Газові переговори: якої помилки припустився «Нафтогаз» і до чого це призведе

Юрій Корольчукексперт з енергетики

19 вересня в Брюсселі Україна, Росія і Європейський Союз сіли за стіл переговорів. Тема дискусії - умови поставок і транзиту російського газу до ЄС територією України з 2020 року, тобто після завершення чинного контракту «Нафтогазу» з «Газпромом». Напередодні Кабінет міністрів віддав у підпорядкування Міністерству фінансів «Магістральні газопроводи України» (МГУ) - підприємство, що створене з метою анбандлінгу (поділу «Нафтогазу України»). Керувати ГТС буде нова компанія МГУ. В уряді припускають, що це посилить позиції України.

У коментарі «Слову і Ділу» член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук наголосив, що НАК «Нафтогаз» три роки гальмував процес поділу компанії.

За його словами, головна причина того, що НАК блокував процес пов'язана з групою європейських трейдерів, з якими вони працюють і які хочуть контролювати транзитну магістраль.

«Крім того, НАК розуміє, що історія з транзитом може закінчитися, а вони втратять ринок. Тому «Нафтогаз» зосередився на боротьбі за внутрішній ринок, що відобразилося у конфліктах з облгазами», — додав Корольчук.

У зв'язку з тим, що до закінчення контракту три місяці, нового договору немає, ЄС почав тиснути на новий уряд і НАК, відзначив він.

Експерт критично оцінив модель поділу «Нафтогазу», оскільки в реальності про анбандлінг розмовляти не доводиться.

Він вказав, що анбандлінг передбачений Третім енергопакетом. Структура повинна бути незалежною та існувати як окрема юрособа.

«В такому разі компанія, яка буде керувати ГТС, залишатиметься в структурі НАКу. Це їхня компанія, яку вони зареєстрували на період газового конфлікту. МГУ передано майно в оренду. Таким чином нібито окрема юрособа отримає майно у вигляді ГТС в управління і зможе підписати контракт на транзит газу», — пояснив Корольчук.

На думку енергетика, не можна вважати, що стався анбандлінг «Нафтогазу», оскільки НАК залишається монополістом, а ГТС тимчасово переходить від його прямого управління до управління МГУ.

На його погляд, за НАК залишається право в будь-який момент переглянути своє рішення і скасувати його.

«Як тоді Україна буде гарантувати перед Єврокомісією РФ виконання зобов'язань майбутнього транзитного контракту?», — акцентував експерт.

Він зазначив, що в цілому Україна має намір взяти на себе зобов'язання забезпечення транзитної потужності на 90 млрд кубометрів газу.

«Зокрема, 30 млрд кубометрів можуть забронювати інші компанії або той же «Газпром». Україна пропонує РФ забронювати 60 млрд кубометрів транзитних потужностей газотранспортної системи терміном на 10 років», — конкретизував він.

Енергетик передбачає, що навіть якщо будуть такі обсяги, то контракт буде короткостроковим — на рік або трохи більше, щоб НАК завершив реальний анбандлінг. Після цього вже будуть переговори щодо транзиту на наступний період, додав він.

Як вважає експерт, для України складається погана ситуація в разі підписання короткострокового контракту, оскільки РФ завершить всі роботи з організації поставок газу до країн трубопроводами «Турецького потоку» і «Північного потоку-2».

На його погляд, дії НАК призвели до того, що РФ опинилась у виграшній ситуації, а Україна просто втрачає рік-два часу, на який можуть підписати контракт зараз.

«Коли після 2020 року ми сядемо за переговори, наші аргументи будуть нецікаві. Що ми скажемо? Що можемо постачати газ до Угорщини? Але угорці вже отримуватимуть газ через Болгарію. Навіть якщо нам запропонують закривати потребу на рівні 50 млрд кубометрів, то ГТС працюватиме на межі технічних можливостей», — резюмував Юрій Корольчук.

Нагадаємо, Президент України Володимир Зеленський переконаний, що контракт щодо транзиту газу через Україну буде продовжений.

Додамо, за всю виборчу кампанію у Зеленського не було обіцянок про зниження тарифів.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО