Як вихід Катару з ОПЕК позначиться на цінниках на українських АЗС?

Читать на русском
Михайло Гончарексперт з питань енергетики

Катар щодо нафти не настільки глобальний гравець, як щодо зрідженого газу. В добовому обсязі експорту нафти він майже в двадцять разів менший. Однак річ не лише в цьому.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів президент Центру глобалістики «Стратегія XXI» Михайло Гончар, оцінюючи вихід Катару з ОПЕК.

«Тут ідеться не стільки про фізичні розміри експорту, скільки про те, що одна з країн, які утворювали ОПЕК, виходить з організації. Це символічний крок, який може викликати ланцюгову реакцію інших експортерів. Можливо, не всі вийдуть з ОПЕК, але перестануть дотримуватися правил організації», – зазначив Гончар.

За його словами, саме таким невеликим країнам зараз невигідно перебувати в ОПЕК, тому що є квотування в межах домовленостей ОПЕК+.

«Іншими словами, це домовленості країн-членів картелю з країнами, які не в картелі, але домовилися грати за спільними правилами гри, щоб припинити зниження цін на нафту. Їм це вдалось протягом 2016-2017 років. Однак далі в кожного свої інтереси беруть гору. Тим більше в умовах турбулентності в Перській затоці», – пояснив він.

Як змінилася ціна на автомобільне пальне в 2014-2018 рокахЦіна на бензин А-95, дизель та автомобільний газ зросла більш ніж удвічі в Україні за чотири роки.

Домовленості Саудівської Аравії та РФ, які спрацювали на підвищення цін на нафту, що спостерігалося впродовж усього 2018 року, нібито відповідали інтересам всіх країн-експортерів, але питання в тому, що були встановлені квоти, додав експерт.

Ці квоти не влаштовували багатьох, низка країн не дотримувалася цих обмежень. Тоді Саудівська Аравія пішла під тиском обставин на нарощування видобутку експорту та обвалила ціну на нафту, уточнив він.

«Усі почали втрачати. Далі малі країни-експортери вирішили, що час подбати виключно про свої інтереси. Тому надалі буде тренд зниження цін на нафту, скоріш за все. Вже за поточними котируваннями це видно», – підкреслив енергетик.

У перспективі це позитивно має позначитися на споживачах пального в усьому світі, в тому числі в Україні, наголосив він.

«Це має призвести до зниження цін на пальне. Однак не потрібно мати ілюзій. У нас воно не буде суттєвим. В ідеальному варіанті, якщо ціна на нафту продовжить знижуватися, то ціни повернуться до старої позначки близько 28 гривень за літр бензину, що було характерно для літа 2018 року», – пояснив фахівець.

Позитив динаміки цін буде, якщо в Україні перед президентськими виборами владі захочеться пограти в популізм, додав він.

«Тоді можуть піти на якісь кроки, фактично, примусове зниження ціни на пальне, щоб сподобатися виборцю. Хоча потім за це доведеться заплатити», – резюмував Михайло Гончар.

Як змінювалися ціни на бензин в Україні – в нашому огляді.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: