Електронне майбутнє: яких змін варто чекати українцям у сфері держпослуг?

За допомогою «Кабінету електронних сервісів» та порталу iGov українці вже можуть отримати близько 100 державних послуг через інтернет, не виходячи з дому.

Україна нарешті зробила крок в електронне майбутнє. Вже зараз більше ста державних послуг можна отримати онлайн. «Слово і Діло» вирішило розібратися, що нового очікується у сфері надання адміністративних послуг, і як Мін'юст змінює бюрократичну «машину» отримання документів.

Електронні сервіси

Для початку варто розповісти про те, що в Україні вже запустилися деякі електронні сервіси. На сайті Мін'юсту існує «Кабінет електронних сервісів», через який можна отримати інформаційну довідку, подати заяву на отримання держпослуги або перевірити документи.

Електронні послуги в українських містах: Львів лідирує в IT-рейтингуНезважаючи на те, що високі технології в роботу українського уряду впроваджуються вкрай повільно, окремі міста все ж таки змогли досягти успіху в якості надання своїм жителям електронних послуг.

Зокрема, в онлайн-режимі можна отримати довідку в держреєстрі права на нерухоме майно та подати заяву на реєстрацію майнових прав. Можна також безкоштовно подати запит і отримати виписку з Єдиного реєстру фізичних осіб-підприємців та юросіб, або ж подати заяву на реєстрацію. Існує й відкритий доступ до списку всіх громадських організацій, ЗМІ, а також повна база даних контактів суб'єктів повноважень влади – державних виконавчих служб, обласних, місцевих, районних адміністрацій. Крім того, українці мають доступ і до електронного суду, а значить, і до єдиного реєстру судових рішень.

Примітно, що відтепер громадянам не потрібно ходити до РАГСу для подачі заяви про одруження. За допомогою електронного кабінету можна подати заяву про реєстрацію шлюбу, зміну імені та прізвища, або розірвання шлюбу. Крім усього іншого, можна подати заяву про народження або зареєструвати факт смерті.

Мін'юст також пропонує українцям замовити онлайн електронний підпис, стежити за аукціонами арештованого майна і навіть сервіси щодо прийому та звернень громадян для того, щоб спростити спілкування з чиновниками.

Уряд через інтернет

Зареєструвати автомобіль з пробігом тепер можна через ІнтернетУ Києві став доступний електронний сервіс замовлення реєстрації автомобілів з пробігом на iGov.

Існує і ще один сервіс – iGov. За допомогою цього порталу вже зараз можна отримати доступ до адміністративних послуг, не відходячи від комп'ютера. Запустився сервіс лише в червні цього року, але станом на сьогодні вже працюють близько 100 онлайн-послуг, таких як оформлення довідок про несудимість, оформлення заяви на субсидію онлайн. Також можна оформити реєстрацію місця проживання або перебування і знятися з реєстрації. Крім того, можна замовити довідку про участь у приватизації житлового фонду, довідку про перебування на обліку громадян, яким необхідна підтримка держави через житлові умови, і навіть зареєструвати б/в авто в МРЕВ. А в деяких регіонах доступна заявка-онлайн на отримання закордонного паспорта.

Для використання сервісу необхідно тільки зареєструватися. У разі замовлення документів може знадобитися сертифікат електронного цифрового підпису. А якщо говорити про оформлення субсидії онлайн, то потрібно буде вказати тільки контакти, реквізити на оплату комунальних послуг та відомості про доходи. Зручний сервіс ще й тим, що всі результати запитів приходять на електронну пошту, тобто, наприклад, у випадку з оформленням субсидії ЖКГ, заявник одержить лист з рішенням органів влади та вказаним розміром субсидії.

При цьому, майже 450 адмінпослуг через інтернет ще очікують своєї реалізації. Зовсім скоро через портал можна буде отримати індивідуальний податковий номер (ІПН), отримати дозвіл на зовнішню рекламу або ліцензію на експорт.

Черги? Ні, не чули

Спростили життя і тим, хто змушений або полюбляє простоювати черги, намагаючись потрапити до кабінетів органів виконавчої влади. Наприклад, з 1 жовтня жоден державний орган не може вимагати довідок з громадян України. Пов'язано це з тим, що держоргани отримали доступ до Єдиного реєстру Міністерства юстиції – того самого, за допомогою якого і громадяни можуть замовити довідки онлайн.

Міністр юстиції поставив ультиматум місцевим чиновникамМісцева влада повинна до 1 жовтня підключитися до єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців та до держреєстру нерухомості, в іншому разі – звільнення.

«З 1 жовтня 2015 року жоден державний орган не має права вимагати довідки, навіть електронні. Тому що якщо вони матимуть безкоштовний доступ до реєстру, вони зможуть це зробити самостійно і отримати цю інформацію без того, щоб кожного разу звертатися за виписками та довідками. Це стосується не лише довідок, а й, наприклад, документів про народження, шлюб та інших», – заявила перший заступник міністра юстиції України Наталія Севостьянова.

Але так це лише в теорії. На практиці ж станом на 30 вересня до майнових реєстрів підключилося не більше третини центрів надання адміністративних послуг і лише кожна десята РДА в Україні. А до бізнес-реєстру підключилося ще менше – лише 17% райдержадміністрацій. Втім, у разі виявлення фактів вимагання довідок у держорганах, необхідно відразу ж повідомляти на урядову гарячу лінію. Адже в Кабміні вже вирішили, що місцеві чиновники нестимуть персональну відповідальність за відмову виконувати вимоги Мін'юсту.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло»