Кабмін з підтекстом недовіри

На цьому тижні Верховна Рада, як найвищий представницький законодавчий орган України, нарешті обрала склад нового Кабміну. Вперше в історії нашої незалежної України в уряді з’явилися іноземні спеціалісти, які в той же день, згідно із указом Президента, отримали українське громадянство.

На етапі формування нового Кабміну ми можемо наразі зафіксувати 2 важливі тенденції, які важко не помітити:

1. Уряд був сформований у непублічний, закритий спосіб.

Ані з українцями, ані з активною громадськістю ніхто не радився. Хоча ще на етапі післявиборчих парламентських перегонів, лідер партії «Народний фронт» Арсеній Яценюк пообіцяв, що майбутні учасники коаліції будуть намагатися формувати новий склад Кабміну у якомога публічний спосіб. «Більше ніякої кулуарщини і призначення міністрів за закритими дверима не буде. Кожен кандидат, який запропонований політичною партією, проходить процедуру публічних коаліційних слухань, які транслюються в прямому ефірі так само, як транслювалося призначення Єврокомісарів. Кожен кандидат на 10 хвилин подає свою презентацію бачення реформ у тій галузі, за яку він вірогідно буде відповідати. Далі 2 години на запитання-відповіді. Країна повинна побачити всіх претендентів на цю надзвичайно відповідальну і складну роботу», –заявив пан Яценюк на одній із прес-конференцій наприкінці листопада. До такого сценарію нібито були готові і в Блоці Петра Порошенка, і в «Самопомочі». Проте, не зважаючи на вкрай складні економічні та зовнішньополітичні умови, в яких опинилася Україна, новий Кабмін формувався вкрай не прозоро і занадто довго.

Експерти зазначають, що приводом до дискусій були довготривалі перемовини БПП та НФ стосовно 2 посад в уряді – очільників МВС та Мін’юсту. Для Яценюка ці посади були принципові, аби показати свою впливовість та зберегти посади за своїми соратниками – Арсеном Аваковим та Павлом Петренком. Для Президента Петра Порошенка, який і є фактични лідером БПП, важливо було отримати ці посади в уряді для своїх представників із метою посилити свій вплив і, фактично, замкнути усі процеси контролю над правоохоронною системою на собі. В якійсь мірі, такі дії президентської команди навіть можна розглядати в контексті аналогій із становленням злочинного режиму екс-президента Віктора Януковича. Щоправда, тодішня команда пана Януковича спочатку стрімко взялася за приручення судової гілки влади, а вже потім поширила свій вплив на МВС та ГПУ.

На довершення аргументу щодо закритості і непрозорості процесу формування уряду – ні з ким не обговорена, фактично пролобійована ініціатива із Адміністрації Президента створити нове відомство – Міністерство інформації, яке очолив давній соратник Президента Юрій Стець.

2. Західні донори не довіряють нинішнім представникам влади.

Дійсно, за майже 10 місяців роботи попереднього «перехідного уряду» того ж Арсенія Яценюка якихось суттєвих кроків у напрямку проведення або, принаймні, початку реформування в країні не було зроблено. Саме через це західні донори, які свідомі того, що без фінансових вливань в українську економіку жодного суттєвого успіху не досягти, наполягли на тому, аби в новому уряді з’явилися міністри-іноземці. Мова йде про Міністерство економічного розвитку, яке очолив литовець Айварас Абромавичус та Міністерство фінансів, очільником якого була призначена американка українського походження Наталія Яресько. Слід зазначити, що самапоява «іноземної квоти» можна в цілому оцінювати як позитивний крок для всієї України. Саме в цих відомствах будуть найбільше розпоряджатися фінансовими потоками, і саме тут потрібен особливий контроль – надії на нових міністрів покладають не лише пересічні українці, але й західні політики. Можливо, саме завдяки такому підходу нам нарешті вдасться контролювати рух фінансових потоків і попереджати будь-які схильності до можливих корупційних схем.

Насамкінець варто зазначити, що новий Кабмін – дійсно перший проєвропейський уряд, який нарешті отримали українці. Слід зазначити, що серйозним недоліком і, значною перевагою для змін у системі управління є те, що багато хто із новоспечених урядовців нового складу Кабміну досі ще не перебував на таких високих посадах. Втім, справжній ефект від роботи нового уряду українці зможуть відчути і оцінити лише за декілька місяців.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»