Штрафні бали та техогляд: яких змін очікувати водіям у 2022 році

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Минулого року більшість водіїв помітили зростання кількості камер автоматичної відеофіксації порушень на дорогах. Водночас, відповідно до статистики Нацполіції за 11 місяців минулого року, кількість ДТП в Україні все одно зросла. Єдина поки що позитивна новина – поступово меншає жертв аварій.

У Нацполіції також наголошують, що кількість ДТП із загиблими та травмованими на ділянках з камерами автофіксації – знизилася утричі. Наразі таких камер працює вже 236 по всій Україні, а до кінця 2023-го їх стане більш ніж удвічі більше – загалом 580 пристроїв.

Чому ж смертність суттєво не зменшується, а кількість ДТП навпаки – збільшилася? Яких ще змін у безпеці руху варто очікувати автомобілістам у 2022 році?

Штрафні бали

Найновіша законодавча ініціатива – зареєстрований на початку січня поточного року законопроєкт №6502 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо впровадження обліку штрафних балів за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху».

ДТП в Україні: скільки людей травмується і гине на дорогахВ Україні за пів року сталося 86,5 тисяч ДТП, в результаті загинули 1,3 тис. осіб і 12,8 тис. – постраждали.

У документі пропонується встановити систему штрафних балів за допущені водієм порушення ПДР, за вчинення яких його було притягнуто до адміністративної відповідальності. Якщо водій протягом одного календарного року накопичить визначену у законі кількість балів – дія його водійського посвідчення буде тимчасово призупинена, й такому громадянину потрібно буде повторно пройти теоретичний іспит на знання правил дорожнього руху та практичний іспит на володіння навичками водіння.

Штрафні бали нараховуються на 1 календарний рік та через 365 днів – анулюються. При цьому тим громадянам, яким вперше видане посвідчення водія – у перший рік кермування потрібно бути особливо уважними та законослухняними, адже тимчасово зупинити дію посвідчення уповноважена особа Національної поліції України може за меншу кількість нарахованих балів за порушення.

Загалом ініціатива виглядає абсолютно логічною і така система працює у багатьох державах світу – адже одними штрафами можна довго уникати серйозної відповідальності за систематичні порушення. Навіть якщо йдеться про незначні перевищення швидкості чи неправильне паркування.

Ініціатива про взаємний контроль

Щоправда, система нарахування штрафних балів може зіткнутися із основною проблемою – відсутністю достатньої політичної волі та кількості голосів у Верховній раді для результативного голосування.

Які автодороги державного значення найбільш небезпечніЗа кількістю ДТП з постраждалими лідирують автодорога Київ–Чоп, а також Одеська та Харківська траси.

Адже у парламенті зареєстровані ще декілька революційних за своєю суттю ініціатив для посилення відповідальності на дорогах та покращення ситуації із безпекою на дорогах. Наприклад, законопроєкт №5798 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення ролі суспільства у заходах контролю за безпекою дорожнього руху та дотриманням правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів», за допомогою якого громадяни зможуть самотужки фіксувати на свої смартфони чи відеореєстратори різноманітні порушення водіїв – наприклад, проїзд на червоне світло, перетин подвійної суцільної смуги та інші – і за це отримувати від держави грошову винагороду. Звісно, подібна ініціатива викликала непросту дискусію в суспільстві, проте така стратегія може виявитися дієвою і зможе вберегти десятки тисяч людей від каліцтва та смертей на дорогах.

Ще Верховна рада може цього року розглянути законопроєкт №6214 «Про внесення змін до статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів у населених пунктах)», в якому передбачено підвищення відповідальності водіїв за перевищення встановлених обмежень швидкості в населених пунктах. Покарання буде залежати від того, наскільки водій перевищив швидкість – його зможуть позбавити права керування транспортними засобами на строк від трьох місяців до року.

Відновлення техогляду

Ще одне дискусійне нововведення, з яким українським водіям легкових авто доведеться мати справу вже з осені цього року – відновлення процедури обов’язкового техогляду. Потреба відновлення техогляду в Україні виникла у рамках євроінтеграційних процесів та відповідних зобов’язань.

Статистика смертельних ДТП: скільки українців гине на дорогах зараз і які прогнози влада дає на майбутнєВ Україні вже більше трьох років працює програма безпеки дорожнього руху. Скільки витратили грошей і які результати, розібралося Слово і діло.

В Україні обов'язковий техогляд для всіх автомобілів скасували у 2011 році через корупційну складову. Зараз у МВС говорять про те, що сама процедура проходитиме лише на сертифікованих СТО, а так звані «талони техогляду» будуть в електронному вигляді. Сам процес техогляду фіксуватиметься на відео, а процедура може коштувати автовласникам близько 1 тисячі гривень.

Експерти автомобільного ринку вже наголошують на тому, що сертифікованих станцій техобслуговування вкрай мало, й це може призвести до численних черг.

Серед традиційних ризиків проходження техогляду – корупція та бажання багатьох автовласників пришвидшити цю процедуру. Ще один суттєвий ризик – техогляд може не пройти велика кількість вживаних авто із застарілими вимогами екологічності, авто, вироблені ще в Радянському Союзі. Тож відновлення техогляду наразі виглядає сміливою ідеєю, яка все ж таки, може бути відтермінована.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися:
АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО
Підпишіться на наш канал