Розмитнення «євроблях» і протести на кордоні: як влада використовує ситуацію

Читать на русском
Олексій Якубінполітолог

Власників авто на єврономерах можна поділити на кілька груп. Одна група – це жителі прикордонних територій, які тривалий час використовували «євробляхи». Представники «АвтоЄвроСили», наприклад, більшою мірою просто використовували авто для внутрішнього користування в країні.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політолог Олексій Якубін, оцінюючи нові правила розмитнення та ситуацію з протестами власників «євроблях» на кордоні.

«Влада намагається зіштовхнути кілька груп власників авто на єврономерах, по-перше, один з одним, а по-друге, з іншою частиною населення. Ймовірно, цілком свідомо був запроваджений штраф, як і норма про те, що ці гроші від розмитнення підуть на пенсійні виплати. Влада намагається надати соціальну видимість цьому процесу», – зазначив Якубін.

На його думку, це спроба нейтралізувати питання про те, чому в Україні авто коштує дорожче, ніж у сусідніх країнах, навіть дорожче, ніж у РФ, яка під санкціями, чому в нас створена монополія в цій сфері та низці інших.

Є бажання влади переключити увагу на те, що є погані «євобляхери, які ввозять старі авто, яких потрібно змусити платити, яким запропонували варіант, а вони все одно не хочуть платити, хоча гроші підуть на пенсії, додав він.

«Виходить, влада зіштовхує групу автомобілістів із соціальною групою – пенсіонерами. При цьому є спроба знецінення групи власників авто на єврономерах із посилом, що вони не хочуть платити державі податки, а в країні є пенсіонери, які потребують забезпечення», – пояснив політолог.

Рада схвалила нову модель оподаткування «євроблях»: як голосували нардепиАвтомобілі на єврономерах тепер розмитнюватимуть за новими правилами. Верховна Рада ухвалила відповідний закон.

Звичайно, частина «АвтоЄвроСили» піарилася на цій темі, про що свідчать заяви їхнього лідера щодо виборів, підтримки кандидата, який допоможе вирішити питання доступного розмитнення. Тут є очевидний політичний підтекст, але є й інша частина, уточнив він.

За його словами, прикордонні жителі стали першими жертвами ухваленого закону. Їздити всередині країни – це одне, а інша річ – щодня перетинати кордон, можливо, навіть кілька разів на день.

«Для них це дуже проблематична ситуація. Досі немає чіткого роз'яснення щодо процедури розмитнення. Ситуація з «євробляхерами» на кордоні показує, що рух не є однорідним. Якщо політична група «євробляхерів» отримала дивіденди, то звичайні автомобілісти, особливо в прикордонних районах, не отримали нічого. Ба більше, вони не розуміють, як вийти із ситуації. Адже вони першими підпадають під норми закону», – підкреслив експерт.

Виходить, що ця група не погодилася стати частиною політичного руху й просто вирішила боротися за свої інтереси, констатував він.

Владі просто вигідно, щоб суспільне обурення зосереджувалася на цих автомобілістах, тому є спроба демонізувати їх як групу, яка не хоче платити податки, не хоче допомагати пенсіонерам, ще й влаштовує мітинги, ускладнюючи маршрут, анголосив політолог.

«Цей негатив потім легітимізуватимуть для можливості розгону цієї групи. Влада розуміє, що напередодні виборів ця група обрала для себе досить дієвий спосіб впливу – блокування. Тому робиться все, щоб негатив перейшов на цю групу, а не на те, що в нас є проблема монополії ввезення авто та неадекватні ціни для населення», – акцентував він.

Але тут можливий новий виток мобілізації, додав експерт.

«Так, є «АвтоЄвроСила», яка політизована, але є інша група, не пов'язана з «АвтоЄвроСилою». Це можливість для інших політиків працювати з ними, обіцяти щось, наприклад, нові умови розмитнення. Є хороша частина електорату», – резюмував Олексій Якубін.

Більше про голосування за даний законопроект – за посиланням.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: