Кандидати в президенти: як створюють рейтинги політиків та чи варто їм вірити

Читать на русском
Катерина Одарченкополіттехнолог

Згідно з результатами останнього липневого дослідження, проведеного соціологічною групою «Рейтинг», лідером президентського рейтингу залишається Юлія Тимошенко, за яку готові проголосувати 17,1% тих, хто візьме участь у голосуванні й уже визначився з вибором. За Гриценка готові віддати свої голоси 9,7%, Бойка – 8,9%, Зеленського – 8,5%, Ляшка – 8,1%, Порошенка – 7,8%, Вакарчука – 6,6%, Мураєва – 4,2%, Рабіновича – 3,7%, Тягнибока – 2,6%, Садового – 2,2%, Таруту – 1,5%, Яценюка – 1,3%, Безсмертного – 1,2%.

Засновниця компанії SIC Group Ukrainе, політтехнолог Катерина Одарченко підкреслила, що на ринку політичного консалтингу є таке поняття, як формуюча соціологія.

«Цей метод часто використовують. Припустимо, є кандидат. Необхідно подати, що в кандидата хороші шанси. При цьому, кандидат не в лідерах, і його реальний рейтинг – 2%. Однак завдання подати так, що в нього не 2%, а, скажімо, 5%, що вже говорить про потенційну можливість проходження його до Ради. 5% – це дані в межах допустимої похибки, оскільки в соціологічних дослідженнях допустима похибка – 2-3%», – зазначила Одарченко.

Відповідно, навіть якщо компанія, яка не хоче ризикувати своєю репутацією, подасть, що в кандидата не 2%, а 5%, загалом компанія не бреше. Вони працюють у межах похибки, уточнила політтехнолог.

Кого українці бачать майбутнім президентомМи проаналізували відразу чотири спільних соціологічних дослідження за 2016-2018 роки щодо 18 політиків, які претендують на президентське крісло.

За її словами, також можна подати дані від тих, хто вже визначився.

Вона звернула увагу, що часто щодо одного й того ж кандидата одночасно дають дані про те, що в нього 12% і 8% рейтингу. Така різниця зумовлена наступним: 8% – ті, хто точно прийде на вибори й визначився, а 12% – від усіх. При цьому обидва показники будуть правильні.

«Методологічно у великих дослідженнях, по 100-200 сторінок, які є дуже докладними, де є дані другого вибору, антирейтингу, рейтингу, довіри, лояльності, переходів між партіями, можна вже розкладати матриці та будувати тренди. А так, просто дивлячись на соціологічні рейтинги, крім агітаційного ефекту, ефекту мобілізації, роботи з інвесторами, роботи внутрішньої структури, іншої функції в цих даних немає», – пояснила політтехнолог.

Крім того, часто рейтинги плутають із впізнаваністю, додала вона.

«Люди знають, наприклад, Зеленського, вони й називають його. Так само свого часу називали Надію Савченко. Це не говорить про те, що вони мають реальні шанси на перемогу. Вони просто впізнавані люди, до яких із певних причин була або є довіра. Але довіра ніколи не корелює з рейтингом», – наголосила експерт.

За її словами, навіть ті, хто володіє великим ресурсом, не завжди розуміють, що показник рейтингу ні про що не говорить.

«Говорять інші фактори, показники, які необхідно аналізувати», – уточнила вона.

При цьому, звичайно, якість дослідження дуже важлива.

«Має бути пояснення, чому людина так думає, обирає. Фахівці, які хочуть не просто пиляти бюджет, а досягати результату, так роблять. Адже не секрет, що часто продають рейтинги», – зазначила фахівець.

Чистіші соціологічні результати, яким можна більш-менш довіряти, будуть уже тоді, коли люди вступлять не у передвиборчу, а у виборчу кампанію, підкреслила вона.

«Тоді вже починається робота в полі. Прямий контакт із виборцем, а не лише медійний. Друге – зрозумілий склад, хто балотується. Ну й по-третє, зрозумілий меседж, з яким кандидати виступатимуть. Уже зараз щодо великих партій, щодо кандидатів робиться соціологія. Але вона дуже глибинна, допомагає сформувати стратегію. А вже за три місяці стане зрозуміло, що ці дані використовують для моніторингу, ефективності роботи, стратегії», – резюмувала Катерина Одарченко.

Раніше аналітики «Слова і Діла» з'ясували, кого українці бачать майбутнім президентом.

Звідки візьмуться «нові обличчя» в політиці – в колонці за посиланням.

Також журналісти з'ясували, хто з нардепів за чотири роки не виконав жодної обіцянки.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: