Право на субсидію та пільги з оплати ЖКП: чи потягне бюджет ідеї ОПУ

Читать на русском
Олександр Сергієнкодиректор центру «Інститут міста»

В Україні потрібно переглянути критерії для отримання субсидій. Ця ініціатива правильна, тому що з 2018 року кількість тих, хто отримує виплати, значно скоротилася.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив директор аналітичного центру «Інститут міста» Олександр Сергієнко.

«Після того, як у 2018 році запровадили нові правила надання субсидій, а саме передбачили, що в дохід домогосподарств почали враховувати доходи членів сімей домогосподарства, тобто люди не мешкають, не прописані, не користуються послугами, але перебувають у родинних зв’язках із членами домогосподарства, які мешкають і прописані», – зазначив Сергієнко.

За його словами, ця ініціатива призвела до того, що число отримувачів субсидій скоротилося вдвічі. Якщо попередні опалювальні періоди в 2017-2018 роки було майже 6-7 мільйонів субсидіантів, то в останній опалювальний сезон було 3-3,5 мільйони.

Такі нововведені недоречні, випадки бувають різні. Наприклад, чоловік поїхав на заробітки до Польщі й із певних причин залишився там, онук прописаний у бабусі в селі, але не живе там років 10, а від бабусі вимагають довідку про доходи онука, уточнив він.

Субсидії для українців: скільки коштів витратили в 2014-2019 рокахМайже за п'ять років із державного бюджету виділили 253,3 млрд грн на виплату субсидій населенню.

«Критерії, які діють зараз, нелогічні. Наприклад, якщо чоловік із дружиною прописані за різними адресами й обоє подають на субсидію, то від дружини вимагатимуть довідку її доходу та чоловіка, а в чоловіка також вимагатимуть довідку про його доходи та дружини. В підсумку один і той самий дохід враховуватиметься двічі», – пояснив експерт.

Зрозуміло, що такі критерії призвели до скорочення бюджетних витрат. Однак це скорочення бюджетних витрат за рахунок людей. Удосконалення цієї системи дійсно потрібне. При цьому ідея щодо пільг для людей 70 років популістстька, підкреслив він.

«По-перше, незрозуміло, чому 70 років. Була аргументація, що в цьому віці людям важко працювати. Так, але хіба в 65 чи 69 не важко? Має бути якийсь інший критерій. У 70 років люди почуваються по-різному: хтось активний, а хтось – уже ні», – додав Сергієнко.

За його словами, діє система житлових субсидій, саме через її вдосконалення слід надавати соціальну допомогу, а не за віковою ознакою.

«Окрім того, якщо, наприклад, дідусь 70 років живе разом із дочкою, дорослими онуками, які працюють, то всю сім’ю позбавляти плати за комуналку?», – наголосив він.

Якщо порахувати, то до бюджету слід закладати додаткових 54 мільярди гривень. Це значна сума. В сучасних умовах розвитку економіки йти на такі популістські кроки нереально, а віковий критерій нелогічний, уточнив фахівець.

Президент назвав цю ініціативу креативною, але це насправді не так. Візьмемо, наприклад, Туркменістан, який дуже багатий на поклади газу й протягом багатьох років не зобов’язував людей сплачувати комуналку, підкреслив він.

«Однак рік тому цю пільгу скасували. Тим більше Україна не може собі дозволити втілювати такі ініціативи», – резюмував Олександр Сергієнко.

Нагадаємо, представник президента в Кабміні заявив, що критерії для отримання субсидій потрібно переглянути. Пропонують розширити виплати ще на 1 мільйон сімей і забезпечити пільгами та частково позбавити оплати комуналки тих, кому за 70 років.

Також «Слово і Діло» з’ясувало скільки коштів витратили в 2014-2019 роках на виплати субсидій.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.