Враження експертів від 100 днів роботи уряду Яценюка

12 березня, протягом більш ніж 3 годин члени II уряду Арсенія Яценюка звітували у присутності преси за свої перші 100 днів у коаліційному уряді. Для когось вони виявились початком на дистанції «чиновницького забігу» і погоні за успішними та ефективними реформами в середині країни. Хтось же, лише продовжує започатковані ініціативи та напрацювання ще з часів постреволюційного уряду Яценюка.

І хоча про серйозні здобутки протягом перших 100 днів напевно дійсно говорити зарано, враховуючи потребу в часі і ресурсах для проведення комплексних і системних перетворень в державі та все ж, загальна думка експертного середовища за підсумками першого проміжного періоду перебування у владі залишилась не однозначною. Підтвердженням цьому можуть слугувати стислі тези із бліц-виступів присутніх експертів на IV експертній дискусії «Слова і Діла», що була присвячена питанню аналізу перших 100 днів міністрів II уряду Арсенія Яценюка.

Політолог Володимир Цибулько

«Загальне враження від 100 днів роботи діючого уряду – це продовження безпорадності. Серед завдань виконавчої влади і роботи по виконанню поточних завдань є завжди планування майбутнього. І я більш ніж переконаний, що всім би міністрам уряду Яценюка було б легше пояснювати поточну ситуацію та організовувати власну роботу, якби картина майбутнього була спроектована, а цілі чітко визначені. Наразі такого проекту немає. Жоден з міністрів не уявляє, якою буде структура економіки через 15 років. Яким буде ВВП. Через це ми не знаємо, до чого готуватись. Я розумію, що є проблема міністрів, які загнані у виконання поточних завдань. Але 100 днів – це період, протягом якого можна хоча б сформувати власне бачення, яку політику буде розвивати відомство. Але наразі його немає».

Експерт із конституційного права Олександр Москалюк

«Будь-яка діяльність уряду  повинна мати певну логіку, слідувати тій чи іншій моделі.  Її відсутність – дійсно кричуща проблема, яка навіть після перших 100 днів роботи не знайшла свого вирішення. Крім того, період останніх днів чітко засвідчив, що у нинішнього уряду, як і у решти органів влади є проблема з комунікацією, донесенням власних аргументів і пояснень до людей. А це важливо, оскільки саме в такі кризові періоди. З допомогою відкритої і відвертої комунікації влада може формувати в тому числі власні додаткові резерви довіри до себе з боку простих громадян».

Політолог Олексій Якубін

«Як на мене, хорошим критерієм, що дозволяє оцінювати ефективність роботи тої чи іншої влади є показник кількості робочих місць, які створені чи не створені, а відтак відсоток безробіття. Якщо відштовхуватись від цих критеріїв, то діючий уряд більш ніж провальний. Адже згідно інформації, яку нам подарував Державний комітет статистики, безробіття у нас росте. Статистика говорить про показники на рівні 9%. І це лише офіційно, а неофіційні цифри ще більші. І це може говорити лише про одне, уряд працює погано і не реалізовує весь той потенціал, який є. Хоча останнє, як на мене, викликане в тому числі тим фактором, що значна частина урядового складу продовжує сприймати роботу в КМУ, як діяльність приватної корпорації».

Політолог Валерій Димов

«Враховуючи те, що уряд сьогодні звітував біля трьох годин я думаю, що це принаймні той уряд, який починає говорити про реформи.  І яким би сьогодні не був скептицизм у суспільстві, переконаний, що у своїй політичній місії – це той уряд, який буде робити політичні реформи. Адже нова легітимність завжди ламає стару легальність. Система змінюється не критикою системи і не її вдосконаленням, а одразу новою системою».

Політичний оглядач Олександр Радчук

«Безперечно це перехідний уряд. Буквально декілька місяців пройде і іноземні кредитори захочуть більше відповідальності, більше реформ, яких не буде. Тому, як результат, уже скоро ми побачимо зміни. Звичайно, можливо не комплексні, а точкові, але зміни будуть».

Політичний експерт Олександр Федута

«Краще тимчасовий уряд, аніж його відсутність взагалі. Цей уряд тимчасовий. Вони розуміють, що потрапили в ситуацію, з якої немає виходу. Я не вірю в те, що систему можна зламати. Її можна зламати, але тоді погіршується керованість. Її можна спробувати реформувати, але за таких умов треба модель, якої зараз як уже говорилось, немає».

Адвокат Олександр Готін

«Всі уже звикли до того, що у нас в країні набуває все більшого поширення таке явище, як правовий нігілізм. На превеликий жаль, ті ідеї і перетворення, які йдуть в якості ініціативи від тих чи інших міністерств, вони лише підсилюють відповідний правовий нігілізм. Тому, як сам уряд, так і профільне міністерство наразі можна оцінювати лише як певний дезорганізуючий фактор, а не як джерело прогресивних перетворень».

Політолог Олександра Решмеділова

«Позитивною стороною діючого уряду є те, що він сформований на базі коаліції. А це означає, що відповідальність за його роботу є колективною і несуть її всі учасники коаліційного процесу. Сильна сторона  уряду – сильний особистісний і професійний підряд в його складі. Однак, як і коаліція, кабмін неоднорідний».

Політолог Руслан Бортнік

«Робота II уряду Яценюка для мене це продовження конфлікту. В першу чергу мова йде про конфлікт між прагненнями значної частини суспільства, інтересами фінансово-промислових і політичних груп, які представлені в уряді, і можливостями держави».

Експерт «Реанімаційного пакету реформ» Ілля Несходовський

«Для мене 100 днів уряду – це перш за все 100 днів декларацій і порожніх обіцянок. Оскільки була прийнята коаліційна угода, прийнята програма уряду, стратегія, намагаються прийняти ще декілька документів, що мають на меті структурувати стратегічність реформ, але у них не виходить».

Політолог Валентин Гладких

«У світі наразі дуже популярна ідея електронного урядування, так от цей уряд на всі 100% реалізував ідею Facebook-урядування і віртуального урядування. Цей уряд існує віртуально. Це команда, яка демонструвала протягом останні 100 днів власну абсолютну безпорадність та відсутність будь-якого бачення майбутнього. Не говорячи про те, щоб це майбутнє якимось чином наближати чи створювати».

Політтехнолог Владислав Вавілов

«Даючи оцінку діяльності уряду Яценюка слід розділяти економічну складову його діяльності, і політичну. Ключовою слабкістю, яка проявила себе протягом цих 100 днів стало питання квот. Друге – це очікування виборів. Адже питання виборів-2015, я думаю, висить у всіх над головою. І виступаючи будь-де, він розуміє, що кожне його слово чи рішення, впливає на його позиції завтра. І не лише його особисто, але й «Народного фронту». Що ж стосується економічної складової, то є питання обвалу гривні, заморожування зростання заробітних плат, підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги. Звичайно, у чомусь можна звинувачувати НБУ, когось іншого, але складова відповідальності КМУ у всьому цьому теж є».

Політтехнолог Дмитро Раімов

«Оцінюючи членів урядової команди Яценюка я би вжив термін «уряд переможців». Адже цей уряд вперше прийшов на звіт до преси переможцями. Ворогів у нього немає, сильної явно вираженої опозиції у нього немає, міжнародну фінансову допомогу отримали. Питання лише в тому, чи вдасться йому у тому ж складі і з таким же оптимізмом вийти через рік?»

Фінансовий експерт Анатолій Гулей

«Нинішній уряд ламає всі стереотипи, які є у суспільстві по відношенню до чиновників. Але аналізуючи діяльність Кабінету міністрів треба розділяти його на дві частини: Яценюк і уряд, уряд і Яценюк. Якщо порівнювати першу каденцію і другу, ми якісно бачимо кращих людей в другій каденції. Крім того, дуже сильне надбання в команді Яценюка – це Яресько. Вона якісно дає зовсім інший поштовх для цієї команди. Інша справа, що більшість не впорається і вони обов'язково відійдуть».