На що в Україні впливає президент, а в яких сферах його повноважень недостатньо

Читать на русском
В Україні зараз діє французька політична модель, коли президент своїми повноваженнями не може узурпувати владу, але, по суті, має вплив на всі державні структури.
Петро ПорошенкоСлово і Діло

Для багатьох українців вибори президента досі схожі на вибори гетьмана на Віче – прийде добрий господар і наведе порядок в країні. Є й протилежна точка зору про те, що президент України не може впливати на економіку, зростання цін на продукти, високі тарифи і багато інших сфер життя країни, тому що у нього просто немає на це повноважень. «Слово і Діло» вирішило розібратися, на що все ж впливає президент України, а в яких сферах він безсилий, і розпитало про це експерта з конституційного права Олександра Москалюка.

На його думку, вплив президента залежить не лише від його юридичних повноважень, але й політичних можливостей.

«За умови, що президент має більшість у парламенті, він впливає абсолютно на все. Якщо такої більшості немає, то виникає інша ситуація», – пояснив Москалюк.

Президентські вибори в Україні: чи є насправді лідер рейтингівСтаном на 30 січня ЦВК зареєструвала вже 23 кандидати на посаду президента України. Чи є серед них лідери рейтингів, міркували з експертами.

Насправді, діапазон реальних можливостей президента України надзвичайно великий. _«У нас люблять говорити, що президент не впливає, наприклад, на економіку. Насправді, частково праві ті, хто так стверджує, і ті, хто має зворотню позицію. Прямим чином президент дійсно не впливає на економіку, але він має право законодавчої ініціативи», – зазначив експерт.

Законопроекти, які президент визначає як невідкладні, мають розглядатися Верховною Радою: «Нинішні кандидати в президенти, коли дають обіцянки, мали б казати, що для того, щоб навести лад в економіці, вони ініціюють такий законопроект».

Так само президент з однієї сторони призначає генпрокурора, але з іншого боку, це можливо лише за згодою Верховної Ради. За словами Москалюка, в Україні формально президенту потрібно отримати більшість в парламенті, але практика останніх років показує, що всі кандидатури, які пропонувалися президентом, зрештою затверджувалися парламентом.

Юрист нагадав, що до кадрової квоти президента окрім генпрокурора також належать голова Служби безпеки, міністр закордонних справ, міністр оборони.

Багато речей, на які впливає президент, можуть бути не прописані в Конституції, але вони є в законах. «Наприклад, Бюджетний кодекс передбачає, що президент, в межах щорічного послання до Верховної Ради фактично вказує на певні показники, які потім повинні враховуватись Міністерством фінансів при плануванні бюджету. І таких моментів насправді достатньо багато», – сказав він.

Наскільки прогнози соціологів збігалися з результатами президентських виборівНаші аналітики переглянули, наскільки збігалися дані провідних соціологічних груп з результатами президентських виборів за останні 20 років.

Чи впливає президент на енергетику? Безпосередньо – ні, але ж він впливає на призначення в НКРЕКП та інших структурних підрозділах. Конкурсна комісія для призначення керівника НКРЕКП формується таким чином: 2 особи визначає президент, 2 – Верховна Рада і 1 – Кабмін. Отже, не можна сказати, що в цій ситуації президент 100-відсотково призначає керівництво відомства, але через формування конкурсної комісії він все ж таки має відчутний вплив.

«Можна провести таку аналогію: якщо ситуацію розглядати з точки зору бізнесу, то буває, коли в когось є контрольний пакет акцій підприємства або контроль розподілений між всіма акціонерами приблизно однаково. У нас, якщо ми кажемо про президента, по всіх напрямках в кожній із сфер він має кількість акцій, які не є «50%+1» але, умовно кажучи, десь він має 25% впливу, десь – 30%, а десь – 40%», – пояснив Москалюк.

За словами юриста, згідно з Конституцією України, президент не лише є гарантом Основного закону, але й має інші повноваження. Власне, ст. 106 Конституції визначає безпосередньо його повноваження (понад 30 пунктів). Умовно всі їх можна поділити на три пункти.

По-перше, це формування органів державної влади, перш за все – Кабінету міністрів. Тобто парламентська коаліція надає президенту кандидатури, а він повертає ці пропозиції до парламенту. Тобто, при формуванні уряду він приймає участь у переговорному процесі.

«Але при призначенні міністра оборони та міністра закордонних справ його рішення є вирішальним, тому що традиційно це його квоти. Хоча в Конституції сказано, що ці кандидатури призначаються за погодженням Верховної Ради. Тобто парламент може їх заблокувати», – уточнив Москалюк.

Візит на ринок та об'єднання проти Порошенка: піар-теми тижня кандидатів у президентиЮлія Тимошенко їздила на ринок у Чернігові. Олег Ляшко шукав вакцину проти кору, а Ілля Кива готовий голосувати за чорта лисого.

По-друге, повноваження президента пов’язані із законодавчим процесом. Президент має право першочергової законодавчої ініціативи. Крім того, він має право вето. І щоб його обійти, депутати мають зібрати не менш ніж 300 голосів у Раді.

Отже, можливість президента впливати на будь-які процеси в державі обумовлена його законодавчими можливостями і тим, що він бере участь у призначенні конкурсних комісій та затвердженні представників органів влади.

По-третє, у відомстві президента перебувають питання зовнішньої політики та Збройні сили України.

«Але тут слід відзначити, що головнокомандувач не бере в руки зброю й не веде бійців у атаку. Зрештою, є міністр оборони, який здійснює фактичне управління армією. Глобально головнокомандувач несе політичну відповідальність», – підкреслив юрист.

Ще президент має чималий вплив через Раду національної безпеки і оборони, де він головує. Хоча це й координаційний орган, але за певних умов президент має в ньому відчутний вплив.

За словами Москалюка, фактично в Україні зараз є французька політична модель, коли президент своїми повноваженнями не може узурпувати владу, але, по суті, має вплив на всі органи державної влади.

Тобто, якщо і президент, і парламентська більшість належать до однієї політичної сили, тоді президент дійсно є потужним. Якщо президент належить до однієї політичної сили, а парламентська більшість – до іншої, тоді реалізація його юридичних повноважень суттєво зменшується.

Як працюють Порошенко та його команда, дивіться в нашому дайджесті обіцянок АПУ з 4 до 31 січня.

Також ми писали, на чому піарилися кандидати в президенти цього тижня.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: