Пенсійна реформа: як далеко зайде влада і до чого готуватися людям

Читать на русском
Олег Устенкоексперт у сфері економіки

Які б рухи довкола проведення реформи пенсійного забезпечення в Україні зараз не відбувалися, загальний стан пенсійної системи залишатиметься доволі хитким. Щоб забезпечити її стабільне функціонування, потрібно вивести країну на економічне зростання, яке перевищуватиме 5% на рік. Але низку проблем слід вирішувати вже зараз, невідкладно. Для цього владі знадобиться, без перебільшення, мужність.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко, оцінюючи повідомлення про те, що Кабмін схвалив проект пенсійної реформи.

Параметри реформи

«За нинішнього дефіциту система виплати пенсій функціонувати не може. Є два шляхи вирішення цього питання: збільшення доходів Пенсійного фонду або скорочення його витрат. І тут можливий набір інструментів, стандартний для будь-якої країни. Україні не варто вигадувати велосипед з квадратними колесами», - підкреслив економіст.

На його погляд, першим з інструментів, до яких може вдатися українська влада, є підвищення пенсійного віку.

Коли Україні чекати пенсійної реформи? Огляд обіцянок політиківПісля чергової заяви прем’єр-міністра про те, що реалізація пенсійної реформи в Україні вже на носі, «Слово і Діло» вирішило перевірити, що з цього приводу обіцяли представники вітчизняного політикуму.

«Другий шлях – збільшення стажу виходу на пенсію, що може спричинити за собою квазі-підвищення пенсійного віку. Третє, що може бути застосовано, – обмеження максимального рівня пенсій. Також можуть підвищити єдиний соціальний внесок (ЄСВ) або збільшити його розмір для пільговиків, які виходять на пенсію раніше», - каже Устенко.

Експерт уточнив, що аналогічний набір інструментів використовувався у Греції, що спричинило масові демонстрації протесту місцевих мешканців.

Вдаримо реформою по пенсіях: до чого готуватися людям

На думку Устенка, в нашій країні пенсійну реформу дуже складно провести перш за все в політичному контексті, оскільки будь-які нововведення будуть стосуватися переважної частини населення.

Людям складно пояснити, чому потрібно зважитися на ці кроки. Зважаючи на специфіку вітчизняного політикуму, деякі заходи пенсійної реформи у нас реалізувати практично неможливо.

«Скажімо, підвищення пенсійного віку вдарить відразу і по всіх. Збільшення стажу – по значній групі осіб. Зростання ЄСВ для пільговиків, які раніше виходять на пенсію, торкнеться, наприклад, військових», - міркує він.

У зв'язку з цим експерт не виключив політичні катаклізми, особливо якщо болючі реформи торкнуться інтересів нинішніх чи майбутніх пенсіонерів – представників силових органів.

«Остаточного варіанту проекту реформи ще немає. З МВФ будуть намагатися знайти консенсус і визначити заходи зі стабілізації ситуації в короткостроковій перспективі. Але якщо економіка не почне зростати від 5 відсотків на рік і більше, то до цього питання треба буде повертатися постійно. Якщо економічного зростання немає – співвідношення кількості працюючих і пенсіонерів не зміниться. У цьому проблема», - зазначив Устенко.

Результат реформування залежить від рішучості влади вдатися до непопулярних заходів, зазначив експерт.

«Можна не чіпати пенсійний вік і стаж, а лише підвищити ЄСВ. Але й це вдарить по бізнесу, який і так ледве дихає». У тому-то й складність - знайти компроміс, що його можна реалізувати політично і який економічно допоможе закрити «дірку» у Пенсійному фонді. Адже в осяжному майбутньому пенсійна реформа все одно вдарить по тій чи іншій групі населення», - вважає Олег Устенко.

Перевірка на міцність

Реформа системи пенсійного забезпечення стане, з-поміж іншого, перевіркою на здатність перших осіб української влади витримати потужний удар по іміджу, а можливо – і по їхніх політичних перспективах.

«Складна програма співпраці Греції з МВФ передбачала закриття шкіл через відсутність у бюджеті країни грошей на їх утримання. Скорочували медустанови, урізали зарплати бюджетникам... Грецька влада на це зважилася, незважаючи на протести. У нас же на тлі прогнозованих труднощів може виникнути сплеск популізму – «нам не потрібен МВФ і ми вирішимо всі самі». Але потрібно віддавати собі звіт: самі ми нічого не доб'ємося, хіба доведемо ситуацію до абсурду і все одно повернемося до роботи з МВФ, але тоді доведеться починати з іще більш низького рівня», - резюмував Олег Устенко.

Раніше віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко пообіцяв, що підвищення страхового стажу і обмежень прав працюючих пенсіонерів не буде. Загальний показник рівня відповідальності політика – 35%.

Хто з політиків обіцяв українцям змінити систему пенсійного забезпечення – в матеріалі «Коли Україні чекати пенсійної реформи? Огляд обіцянок політиків».

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: