Кому вигідні нові мита на паливо та що буде з цінами?

Читать на русском
Юрій Корольчукексперт з енергетики

У Міжвідомчу комісію з міжнародної торгівлі (МКМТ) при Мінекономрозвитку була подана скарга від найбільших українських виробників палива. У своїй скарзі виробники просять провести антисубсідіарне розслідування та ввести мита на російське дизельне паливо і скраплений газ в розмірі 8,46% з підвищенням протягом п'яти років до 25,4%. Основним доводом виробників є демпінг з боку російських експортерів завдяки державній підтримці. У коментарі «Слово і Діло» член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук підкреслив, що основним ініціатором є «Укртатнафта», яка й раніше критикувала постачальників-імпортерів. До процесу підтягнулися «Укрнафта», а також дочірня компанія «Нафтогазу» «Укрвидобування». У випадку останньої, це спроба впливати на ринок. Тому вони йдуть за внутрішнім гравцем в надії отримати частину ринку, уточнив він.

«Чи є сенс вводити додаткові мита? Певні рішення, які стосувалися автогазу та дизельного палива вже були, але «Укртатнафта» нічого не виграла від цього. Тепер вони пропонують більш радикальні кроки», - зазначив енергетик.

Експерт звернув увагу на аргументацію, яка зводиться до того, що в компанії будуть виробляти великі обсяги нафтопродуктів. Крім того, говорять про захист вітчизняного виробника.

Юрій Корольчук вважає, що ініціатива в основному вигідна «Укртатнафті», яка хоче збільшити свою частку на ринку. Проблеми вітчизняних нафтопереробних підприємств не будуть вирішені, про конкуренцію на ринку також говорити не доводиться, зазначив він.

Ціни на бензин: динаміка вартості пального для авто за останні п'ять роківБензин і дизельне паливо з 2014 до 2019 року подорожчали більш ніж удвічі, а газ іноді падаву ціні.

«Чи буде це захистом вітчизняного виробника? Якби «Укртатнафта» забезпечувала на 90% інтереси держави, армії, держкомпаній – так. Державі потрібно було б якось підтримати компанію, адже вона працює на країну. Проте компанія працює в своїх інтересах, а не на державу», - пояснив член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій.

Він уточнив, що прив'язка до РФ виглядає взагалі дивно, оскільки незрозуміло, чому попередні п'ять років ніхто не переймався цим питанням. Крім того, імпорт з РФ повністю не зупиниться, уточнив він. У кращому випадку, «Укртатнафта» збільшить свою присутність на ринку в два рази - з 15% до 30%.

Юрій Корольчук також підкреслив, що в даному контексті важливим є міжнародний аспект.

«З якої країни будуть поставляти нафту? Азербайджан може бути зацікавлений. Представники мережі «Сокар» вже приїжджали в Україну, зустрічалися із Зеленським. Вже є певні паралельні процеси», - додав енергетик.

Член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій прогнозує, що у разі впровадження мита ціни на паливо зростуть.

За його прогнозами, для дизпалива подорожчання буде в середньому на 50 доларів на тонні, для пропан-бутану на 40 доларів.

«Отже, в середньому дизельне паливо подорожчає на гривню, автогаз - на 50-60 копійок», - порахував експерт.

Енергетик не виключив, що частина людей переорієнтуються на інші джерела. Теоретично, підуть на заправки, які контролюються групою «Приват».

«Важливу роль буде грати відчуття ринку. Хто заправлявся дешевше, той буде шукати заправки дешевше. Двоє з трьох йдуть туди, де дешевше», - вказав Корольчук.

Юрій Корольчук зазначив, що поки немає однозначних висновків з приводу того, чим закінчиться цей процес. Заява повинна супроводжуватися рішенням.

«Можливо спробують обійтися без впровадження мит. Наприклад, будуть нарощувати поставки нафти, але запропонують пільговий механізм для тих, хто буде поставляти нафту», - резюмував Юрій Корольчук.

Додамо, бензин і дизельне паливо з 2014-го по 2019 рік подорожчали більш ніж в два рази.

Динаміка вартості палива для авто за останні п'ять років - на нашій інфографіці.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: