Баржі і кавуни: динаміка річкових перевезень в Україні

Заяви прем'єр-міністра Володимира Гройсмана про відродження річкових перевезень по Дніпру після відправки баржі з кавунами з Херсона до Києва викликали нещодавно ажіотаж в ЗМІ і соцмережах. «Слово і Діло» розібралося в історії галузі та її потенціалі.

Прославлена баржа з кавунами, яка недавно трохи не допливла до Києва і встала під розвантаження в Переяславі-Хмельницькому, була не найбільшою представницею свого племені – її вантажопідйомність становить близько тисячі тон.

Максимальна вантажопідйомність суховантажних барж (кавун парадоксальним чином є сухим вантажем) становить 4 тисячі тон, але є баржі, які можуть відвезти і понад 10 тисяч тон, однак возять вони наливні вантажі.

З огляду на, що на перевезення такої ж ваги знадобиться близько двох сотень вантажівок або склад з 57 залізничних вагонів і невисоку вартість такого перевезення, перспективи збільшити їх обсяги виглядають досить заманливо.

В даний час на Дніпрі налічується 17 великих вантажних портів і перевантажувальних терміналів, причому всі порти належать акціонерним товариствам різного типу, а більшість перевантажувальних терміналів – приватні і належать ТОВ «Нібулон» й будувалися для перевезень сільськогосподарської продукції. Ще чотири порти розташовані на Дунаї – в Ізмаїлі, Кілії, Рені та Усть-Дунайську.

Андрій ГордєєвГолова Херсонської обласної державної адміністрації
Гордєєв заявив, що у березні наступного року планує здати в експлуатацію зерновий термінал в Голій ПристаніСказано 12 вересня 2016 р.Статус обіцянки: Не виконано

Зараз ситуація з перевезенням вантажів річковим транспортом в Україні виглядає досить гнітюче: в порівнянні з кінцем 80-х і початком 90-х років, коли щорічно по найбільших річках України (переважно по Дніпру і Дунаю) перевозили майже 70 мільйонів тон вантажу. Пік падіння перевезень на світанку приватизації припав на 1996 рік, коли річковий флот стояв на причалах без діла, продавався до інших країн або пилявся на метал. Потім обсяги почали повільно зростати і до 2008 року досягли максимуму з початку 21 століття – 15,1 мільйонів тон за рік.

Однак уже в наступному році через світову фінансову кризу знову повернулися на колишній рівень, причому показники стали навіть гірше – 7 мільйонів тон.

Володимир ОмелянМіністр інфраструктури України
Омелян має намір провести реформу Адміністрації морських портів УкраїниСказано 1 червня 2016 р.Статус обіцянки: У процесі

З тих часів ситуація не поліпшилася: у 2016 році загальний обсяг вантажних перевезень склав лише 3,6 мільйона тон – близько 5% від обсягів чвертьвікової давнини.

У першому кварталі поточного року по річках України перевезли всього лише 366 тисяч тон, однак на перший квартал припадає зима, коли навігація річками утруднена або припиняється зовсім.

Загрузка...