Прив’язка до попиту, долара та Мінекономіки: чому зростає ціна на автомобільне пальне

Читать на русском

Чому зростають ціни на автомобільне пальне та які прогнози на майбутнє, читайте у матеріалі Слово і діло.
Слово і діло

Автомобільне пальне в Україні помітно здорожало від початку осені. Фактично за два місяці середня вартість бензину А-95 зросла на 2,15 грн. Водночас на початку жовтня Міністерство економіки оприлюднило нові розрахунки середньої вартості бензину і дизельного пального. «Слово і діло» поспілкувалося з експертом з питань енергетики та спробувало з’ясувати, чому зростають ціни та які прогнози на майбутнє.

Як змінилася ціна на пальне

На початку осені А-95 преміум коштував 31,6 грн за літр. Ціна на бензин А-95 була дещо нижчою – 29,68 грн за літр.

Вартість бензину А-92 становила 28,85 грн, дизельного пального - 27,90 грн за літр.

Автомобільний газ коштував 17,48 грн. Загалом за два місяці він подорожчав найменше.

Ціни на пальне станом на 10 листопада:

  • бензин А-95 преміум – 33,83 (+2,23 грн);
  • бензин А-95 – 31, 82 (+2,14 грн);
  • бензин А-92– 30,87 (+2,02);
  • дизельне пальне – 30,61 (+2,71);
  • газ авто­мобільний – 18,73 (+1,25 грн).

Таким чином, найбільше змінилась вартість дизпального та бензину А-95 преміум. Найменше - автомобільного газу.

Найбільш різке зростання ціни на автомобільне пальне відбулося 12 жовтня. Річ у тім, що 4 жовтня Міністерство економіки опублікувало нові рекомендовані граничні роздрібні ціни на пальне.

Вони виявилися вищими за попередні: розрахункова ціна бензину досягла 26,50 грн за літр, а дизельного пального – 23,23 грн за літр.

Отже, вартість «звичайного» бензину на АЗС не може перевищувати 31,50 гривні за літр, «звичайного» дизельного пального – 30,23 гривні за літр. Вартість преміум-пального та автогазу не регулюється.

Зазначимо, гранична ціна містить середню вартість пального і націнку, розмір якої для дизпального не повинен перевищувати 7 грн за літр, а для бензину – 5 грн за літр.

3 листопада була оприлюднена нова середня вартість бензину у розмірі 28,40 грн/літр і дизпального 24,90 грн/літр. З урахуванням максимальної торгової націнки гранична вартість бензину становить 33,40 грн/літр, тоді як дизпального – 31,90 грн/літр.

Якщо дивитися ціни за областями, середні сильно не відрізняються, особливо на бензин А-95. Водночас, треба зважати, що у великомі місті, наприклад, Києві, ціни можуть бути вищими, ніж в області. Тому середня вартість пального балансується.

Найдорожчий бензин А-95 - у Луганській, Одеській, Львівський та Донецькій областях (вище 32 грн). Найдорожчий автомобільний газ – в Одеській області (19 грн за літр).

Чому ціни на пальне зростають

Директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев у коментарі «Слово і діло» пояснив, що існує кілька причин здорожчання.

За його словами, можна виділити 4 основні фактори:

  • вартість нафтопродуктів на кордоні;
  • курс національної валюти;
  • попит;
  • зовнішній та адміністративний вплив з боку органів державної влади, які втручаються в діяльність ринку з певних міркувань.

Щодо вартості нафтопродуктів на кордоні. Україна закуповує близько 70% споживаних нафтопродуктів. Особливо велика залежність щодо дизельного, якого завозиться близько 80%.

«Оскільки нафтові котирування спекулятивно підвищилися до 80-83 доларів за барель, це призвело до того, що з відстроченням, але піднялися і ціни на нафтопродукти, які виробляються в тих державах, звідки Україна їх купує. І це сприяло підвищенню вартості нафтопродуктів на заправках», – зазначив Рябцев.

З курсом долара ситуація цікавіша. Експерт пояснив, що нафтопродукти закуповуються за комерційним курсом, переважно за євро. За євро також визначається величина акцизного податку.

