Чого чекати від «весни реформ» та чому керівництво НАБУ в зоні ризику?

Читать на русском
Василь Моканполітолог

Ця сесія буде присвячена декільком ключовим питання. Зокрема, кадровим рішенням, які стосуватимуться не лише обрання нового складу ЦВК, але й інших вакантних посад – НБУ, Рахункова палата, ДФС та низка міністерств. Тобто йдеться не лише про призначення через голосування, але й про пошуки політичного консенсусу в парламенті.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів політолог Василь Мокан, оцінюючи початок нової сесії ВР та плани уряду провести «весну реформ».

Плани на весну

«Однозначно, серед ключових завдань – розгляд у першому читанні законопроекту про антикорупційний суд. Наскільки швидко його опрацюють до другого читання, отримають висновок комітету та чи встигнуть проголосувати до кінця сесії в другому читанні – питання. Принаймні такі обіцянки звучали перед Заходом. Чи реалізують їх на практиці? Радше так, аніж ні», – зазначив Мокан.

Багато законопроектів стосуються виконання Угоди про асоціацію з ЄС, ці питанні доведеться закрити, продовжив політолог.

Він нагадав, що на порядку денному питання реформування ВР, зокрема щодо приведення кількості комітетів у відповідність до кількості міністерств.

«Це внутрішня реформа самої структури роботи ВР. Уже були спроби ставити це питання на голосування, але їх провалили, тому, чи вистачить голосів зараз, невідомо», – додав експерт.

Проблемна виборча реформа

За його словами, виборчу реформу хоча й називають однією з ключових, але вона насправді для влади не є актуальною й, скоріш за все, заговориться.

Доля Виборчого кодексу, ухваленого в листопаді минулого року в першому читанні, може визначитися двома шляхами. Перший варіант – поставлять на голосування, провалять і все відкладуть. Другий варіант – Кодекс загубиться в численних поправках, яких уже внесено кілька сотень. Влада не ризикне йти на вибори, не розуміючи, якими будуть наслідки закону.

«Станом на зараз голосів, скоріш за все, не вистачить. У нинішньому вигляді документ не влаштовує основних гравців на парламентських виборах і ускладнює прогнозування виборів», – пояснив експерт.

Якщо підуть за іншим сценарієм, то комітет спочатку довго розглядатиме сотні поправок, а саме питання актуалізується вже ближче до президентських виборів, припустив політолог.

На його переконання, до президентських виборів реформування виборчого законодавства не буде.

«Всі прекрасно розуміють – хто виграє президентські вибори, той формуватиме основний порядок денний до парламентських. Якщо зараз навіть ухвалити якийсь зако, то немає гарантій, що під вибори, зважаючи на ті рейтинги, які будуть на той час, його знову не перепишуть», – уточнив Мокан.

За його словами, малоймовірно, що виборча реформа пройде цьогоріч, а якщо навіть винесуть питання на голосування, то провалять його.

«До нього вже зареєстровано майже 10 альтернативних законопроектів. Знайти фінальний варіант цього року майже неможливо», – наголосив він.

Антикорупційна платформа

Політолог нагадав, що коли Соболєва звільнили з антикорупційного комітету, це вже був сигнал про те, що коаліція готується продавити кандидатуру аудитора від ВР.

Як в Україні боролися з корупцією в 2017 роціНайменше корупційних вироків серед суддів, прокурорів та працівників СБУ. Найчастіше ловили працівників МВС та держслужбовців.

«Безвідносно до прізвищ, які звучали, суть у тому, що просуватимуть того кандидата, який є зручним для влади. Соболєв блокував ці спроби», – підкреслив політолог.

Він додав, що зараз у комітеті є більшість від БПП та НФ.

«Ця більшість може проголосувати у ВР за зручного аудитора. Відповідно, в залі за рахунок допомоги депутатських груп коаліція може знайти 226 голосів. Це означатиме, що аудит, який буде проведений, матиме великі ризики для очільника НАБУ Ситника», – зазначив Мокан.

«Незручний» Ситник

Прямої можливості зняти Ситника не має ані президент, ані ВР, уточнив спеціаліст.

«Тобто мають бути створені правові підстави. Якраз за рахунок аудитора НАБУ, який у парі з іншими аудиторами, що будуть запропоновані від АП та Кабміну, мають провести незалежний аудит. Якщо за його результатами НАБУ буде визнане неефективним, будуть створені правові підстави для його звільнення», – пояснив експерт.

Політолог не виключив такого сценарію.

«Проте зміна закону, спроби чого були в 2017 році, щоб надати можливість ВР напряму звільнити очільника НАБУ, – це шлях у нікуди. Такі кроки будуть різко засуджені США та ЄС», – констатував фахівець.

Тим паче після попередніх спроб, мабуть, Захід все ж натякнув коаліції, що не варто навіть намагатися повторювати це, зазначив він.

«Якщо влада піде на цей сценарій, то це може повністю перекреслити всі перспективи та дружні відносини із західними партнерами. Це буде політично заангажоване рішення», – підкреслив експерт.

«Ситник давно є незручним для коаліції, але зняти його зможуть лише в правовий спосіб, через проведення аудиту», – резюмував Василь Мокан.

Як в Україні боролися з корупцією в 2017 році – на нашій інфографіці за посиланням.

Раніше аналітики «Слова і Діла» з’ясували, які зміни в законодавстві чекають на українців у лютому.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: