Підвищення ціни на проїзд до 8 гривень: обґрунтованість тарифу та проблеми з монетизацією

Читать на русском
Володимир НаумовГолова ВЦРТІ

У березні Кабмін запровадив монетизацію пільг на проїзд усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах. Але, схоже, заощадити киянам все одно не вдасться. Ціни на проїзд у Києві знову можуть «злетіти». Так, 24 квітня в «Київпастрансі» запропонували підвищити тарифи на проїзд у наземному комунальному транспорті Києва до 8 гривень із 15 липня до грудня 2018 року. В КП уточнили, що остаточне рішення про підвищення тарифу ще не ухвалили. Тим часом у КМДА, звичайно ж, обіцяють порадитися з киянами, при цьому додавши, що тариф на проїзд складається й із собівартості перевезення. Зокрема, це зарплата працівників транспортних підприємств, витрати на паливно-мастильні матеріали, електроенергію, обслуговування та ремонт рухомого складу.

«Слово і Діло» вирішило розібратися в тонкощах компенсації за проїзд та обґрунтованості запланованого підвищення тарифів.

Пішки дешевше: що місцева влада обіцяє щодо тарифів на проїздМісцева влада обіцяє не підвищувати вартість проїзду в громадському транспорті, однак не всі з цією обіцянкою справляються.

Голова ради ГО «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури» Володимир Наумов зазначив, що рішення щодо тарифів на проїзд залежить від депутатського корпусу.

Обґрунтованість тарифу

«Щоб підняти тариф, має бути економічне обґрунтування. Економічне обґрунтування має бути розраховане згідно з наказом Міністерства транспорту №1175. Основним показником у розрахунку тарифу є пасажиропотік. Вся фішка в тому, що в нас немає обліку пасажиропотоку», – пояснив Наумов.

За його словами, в Києві пасажиропотік занижений щонайменше вдвічі.

«Говорити про економічну обґрунтованість поки не доводиться», – уточнив він.

Крім того, річ не лише в п'яти, восьми чи дев'яти гривнях, а ще й у тому, що в результаті отримають пасажири, звернув увагу експерт.

«Чи буде поліпшення якості перевезень? Сумнівно. Можливо, варто зосередитися на сервісі, а не лише на тому, як заробити більше грошей на перевезеннях», – підкреслив він.

Компенсація за проїзд

При цьому експерт додав, що в нас непроста ситуація з монетизацією пільг на проїзд.

«Держава в принципі не здатна монетизувати пільги. Тому що в нас на сьогодні вже стільки пільгових категорій, що для того, щоб населення реально відчуло полегшення, віддати доведеться левову частку бюджету у вигляді тієї ж монентізації», – наголосив Наумов.

Тому влада ніяк не зважиться піти на це на законодавчому рівні, уточнив він.

«У нас ухвалена лише постанова Кабміну, не більше. Але не може постанова уряду вирішити це питання. Для цього є закони та Конституція, які мають більшу силу, ніж постанова. А в них цього немає», – додав експерт.

В обхід системи

Крім того, монетизація має бути комплексною, з повним електронним урахуванням пасажиропотоку, підкреслив він.

«Лише тоді буде зрозуміло, скільки перевозять пасажирів, у тому числі пільговиків. Сьогодні пільговик може показати свідоцтво, не отримати квитка, а на кінцевій станції потім відривають квитки в тій кількості, що необхідна, а не в тій, яку перевезли насправді», – акцентував експерт.

За його словами, існує квитково-обліковий лист, до якого кожен водій після закінчення зміни вписує кількість проданих квитків і перевезених пільговиків.

«Саме з нього й формує пасажиропотік перевізник. Це дає свого роду мінімізацію валового доходу, а отже, й податків. Вони показують вдвічі менше перевезених пасажирів, а ці гроші не потрапляють на розрахунковий рахунок. У підсумку за ланцюжком податки не сплачуються в потрібному обсязі», – резюмував Володимир Наумов.

Що обіцяли політики з приводу тарифів на проїзд у громадському транспорті – в нашому огляді.

Нагадаємо, ще минулого року мер Києва повідомив, що місто закуповує сучасні трамваї 4-го покоління, 10 з яких уже курсують на Борщагівській лінії. Всі лінії швидкісного трамвая будуть оснащені ними до кінця 2018 року.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: