Чому дорожчає автомобільне пальне та чи є можливість впливати на ціни?

Читать на русском
Валентин Землянськийексперт з питань енергетики

На зростання цін впливає ситуація на зовнішніх ринках і стабільність нацвалюти. 85% нафтопродуктів, тобто більшу частину, ми імпортуємо. Відповідно, стабільна валюта – стабільні ціни на стелах АЗС.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів незалежний експерт із питань енергетики Валентин Землянський, оцінюючи зростання цін на паливо в Україні.

«Те, що ми бачимо зараз на АЗС, – відгомін девальвації гривні, яка сталася півтора місяця тому. Це інерційна реакція. Ринок не працює в системі онлайн щодня. АЗС відкладають підвищення. Повернулася б гривня назад до 26 за долар, якісь 20-30 копійок можна було б відбити, а оскільки курс зафіксувався на рівні 28 гривень, то ціна пішла вгору», – зазначив Землянський.

Щодо ситуації з газом, то ціни зростають на європейських біржах, а керівництво «Нафтогазу» прив'язалася до спотових спекулятивних цін, тому ціни для промисловості також зростатимуть, пояснив він.

«Така ціна на біржі, а контракту в нас немає. Якби були мізки, ми б уклали прямий контракт. Це завжди дешевше. Біржова ціна коливатиметься завжди – то від фінансових умов, то від цін на нафту. До цього додається девальвація, оскільки контракти також у валюті», – підкреслив експерт.

За його словами, далі проблема з цінами має вирішуватися не на рівні ринку.

Як змінилася ціна на автомобільне пальне в 2014-2018 рокахЦіна на бензин А-95, дизель та автомобільний газ зросла більш ніж удвічі в Україні за чотири роки.

Те, що нам говорять ліберали-інформатори, апелюючи до невидимої руки ринку, – дурниця, тому що фактично держава самоусунулася, додав він.

«Держава говорить: ось, це ринок, і вони тут ні до чого, а насправді має включатися в цей процес. Держава встановлює податки. А в нас встановлений акциз 200 євро на тонну А-95, причому номінований в євро. Відповідно, девальвація валюти впливає ще й на розмір податків», – уточнив енергетик.

Передбачена функція контролю. Держава має стежити за тим, що відбувається, не шляхом АМКУ, який потім за фактом уже заводить справи, що нічим не закінчуються, акцентував він.

«Має бути діалог. Чим займається Міненерго? Вугіллям? То шахтарі продовжують страйкувати. Йдеться про переговорний процес з учасниками ринку. Ніхто не говорить про адміністрування, але мають якось встановлюватися правила між учасниками ринку та державою в інтересах споживачів. Ось що могла б робити держава, щоб споживачам було легше. Але цього немає. Тому нас хитатиме залежно від ситуації», – наголосив експерт.

При цьому прогнози щодо нафти до 100 доларів за барель – спекулятивні ігри, а в реальності нікому на світовому ринку такі ціни не потрібні, включаючи США, додав він.

За його словами, тимчасові коливання істотно на ситуацію не впливають, а нафта буде в межах 80-85 доларів за барель до кінця року. Далі буде видно, впливають багато факторів, у тому числі геополітичних.

«А-95 по 40 гривень за літр навряд чи буде. Діапазон – 33-35 гривень за літр, якщо продовжаться коливання курсу. Дизпаливо також навряд чи дійде до 38 гривень. Хіба що спекулятивно. Об'єктивно поки економічних передумов для апокаліптичних прогнозів немає, в тому числі щодо газу», – резюмував Валентин Землянський.

У четвер, 11 жовтня, в Києві перевізники анонсували ЗМІ акцію «Бойкот цін на пальне». Вранці перестануть їздити машини та маршрутки.

Як змінилася ціна на автомобільне пальне в 2014-2018 роках – на інфографіці.

Як змінювалася в Україні ціна бензину за роки незалежності – в матеріалі за посиланням.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: