Досудове блокування сайтів: український законопроект написаний під копірку з Росією

Читать на русском

На п'ятому році війни нардепи нарешті вирішили впритул зайнятися інформаційною безпекою в країні, проте деякі законодавчі ініціативи відверто лякають перспективою блокування сайтів без рішення суду. Верховна Рада включила до порядку денного законопроект №6688 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері», поданий Іваном Вінником, Дмитром Тимчуком і Тетяною Чорновол. Ми порівняли цей проект закону з російським законодавством і виявили, що деякі норми написані ніби під копірку.

Український законопроект пропонує узаконити можливість тимчасового блокування будь-яких сайтів за рішенням не лише суду, але й прокурора, слідчого та Ради національної безпеки та оборони України (РНБО). Але в особливо «невідкладних випадках» блокування інтернет-ресурсів може застосовуватися без рішення суду й тривати 48 годин. У російському федеральному законі, ухваленому ще в 2013 році, також передбачена така норма: можливі позасудові блокування інформресурсом інформації, яка містить заклики до масових безладів, здійснення екстремістської діяльності, заклики до участі в незаконних публічних заходах.

В Україні готують нові правила для інтернету: чи чекати цензури?21 червня Верховна Рада включила до порядку денного законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері. Детальніше знають експерти.

Якщо Верховна Рада ухвалить законопроект про блокування сайтів, то його причиною можуть бути: дії, спрямовані на порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту.

Крім того, доступ до інформресурсу можуть перекривати, якщо співробітникам СБУ здасться, що розміщена на ньому інформація «впливає на ухвалення рішень органами державної влади, вчинення/невчинення дій органами державної влади». Під цю норму цілком можуть потрапити будь-які інтернет-ЗМІ, що критикують владу.

Ще однією причиною блокування сайту може стати привернення уваги громадськості до певних політичних, релігійних чи інших поглядів винного (терориста).

У РФ із квітня 2018 року діє закон, який передбачає наступні причини блокування сайтів: інформація екстремістського характеру, інформація, що містить наклеп, відомості, що принижують честь, гідність чи ділову репутацію особи.

Якщо в Росії виявленням і блокуванням підозрілих, із точки зору влади, сайтів займається ФСБ та «інші уповноважені структури», то в Україні, згідно із законопроектом, такі повноваження отримає СБУ. Причому оператори зв'язку зобов'язані за власний рахунок купувати обладнання для припинення доступу до сайтів і моніторингу трафіку. А якщо провайдери не блокуватимуть зазначені службою безпеки сайти, то їх можуть оштрафувати на досить значну суму, як зараз це роблять у Росії.

Детальніше – на інфографіці.

До чого може призвести дозвіл депутатів на блокування сайтів без рішення суду, читайте в нашому матеріалі.

Чому деякі сайти дійсно потрібно блокувати, але не так, як пропонують українцям, – читайте думку юриста.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: