Корупція чи безпека: навіщо повертати техогляд для легкових авто

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Уже з 1 травня цього року певним категоріям автомобілістів доведеться проходити техогляд транспортних засобів за новими правилами. Відповідну постанову Кабінет міністрів України ухвалив ще 23 січня. І це лише перший крок до повернення проходження ТО для всіх категорій авто – йтиметься про найбільш масовий сегмент легкових автомобілів категорії «В» для приватного використання.

Справа в тім, що відповідно до Угоди про асоціацію, яку Україна підписала ще в 2014-му і яка набула чинності з 1 вересня 2017-го, всі без винятку транспортні засоби зобов’яжуть проходити техогляд. Повернення техогляду має відбутися до 2022 року. Втім, 2019-й має стати «переламним» у цьому питанні, адже перевірку придатності до експлуатації транспортних засобів мають повернути саме для приватних автомобілів. Таке рішення Кабмін затвердив ще в 2015-му році. Питання лише в тому, наскільки ефективно були використані останні 4 роки для впровадження всіх необхідних змін.

Без ТО не пустять до Європи?

Січнева постанова Кабміну запроваджує низку змін до проходження ТО для транспортних засобів. Перш за все, з 1 травня окрім паперового бланку протоколу про проходження техогляду, водіям буде видаватися ще й відповідна мітка (чіп) радіочастотної ідентифікації. Її власник транспортного засобу зобов’язаний закріпити в правій верхній частині вітрового скла з його внутрішнього боку.

Техогляд авто в Литві та Німеччині: як усе відбувається та як бути УкраїніЗгідно з Угодою про асоціацію з ЄС Україна зобов’язана повернути техогляд для автомобілів. Про впровадження ТО розповіли експерти.

За задумом, така мітка дозволить поліції та органам контролю (експерти НДЕКЦ) швидше перевіряти, чи допущений певний транспортний засіб до участі в дорожньому русі. А також визначати, чи не був сфальсифікований протокол про техогляд транспортного засобу.

Однак найголовніше нововведення полягає в тому, що з видачею міток із радіочастотною ідентифікацією має бути створена база даних – реєстр транспортних засобів, які пройшли сертифікований техогляд. У майбутньому доступ до цієї бази за запитом зможуть отримати громадяни, які хочуть перевірити транспортний засіб на предмет відповідності його технічного стану вимогам безпеки, й загалом отримати правдиву інформацію про авто. Це важливий аспект і для формування прозорого та чесного ринку продажу вживаних транспортних засобів, власники яких часто «скручують» показники одометрів перед продажем. Відповідальності за такі дії вони не несуть, хоча в більшості європейських країн такі витівки можуть дорого коштувати горе-продавцям.

Ще одне нововведення – процес проходження ТО фіксуватимуть на фото та відео. Втім, поки що, згідно з постановою Кабміну, ці зміни торкнуться ще не всіх автомобілів – йдеться передусім про автобуси, комерційні авто, спецтранспорт, вантажівки. Обов’язковим техогляд раз на рік є також для транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів та багажу, отримуючи за це прибуток. Ідеться не лише про громадський транспорт та таксі, але й легкові авто, які перевозять пасажирів, але не є таксі (в такому разі буде достатньо пройти ТО раз на 2 роки).

Найбільш цікавим у цьому питанні є те, чи встигнуть у МВС вчасно підготуватися до таких нововведень. Адже для перевірки чіпів потрібно мати відповідне обладнання, яке ще потрібно закупити й навчити ним користуватися. Ба більше, поки не зрозуміло, коли та яким чином відбуватиметься кампанія з інформування водіїв щодо ухвалених нововведень.

Якою має бути реформа техогляду?

Питання повернення обов’язкового техогляду активізувалося після 2014 року, але стоїть на порядку денному ще з 2011-го – відтоді, як він був скасований високий рівень корупційної складової. Документи на техогляд можна було придбати, про це знали всі – і водії, і тодішні працівники МРЕВ, і ДАІ. При цьому на технічний стан транспортного засобу, не кажучи вже про відповідність екологічним нормам, майже не звертали уваги.

Як домогтися компенсації за пошкоджений автомобіль на розбитій дорозіУ разі перемоги в суді можна отримати компенсацію в розмірі завданих збитків і навіть купити нову машину. Але для цього доведеться правильно оформити необхідні документи.

За останні 4 роки у Верховній раді були зареєстровані кілька законопроектів, які мали б налагодити систему техогляду для транспортних засобів. Звісно ж, за європейськими правилами й унеможливлюючи корупційну складову.

Так, у липні 2015 року Верховна рада в першому читанні ухвалила законопроект №2567 «Про сервісні послуги і сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України», в якому обов’язкову експертизу авто (так зване «експертне дослідження») пропонується віднести до платних послуг сервісних центрів при МВС. Документ мав непросту долю – його 4 рази відкликали, доопрацьовували, знову передавали на розгляд профільного комітету, але таки в лютому цього року остаточно зняли з розгляду.

Ще один законопроект – №7317 – із листопада 2017 року й донині перебуває на ознайомленні в профільному комітеті з питань транспорту. Зокрема, законопроектом пропонується імплементувати 7 актів законодавства ЄС, які сприятимуть підвищенню рівня безпеки та зниження аварійності на дорогах. Наприклад, обладнати й запровадити відповідальність за відсутність відповідного технічного устаткування щодо обмеження швидкості для автобусів, вантажних автомобілів та іншого транспорту для перевезення пасажирів. Перевізники говорять, що й зараз транспортні засоби обладнані такими пристроями, але в реальності на українських дорогах і автобуси, і вантажівки легко долають допустимий ПДР швидкісний режим, що часто стає причиною смертельних аварій.

Головні зміни, що очікуються з ухваленням закону, який відновить техогляд, – огляд і висновки щодо стану транспортного засобу – мають здійснюватися на незалежних сертифікованих СТО. Причому подати відповідну заявку на отримання ліцензії на здійснення техогляду можуть різні приватні компанії, які мають відповідне обладнання й здатні організувати саму процедуру. Щоправда, на думку експертів, саме цей аспект і є головним гальмом до ухвалення законопроекту – аж надто сильним є бажання прописати вимоги таким чином, щоб сертифікацію пройшли далеко не всі СТО.

Плюс один податок на «євробляхи»

Українські законодавці по-своєму розуміють збереження стандартів ЄС щодо процедури проходження техогляду. Багато норм є занадто жорсткими, якщо не сказати абсурдними.

Так, запропонований законопроект дозволяє проводити перевірку в разі реєстрації/перереєстрації транспортного засобу, кожної зміни його власника та виїзду транспортного засобу за межі зони митного контролю України (з 1 січня 2021 року – обов’язкова вимога). Однак не в усіх країнах ЄС зміна власника означає обов’язкове повторне проходження техогляду для транспортного засобу.

Комітет розробляє законопроект про запровадження техогляду автоПрофільний парламентський комітет розробляє законопроект про запровадження обов'язкового техогляду автомобілів.

У запропонованому законопроекті №7317 є норми й щодо обов’язкового технічного огляду нових авто. В багатьох країнах ЄС авто до 4 років може не проходити техогляду, адже всі необхідні процедури мали бути дотримані ще на виробництві.

Питання запровадження обов’язкового техогляду може торкнутися близько 90% всіх автовласників. Автопарк в Україні старий, середній вік авто – 12 років. До того ж у період з 2015 до 2018 року в Україну завезли рекордну кількість автомобілів на так званих єврономерах. Зараз їх активно розмитнюють, однак багато цих транспортних засобів потребуватимуть суттєвого покращення технічного стану, а деякі взагалі можуть не пройти техогляд за критеріями безпеки.

Ще одна категорія ризику – автомобілі зі встановленим газобалонним обладнанням, яке стало популярним за останні 5 років. Яким чином будуть враховуватися відповідність певним нормам безпеки такі переобладнані авто, має відповісти законодавець.

Ще невідомо, скільки власникам авто коштуватиме процедура техогляду. Експерти оцінюють, що його вартість у середньому становитиме близько 1500 гривень. Якщо легкове авто використовується в приватних цілях, таку суму доведеться регулярно сплачувати раз на 2 роки.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: