Держрегулювання є й в інших країнах, але в нас доведеться домовлятися з постачальниками газу

Читать на русском
Сергій Дяченкоенергетичний експерт

Знижувати тарифи треба, до того ж певні механізми соціального забезпечення присутні в роботі енергоринків всіх країн, інакше вони б не змогли функціонувати, надто ринки електроенергії. Однак особливість України в тому, що система виявилася зовсім неготовою до ринкових відносин. Доведеться або судитися, або домовлятися. Таку думку «Слово і діло» висловив експерт з питань енергетики Сергій Дяченко щодо наміру Кабміну впровадити держрегулювання ціни на газ для побутових споживачів.

«Немає ринків газу та електроенергії, куди б держава не втручалася з точки зору вирішення соціальних моментів. Соціальним об'єктам так чи інакше допомагають. Але якщо в Штатах та Європі це дитячі садки, школи та лікарні, куди спрямовується дешевша, наприклад, атомна електроенергія, то у нас мається на увазі все населення країни», – зазначив Дяченко.

Оскільки в енергосистемі потрібна маневрова електроенергія, яка дорожче базової, але без неї неможливо обійтися для підтримки безперебійної роботи всієї системи, тому ситуацію регулюють.

«Круглий стіл»: які рішення пропонують політичні сили щодо тарифівПідвищення тарифів на послуги ЖКГ зараз головна тема в Україні. Слово і діло подивилося, як різні політичні сили пропонували розв'язати проблему з тарифами.

В Україні механізм соціальних цін був свого роду проміжним етапом під час переходу до ринкового ціноутворення, котре почало працювати пів року тому.

«Зараз у нас запустили повноцінний ринок, ціни відпустили. Причому на законодавчому рівні. Тому з юридичної точки зору повернення до держрегулювання ускладнить взаємини з МВФ, а також навряд чи буде відповідати законам і тим зобов'язанням щодо асоційованого членства, котрі ми брали на себе. Не кажучи вже про те, що це відкат від ринкового перетворення», – відзначив експерт.

Дяченко зазначив, що з економічної точки зору держава опинилася абсолютно неготовою саме до впровадження вільних цін в енергетиці.

«Впровадження вільного ринку було абсолютно не підготовлене і відбувалося хаотично останні 30 років. Особливо це стосується приватизації, яка проводилася під інтереси певних груп, близьких до чинної на той момент влади, при цьому абсолютно не замислюючись, як все це працюватиме», – наголосив він.

На думку експерта, те, що зараз так багато говорять про завищену ціну від постачальників послуги, далеко не головна проблема в галузі, оскільки компанії-постачальники додають лише 5% ціни, тому конкуренція між ними не буде робити погоди.

«Повинно бути зниження собівартості. Вони в рамках 5% будуть конкурувати? Конкурувати повинні виробники, а у нас в цій частині монополія», – сказав Дяченко.

Повернення до механізмів соціального регулювання ринку, на думку експерта, призведе до порушення законодавства, і як наслідок, судових процесів.

«Це буде скандал. Юридично незрозуміло, як це буде оформлено. Якщо постановою Кабінету міністрів, там можливі серйозні судові позови. По-доброму, варто було би за антимонопольним законодавством визнати монопольними певні сегменти ринку і там впроваджувати регулювання. Схожа ситуація була із зеленою енергетикою, коли знижували ціни, всупереч законодавству. Вони просто домовлялися. Але тут треба домовлятися з Фірташем», – сказав експерт.

Раніше «Слово і діло» розбиралося, що пропонує уряд за зниження тарифів і хто від цього виграє.

Також ми подивилися, які рішення пропонують політсили з приводу тарифів.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: