Хто має призначати голову НАБ? – думки політиків, експертів

«Господин Назначил Меня Любимой Женой!», - говорить один із героїв відомого радянського фільму «Белое Солнце Пустыни». За дивним збігом обставин, вчорашні парламентські дебати стосовно змін в законодавство щодо Національного антикорупційного бюро, теж в певній мірі відображали зміст цієї цитати. 

Адже судячи з аргументів депутатів та спікерів ключових політичних гравців країни, основна причина суперечки якраз у тому, хто буде призначати, а відтак і символічно «любити» новоспеченого очільника НАБ.

З огляду на це, «Слово і Діло» вирішило зібрати думки провідних експертів, блогерів і звичайно ж депутатів стосовно даного питання, аргументація яких виявилась різнополярною, але не без емоцій.

Мова оригіналу, пунктуація та орфографія текстів авторів збережена

Народний депутат України від Блоку Петра Порошенка Сергій Лещенко

«Я поражаюсь, как откровенно Арсений Яценюк и его партия обнажают свои фобии. Фракция, где целый ряд лиц связаны с коррупцией (а один даже под следствием в Швейцарии) хочет контролировать назначение главы антикоррупционного бюро, вызывать его на ковер и шантажировать постоянной угрозой отставки. Зачем тогда нам вообще заморачиваться с независимостью антикоррупционного бюро. Пусть его сразу возглавит Иванчук. Или еще лучше - Мартыненко. А Иванчука тогда можно трудоустроить на Антимонопольный комитет. Чтобы довести абсурд до черты, за которой начинается полная утрата доверия со стороны Запада».

Народний депутат України від Народного фронту Антон Геращенко

«Еще раз о том, почему Народный Фронт не голосовал в первом чтении за закон о процедуре назначения и снятия главы Антикоррупционного Бюро. (Законопроект номер 1660)... Что предложил сделать Блок Порошенко по процедуре назначения главы Антикоррупционного Бюро. Предложили - что Президент утверждает и снимает с должности главу Антикоррупционного Бюро - ЕДИНОЛИЧНО!

Вопрос - а что если Глава Антикоррупционного Бюро начнет копать под Президента, я не имею здесь в ввиду именно Петра Порошенко, а любого кто будет на его посту через 10, 20 лет, или людей которые близки к нему.

Что тогда?

Кто защит Главу Антикоррупционого Бюро, если по предлагаемому законопроекту его может снять Президент одним росчерком пера и Верховная Рада не сможет его защитить?

Прошу всех кто кричит, что Народный Фронт против борьбы с коррупцией - ответить самим себе как быть в вышеуказанном случае, а потом критиковать.

Должен быть баланс власти! Система сдержек и противовесов».

Однак на цьому аргументи Геращенка не закінчились та знайшли своє вираження, навіть в кулуарах Верховної Ради у суперечках з іншими депутатами.


Економіст Борис Кушнірук

«Скажу чесно, в мене немає чіткої відповіді, хто мав би призначати та знімати керівника НАБ. Але от щодо того, що в разі призначення Директора НАБ Верховної Радою, той матиме більшу незалежність, то в мене є певні сумніви.

Як приклад, хочу нагадати історію з поданням на зняття депутатської недоторканості з Богдана Губського, «любого друга» Юлії Тимошенко, яка в той час була прем’єр-міністром. 
Коли в 2009 році Генпрокурор Медведько вніс подання на зняття недоторканності з Губського, то було достатньо одного дзвінка Тимошенко, щоби воно було негайно відкликано. Як тоді пояснювали в парламентських кулуарах народні депутати, пані Тимошенко пригрозила Генпрокурору, що в разі невідкликання подання на Губського, вона за лічені дні організує голосування за вотум недовіри йому... Отже, само по собі право призначати та знімати Директора НАБ рішенням Верховної Ради абсолютно не гарантує його незалежність. Більш того, в моделі парламентсько-президентської республіки, коли уряд спирається на коаліційну більшість в парламенті, надання саме Верховній Раді права на призначення та зняття Директора НАБ робить його дуже залежним від керівника уряду. При цьому саме уряд, у якого зосереджені основні розпорядчі функції, має найбільші можливості для корупції. Тому антикорупційний контроль за діяльністю урядовців об’єктивно є головним завданням НАБ».

Народний депутат України Борислав Береза, позафракційний

«Наблюдая взаимотоношения двух крупнейших политических фракций Верховной Рады, БПП и НФ, невольно проводишь параллели с дружбой на уничтожение между Ющенко и Тимошенко. Их конфликт привел к власти не только Януковича и Семью, но и привел к жертвам на Майдане, аннексии Крыма и войне на Донбассе. Политическая ответственность руководства страны перед нацией сейчас велика, как никогда. Осталось узнать осознают ли ее в полной мере обе стороны конфликтной ситуации.

"В желании оседлать и взять под контроль финансовые потоки они бьют на взаимное уничтожение. Но в итоге МЫ можем потерять страну."(с)государственный служащий
Алчность плохой советчик. А в условиях войны катастрофический».

Народний депутат України від Народного фронту Георгій Логвинський

«По-перше, кожен закон має бути передбачуваним та зрозумілим. На даний час склалася наступна ситуація. Наразі триває конкурс з обрання директора антикорупційного бюро, який відбувається на умовах, що були офіційно оприлюднені. Вже подано сто пакетів документів від кандидатів, конкурс закінчиться за кільки днів. Це означає, якщо зараз внести зміни до цього закону, то конкурс фактично буде зірвано, або навіть якщо цього не станеться, то ці кандидати мають право оскаржити обрання директора НАБ в Конституційному чи іншому суді. І тоді виникнуть сумніви щодо будь-якого обраного директора НАБ .

По-друге, деякі пункти законопроекту №1660-д суперечать чинній законодавчій нормі, що скорочення прав і свобод громадян на право власності передбачено виключно за рішенням суду. Це ще одне порушення принципових норм і прав, які існують».

Журналіст Віктор Шлинчак

«Коли я дивлюся на нинішні стосунки двох провладних політичних сил - БПП і Народного фронту, стає зовсім невесело... Якщо вже несила стримувати свої емоції чи приховуваті амбіції, закрийтеся в підвальному приміщенні Ради - і повиясняйте їх там, але не маєте права демонструвати усе це на людях, якщо ви ще коаліція! Бо можна так догратися, що не буде чого і ділити. Чи я не правий?»

Голова центру протидії корупції Віталій Шабунін

«Не прийнявши правки по НацюБюро вцілому, депутати відкрили собі можливість правками (перед другим читанням) каструвати ВЕСЬ закон про Бюро. Філігранна схема. Автору — оскар. Весела буде драка».

P.S. А Ви як думаєте? Хто має призначати голову Національного антикорупційного бюро?

Матеріали за темою:

Національне антикорупційне бюро – потрібні іноземці?

Антикорупційне бюро: зміна системи чи системна олігархія? Експерти

Порошенко хоче нав'язати свого керівника Антикорупційного бюро – експерт