова (лідер партії зустрічалася з олігархом тет-а-тет в кулуарах Ялтинської європейської стратегії). Це дійсно так, але в тій же мірі, що і для інших каналів: в кількості новин лідирує президент.

Телеканал ще з моменту початку мовлення в 2003 році належить бізнес-структурам, пов'язаним з президентом Порошенком. У квітні 2014 року, перед президентськими виборами, Порошенко пообіцяв продати свій бізнес в разі перемоги. Але пізніше уточнив, що продаж 5 каналу виключена: він відіграв велику роль і під час Помаранчевої революції, і під час Революції гідності.

Судячи за даними контент-аналізу, тактика 5 каналу Порошенка проста: про інших кандидатів - ніяк. В ефірному часу практично відсутні згадки про Бойка і Тимошенко, і зовсім відсутні - про Гриценка і Зеленського. Новини подаються в основному в нейтрально-позитивному тоні. Це стосується і Бойка (у нього по 11,11% позитиву і негативу), і Тимошенко (100% нейтральної подачі).

Але для Порошенка робиться лается «невеликий виняток». Майже половина згадок про президента на 5 каналі - зі знаком плюс.

NewsOne перейшов під контроль людини Медведчука в жовтні 2018 року. Тепер корпоративними правами на канал володіє оппоблоковец Тарас Козак, заступник голови ГО Центр правової держави (лідер - Медведчук). Козак з 2013 року орендує будинок у фірми, кінцевим власником якої є Оксана Марченко. А брати Медведчука і Козака (Сергій та Богдан) співвласники в цілому ряді підприємств.

Кількома місяцями раніше, говориться в розслідуванні Схем, Медведчук придбав ще один телеканал - 112. На нього вказує новий менеджмент, який прийшов на канал влітку і який, як стверджують розслідувачі, тісно з ним пов'язаний. Медведчук це спростував.

Народний депутат від БПП Мустафа Найєм стверджує, що останнім часом NewsOne припинив показувати головних опонентів Петра Порошенка - Юлію Тимошенко і Анатолія Гриценка. «А 112-й став головним рекламним носієм президентської кампанії і медіаспонсор телесеріалу про перерізанні стрічок на будь-який підвернулася будці», - вважає він.

Дані Semantrum говорять про те, що в цілому картинка на NewsOne за три осінні місяці повторює пропорції на інших телеканалах, де президенту Порошенку відводиться в рази більше згадок, ніж іншим кандидатам. Але антирейтинг Тимошенко тут дійсно вище, ніж в середньому по каналах: 22,73% меседжів про неї подаються з негативними інтонаціями. Ще 40,91% нейтрально, і несподівано 36,36% позитивно - теж для неї багато. Частка негативу у Порошенка - 3,65%. Бойко презентовано нейтрально і позитивно в пропорції 50 на 50.

Схожа ситуація простежується і на 112 каналі. Порошенко зі значним відривом випереджає Бойко за кількістю згадок, а Тимошенко, Гриценко і Зеленський в ефірах практично відсутні. При цьому про Бойка кажуть або нейтрально, або добре. Критика Порошенка теж дуже незначна - 3,7%. Велика частина інформації про нього подається нейтрально, а майже 14% - позитивно.

Раніше Зеленський прокоментував свій президентський рейтинг.

Також нагадаємо, набула чинності постанова Ради про санкції проти телеканалів.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: