Чому українські туристи застрягли в аеропортах і що робити?

Читать на русском
Олександр Кава

Кілька сотень українських туристів досі не можуть вчасно повернутися в Україну з Тунісу, Албанії, Єгипту, Туреччини та інших країн або ж відправитися в довгоочікувану відпустку. 3 липня міністр інфраструктури Володимир Омелян повідомив про подолання кризи з авіаперевезеннями й сказав, що Україна забезпечила повернення всіх громадян. Однак уже 4 липня туроператор Oasis Travel повідомив, що українцям, які не можуть вилетіти з Тунісу доведеться чекати свого рейсу ще щонайменше три дні. Тим часом Омелян пообіцяв звернутися до Генеральної прокуратури в зв'язку з можливим шахрайством українського туроператора Oasis Travel. «Це обурливий випадок. Я рекомендуватиму Міністерству економічного розвитку і торгівлі позбавити туроператора (Oasis Travel – ред.) ліцензії. Безумовно, в нас буде звернення до Генпрокуратури, щоб відкрили кримінальну справу, тому що ми маємо справу з банальним шахрайством», – заявив Омелян.

«Слово і Діло» вирішило розібратися, хто винен у зіпсованій відпустці, чому на ринку авіаперевезень виник колапс і що робити туристам у такій ситуації.

Незалежний експерт у сфері транспорту та інфраструктури Олександр Кава зазначив, що звинувачувати когось поки некоректно.

Він уточнив, що, наприклад, коли апелюють до віку літака, то в США в регулярних авіакомпаній є літаки, яким аналогічно понад 20 років, вони аналогічних моделей, тому претензії до парку поки не зовсім зрозумілі. Крім того, туроператорів ніхто не змушує підписувати договори з авіакомпаніями, в яких такий парк літаків.

Експерт додав, що якби вимоги були іншими, був би й інший парк літаків. Це вже залежить від туроператора.

«Ситуація виникла через те, що туристичні оператори та авіакомпанія не змогли правильно спланувати свою роботу. А наші громадяни, покладаючись на те, що все буде добре, просто не перевіряли інформацію, яку зобов'язані перевіряти. Наприклад, те, що стосується оплати оператором перельоту. Авіакомпанія – не благодійна організація, це також бізнес, відповідно, перевезення будуть здійснені, якщо це оплачено туроператором», – підкреслив Кава.

Туристам важливо пам'ятати, що наявність авіаквитка на чартерний рейс не означає, що поїздка оплачена.

Потрібно читати договір перед підписанням, а після підписання – телефонувати до авіакомпанії й уточнювати, чи оплачений переліт на певний рейс, пояснив фахівець.

«Якщо туроператор рейс не оплатив, вимагати чогось від авіакомпанії безглуздо. Якщо рейс скасували або перенесли, то для того, щоб вимагати компенсації, важливо враховувати причини затримки рейсу. Потрібно розуміти, що чартерні рейси відрізняються від регулярних і в межах відповідальності перед пасажирами», – акцентував він.

Якщо не надають готель, відмовляються від компенсації, то потрібно звертатися до суду, наголосив експерт.

«У списку документів – квитки, інформація про те, що рейс затримували, скасовували, з якої причини. Звичайно, можна оплатити готель і харчування самостійно, прикріпивши чеки до решти документів. Але потрібно розуміти, що судовий процес може затягнутися більш ніж на рік. Послуги адвоката також потрібно оплачувати. Часто оплата адвокатів є погодинною, засідання можуть переносити», – констатував він.

За його словами, простіше судитися колективно, оскільки тоді адвокатські послуги порівну поширюватимуться на всіх позивачів.

Туристичний колапс може тривати довго, враховуючи, що зараз сезон пікових перевезень, тобто всі бізнес-структури, які мають стосунок до туризму, хочуть заробити по максимуму, уточнив фахівець.

«Усі працюють на межі своїх можливостей. Пікові навантаження, розклад щільний. Літак за добу виконує три-чотири оборотних рейси залежно від відстані», – пояснив він.

Відповідно, якщо десь затримка, то відразу ж ефект доміно для всіх рейсів літака, додав експерт.

«А українське законодавство не вимагає резервування літаків від авіакомпаній. З огляду на те, що в нас немає обмежень щодо мінімальної кількості літаків, авіакомпанія може мати два літаки. Тоді очевидно, що розклад склали відразу на два літаки. Якщо один зламався або затримався, то будуть наслідки. Для великих авіакомпаній усе простіше, в них є резервні літаки, а в цій ситуації – немає», – резюмував Олександр Кава.

«Слово і Діло» розбиралось, як на «туристичний колапс» відреагували в соціальних мережах.


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...