Водночас протягом цієї осені спостерігається доволі нетипова ситуація для України – курс долара падає, а гривня зміцнюється, незважаючи на типові сезонні коливання. За словами Рябцева, це навпаки сприяє зниженню вартості нафтопродуктів на кордоні.

Чому ж тоді ціни на бензин зростають? Бо конкретно у цій ситуації на вартість впливають інші чинники.

Держрегулювання цін на бензин і дизпальне: з'ясовуємо, що сталосяЧому Кабмін ввів держрегулювання цін на бензин і дизель і як відреагували АЗС – на інфографіці.

Вплив попиту. Директор спеціальних програм науково-технічного центру зазначив, що попит, зазвичай, зростає в літній період, коли настає сезон відпусток, і в осінній період, коли відбуваються польові роботи.

«Попит був великий на бензин влітку. Попит був великий наприкінці літа-на початку осені на дизельне пальне через польові роботи. Зараз потрошку попит зменшується – насамперед на дизельне пальне, оскільки польові роботи завершилися, і до зими він зменшиться майже на третину порівняно з вереснем і жовтнем місяцем. А це сприятиме зменшенню вартості нафтопродуктів», – пояснив експерт.

Також для дизельного пального буде зміна продажу літніх марок на зимові.

«Тому ми спостерігатимемо спочатку зниження цін, а потім підвищення ціни на дизпальне через цей сезонний чинник», – зазначив Рябцев.

Ще один чинник – адміністративний вплив. За словами експерта, щодекадно публікуються рекомендовані ціни на так зване соціальне пальне.

«Але ці публікації щоразу дестабілізують ситуацію на ринку, тому що навіть коли інші чинники не діють, ці публікації чомусь рекомендують трейдерам підняти вартість нафтопродуктів в роздробі», – розповів експерт.

Загалом, за його словами, якщо підсумувати, то основним чинником впливу на ринок були саме публікації Мінекономіки, які підштовхнули абсолютну більшість трейдерів підвищити ціни.

«Інші чинники або компенсували одне одного, або їхнє змінення не було таким значним, щоб сприяти суттєвому збільшенню вартості нафтопродуктів на заправках. З огляду на це, оце державне «регулювання» стало тим драйвером зростання вартості палива на заправках з початку осені цього року», – вважає Рябцев.

Чому держава дозволяє підвищити ціни? На думку експерта, методика, за якою визначається рекомендована ціна, не витримує жодної критика та є недосконалою.

«Якщо держава дозволяє підняти ціни, то чому б не скористатися такою можливістю. Навіть якщо жодних економічних підстав для цього немає», – наголосив він.

Також Рябцев додав, якщо проаналізувати ситуацію на ринку пального, спроби державного регулювання призвели не до зниження цін на заправках, а до їхнього зростання.

Яка ситуація з іншим пальним

Директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев пояснив, що зараз відбувається перехід з продажу літнього дизельного пального на зимове.

Зимове пальне не густішає на низької температури, на відміну від літнього.

«Оскільки літніх запасів дуже багато, їх треба швидко розпродати, тому ціни на дизпаливо пішли униз. Водночас, коли почнуть продавати зимове паливо (через кілька тижнів), тоді ціна буде зростати. До того ж, зимове паливо на кілька відсотків дорожче, ніж літнє», – зазначив експерт.

Він додав, що наразі також є певні проблеми зі скрапленим газом (автогазом), тому що російські постачальники зменшили обсяги постачання цього ресурсу в Україну.

Серед причин Рябцев виділив збільшений попит на скраплений газ у Туреччині, Польщі, Росії та інших країнах, які використовують його не для автівок, а для котлів (для тепла).

Експерт наголосив, що це типова щорічна ситуація, яка спостерігається з настанням опалювального сезону.

Нагадаємо, раніше ми писали, як змінювалася ціна на бензин за роки незалежності України.

Як в Україні з 1996 року зростала середня зарплата і вартість бензину, можна подивитися на інфографіці.

Анастасія Дячкіна, спеціально для «Слово і діло».

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: