Як кандидати в президенти змагалися в медіа: факти та цифри

Читать на русском
Карина Самохваловажурналіст

ЦВК підрахувала голоси виборців. Шістка переможців незмінна: Володимир Зеленський, який майже вдвічі популярніший за Петра Порошенка, Юлія Тимошенко, Юрій Бойко, Анатолій Гриценко та Ігор Смешко. Що ж допомогло кандидатам посісти призові місця? Хто платив найбільше, а хто ходив на канали задурно? Проаналізуємо медіа-стратегію найбільш успішних потенційних президентів.

Влучний постріл

Шосте місце – Ігор Смешко

Ще півроку тому мало хто згадувався про існування керівника СБУ часів президента Кучми. Генерал-полковник тривалий час не висловлював власних політичних амбіцій і раптом такий влучний постріл. Чимало експертів вважають, що успіхом на виборах Смешко зобов’язаний письменнику й телеведучому Дмитру Гордону, який регулярно згадував його під час ефірів на телеканалах. Один пост Гордона з натяком на «найкращого президента України» переглянули 2 мільйони 155 тисяч 429 осіб.

63-річний Смешко активний користувач соцмереж. Має власний акаунт у Facebook. Регулярно пише 2-3 пости на день. Щоправда, особисто пише зрідка – десь раз на два тижні, здебільшого дає посилання на власні інтерв’ю газетам і телеканалам.

У його Youtube – лише лінки з каналів та інтерв’ю. Власний контент відсутній.

Незважаючи на активне несприйняття Смешком журналістів, кожен другий його пост – це повчання, що не так запитали й сказали про нього ЗМІ. В Смешка є своя, дуже лояльна до кандидата, журналістська братія – канали «112 Україна» та NewsOne. Обидва належать близькому соратнику Віктора Медведчука нардепу Тарасу Козаку. Прихильні до нього також головні редактори телеканалів, газет і сайтів ZIK, «День» і вже згадане видання «Гордон».

За даними Інформаційного центру «Електронні вісті», на 13-му тижні (з 25 до 31 березня) 2019 року кандидат Смешко згадувався в ЗМІ 1518 разів (+234,4% порівняно з попереднім тижнем).

Знову непрохідний

Анатолій Гриценко – 5-те місце

Класична медіакампанія Мостової-Гриценко. Гостьові студії на топ-каналах з упором на канали холдингу Пінчука (також у всій країні під час передвиборчих турів кандидата).

Окрім медіа-підтримки ICTV, Гриценко був бажаним гостем в «Обозревателі» Бродського, ZIK Димінського, «24 каналі» Садового, «Нашому» Мураєва та 1+1 Коломойського – майже універсальний полковник, якого люблять ЗМІ. крім телеканалів впливу Медведука, де Гриценко перестав з’являтися за кілька місяців до виборів (а до того ходив туди, як на роботу).

Анатолій Гриценко, який балотувався в президенти втретє, опанував Facebook. Пише часто й багато. З усіх кандидатів у нього найбільш довгі пости – фахівці називають їх «простирадлами».

За тиждень до виборів кандидат скористався політичною рекламою й заплатив за 9 рекламних постів. Гриценко із задоволенням постить відео та анонси своїх поїздок до регіонів.

В його Youtube не дуже багато прихильників – 17 тисяч. Як і кандидат Смешко, він здебільшого постить свої походи на канали. Є рекламні ролики, але небагато. Їх відзняли в «групі підтримки»: Катеринчук, Добродомов, Фірсов. Найбільш популярний – «Гриценко та Садовий об’єдналися» – зібрав 1,6 мільйона переглядів.

За даними Інформаційного центру «Електронні вісті», на 13-му тижні (з 25 до 31 березня) 2019 року кандидат Гриценко згадувався в ЗМІ 5 тис. 30 разів (+148.9% порівняно з попереднім тижнем).

Льотчик

Юрій Бойко посів 4-те місце в перегонах

Його медіакампанія була справді президентською. Зустрічі Бойка з виборцями в усій країні були чітко розраховані на конкретного виборця – російськомовного ностальгуючого за колишньою владою. Навіть таку аудиторію Бойко намагався дивувати й провокувати – хрестив дітей на камеру й літав до Москви. Медіаприводи завжди охоче висвітлювали камери й навіть квадрокоптери. Кандидат за круглим столом давав інтерв'ю кільком телеканалам, ніби він уже президент. Медіапідтримка Бойка – телеканали «Інтер», «112 Україна» та NewsOne.

А ось у соцмережах Бойко був малоактивним. В Facebook має 3,5 тисячі вподобачів.

Хоча зовсім неактивним назвати Бойка не можна. За нього активно «топив» розкручений російськомовний блогер Анатолій Шарій, в якого майже 2 мільйони підписників.

За даними Інформаційного центру «Електронні вісті», на 13-му тижні (з 25 до 31 березня) 2019 року кандидат Бойко згадувався у ЗМІ 4 тис. 313 разів (+78.6% порівняно з попереднім тижнем).

Новий курс

Юлія Тимошенко не потрапила до другого туру й отримала третій результат на виборах

Її медіастратегія – «все має бути ідеально» – вигідна експлуатація розуму і краси лідера і масове бомбування ЗМІ новинами «Батьківщини». Юлія Тимошенко легко збирала камери на свої медійні приводи. На виборчій дільниці 31 березня її голосування знімали 50 камер.

Тимошенко бажаний гість на будь-якому телешоу, медійникі називають її «рейтинговою», але вона перебірлива і йде лише туди, де буде сам на сам із ведучим і без конкурентів. В її медійній команді самі професіонали, але чи часто прислухалася до них сама Пані (як її називають симпатики)? Навіть текст написаний не нею, а професійним райтером, вона навідріз відмовлялася вимовляти, якось зауважив політтехнолог Олексій Мустафін.

Зі ЗМІ в Юлії Тимошенко все добре – хтось її обожнює, хтось ненавидить, але її точно не ігнорують. А як із соцмережами?

«Новий курс» торкнувся й соцмереж. Приблизно півроку в Юлії Тимошенко новий стиль написання постів. Короткі й зрозумілі месиджі, які часто закінчуються молодіжним сленгом «лайк і шер, будь ласка»). Facebook «прикольний» із професійними фото, знятими ніби випадково, з виграшними ракурсами й вірусним відео! Все рекламується.

За даними Інформаційного центру «Електронні вісті», на 13-му тижні (з 25 до 31 березня) 2019 року кандидат Тимошенко згадувалася в ЗМІ 9372 рази (+96,1% порівняно з попереднім тижнем).

Віртуальна реальність

На сьогодні президент Петро Порошенко об'єктивно другий

Незважаючи на весь владний ресурс і нескінчений піар на армії, мові, вірі, правильні слогани не спрацювали. Більш того, президент ще й втрапив у медіа-скандал, коли його бордова кампанія «Кандидатів багато, а президент один» один в один була злизана з виборчої кампанії російського президента Путіна в 2012 році.

Власник «5 каналу» за 5 років свого правління старанно вибудував медіаімперію та численні ботоферми й легко випхав із країни непідконтрольні медійні обличчя – Саакашвілі та Шустера. Його рекламні пости у соцмережі Facebook коштували від 1 до 5 тисяч доларів. Президент хотів бути класним віртуально – читайте мене в Twitter та Facebook, а справжні прес-конференції могли бути лише раз на рік. Бруд на опонентів потоками лився з пропорошенківського телеканалу «Прямий». Проблема в тому, що країна змінилася, люди змінилися, а медіастратегія медіамагната – ні.

За даними Інформаційного центру «Електронні вісті», на 13-му тижні (з 25 до 31 березня) 2019 року кандидат Порошенко згадувався в ЗМІ 13082 рази, що на 71,7% більше порівняно з попереднім тижнем.

Віртуальний лідер

Експериментальну для української політики діджитал-структуру запропонував переможець першого туру – Володимир Зеленський.

Цікаво, що «Зе!Президент» власної сторінки в Facebook не має. За нього працює «Команда Зеленського» з 410 тисячами підписників (для порівняння в Порошенка й Тимошенко на Facebook понад 2,2 мільйона прихильників).

«Зе президент» впевнено опанував соцмережі. Окрім Facebook, є офіційний Instagram, офіційний Telegram-канал і Twitter. Ще в них два YouТube-канали – «Зе!Президент» на 210 тисяч передплатників і «Команда Зеленського» на 20 тисяч.

Усі ролики Зеленського медійно правильні – рівно по 30 секунд.

Діджитал-стратегія, зізнається його політтехнолог Петро Федоров, з’їла 1% загального бюджету виборчої кампанії кандидата.

Лише в день голосування, 31 березня, одна сторінка «Команда Зеленського» витратила на рекламу в Facebook щонайменше 13 тис. 320 доларів – це 132 пости із закликом йти голосувати на впізнаваному зеленому тлі. По 100 доларів за кожен пост.

Не менша кількість постів вийшла й у День тиші, 30 березня. Формально закон не порушили, адже за кого голосувати не агітували. Але кому належали рекламні постери із символікою Зе, точно здогадався кожен.

Команда Зе гарно розбирається в таргетингу. Кожен пост був спрямований на конкретну область та на конкретну вікову аудиторію. Переважна більшість постів розрахована на студентів – 44% чоловіки та 55% жінки.

Також було записано персональне звернення для YouТube із закликом голосувати: «Привіт, Жмеринко», «Привіт, Кропивницький» тощо.

«Зе Команда» почала активно рекламуватися на серіалі «Слуга народу» 28 січня й до середини лютого зазнавала численних атак і блокувалася. У соцмережах досі висить забанена реклама Зеленського – «Ця реклама більше не демонструється, тому що вона порушує Правила розміщення реклами Facebook».

Соцмережі та серіал «Слуга народу 1,2,3» – це і є медіастратегія віртуального переможця першого туру президентських виборів. На каналах він з'являвся 2-3 рази офіційно й кілька разів випадково. Поки без суфлера й завченого тексту Володимир Зеленський спілкуватися не готовий. Але все може змінитися.

За даними Інформаційного центру «Електронні вісті», на 13-му тижні (з 25 до 31 березня) 2019 року кандидат Зеленський згадувався в ЗМІ 10 тис. 560 разів, що на 99,4% більше, ніж за попередній тиждень.

Джерело: соціальні мережі політиків.

Офіційні дані витрат політиків у Facebook можна знайти тут.

Карина Самохвалова, спеціально для «Слова і Діла»

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: