Mercedes за ціною ВАЗа: схеми купівлі та полювання влади на власників авто з єврономерами

Олександр Радчукполітолог

У столиці кількість автомобілів з «євробляхами», за різними оцінками, становить близько 80-100 тисяч. Але за два роки держава так і не змогла вирішити питання з розмитненням автомобілів.

Таку думку в ексклюзивному матеріалі «Боротьба з «євробляхами». Як вирішиться питання з авто на іноземній реєстрації?» для «Слова і Діла» висловив політичний експерт Олександр Радчук.

«Ухвалений парламентом законопроект скасував такі податки, як спецмита, імпортний та утилізаційний збір, але вартість розмитнення це не знизило. Розмитнювати на пільгових умовах можна авто за стандартами «Євро-5», тобто авто не старше 2010 року. В Європі вони також коштують недешево, а тому й дозволити собі їх можуть не всі. Тому й ввозять старі авто за «сірими» схемами», – заявив Радчук.

Пояснюючи схему ввезення авто на єврономерах в Україну, експерт розповів, що авто часто оформляється на юридичну особу, як правило, в Литві або Польщі, а громадян України вписують до техпаспорта для можливості використовувати протягом року вже на території України.

«В кінці терміну водій знову перетинає кордон, реєструється знову й повертається назад. Коштує така послуга, без урахування вартості авто, близько тисячі євро. Самі ж авто та їх вибір – це окрема історія. Однак саме ця обставина є найпривабливішою в схемі: 10-літнє вживане авто «В» класу в Європі в хорошому стані може коштувати в межах 4-7 тисяч євро», – додав політолог.

За його словами, є ще одна небезпека, яка полягає в тому, що водії таких авто часто нехтують правилами дорожнього руху.

«Власники таких авто в разі ДТП можуть тим чи іншим способом уникнути відповідальності. Адже рух більшості таких авто не відстежується правоохоронними органами та не контролюється митниками. Знайти за кордоном особу, яка надала дозвіл на його використання, майже неможливо», – підкреслив фахівець.

Як зауважив експерт, замислюючись про ввезення такого авто, варто звернути увагу й на те, що зараз суди дедалі частіше виносять вердикт не на користь власників авто на іноземній реєстрації.

За допомогою судів і високих штрафів влада розраховує на те, що це трохи протверезить українців, а сам попит на авто з іноземною реєстрацією спаде.

«Поки йдеться про низку справ, які мали дещо різні юридичні складові, але в результаті завершилися призначенням за рішенням суду значного за розмірами штрафу», – уточнив він.

Однак, за його словами, є важливий нюанс. Зокрема, суду хоч і вдалося довести порушення митних правил, але питання в тому, чи зможе ДФС реально отримати призначені судами штрафи.

«У юристів є сумніви, адже для цього потрібно довести, що українець є реальним власником авто. А при оформленні авто за кордоном, як правило, йдеться про передачу його в користування за дорученням, але аж ніяк не про право власності», – констатував Радчук.

Як вважає політолог, використання автомобілів на іноземній реєстрації не можна заборонити, адже це буде порушенням усіх можливих міжнародних норм.

«З іншого боку, всім зрозуміло: сама схема ввезення авто напівлегальна. Потрібно знайти вихід на державному рівні. Перш за все йдеться про законодавче спрощення вартості та самого механізму розмитнення авто. Поки що це питання гальмується. Не виключено, що впливає позиція президента, який публічно дав зрозуміти, що боротиметься із зростанням кількості автомобілів на іноземних номерах», – додав Радчук.

Експерт зазначив, що громадяни, як правило, не заглиблюються в політико-економічні передумови того чи іншого рішення, а просто хочуть недорого придбати доступний старий автомобіль.

«Що частіше українці їздитимуть до Європи, то більше з'являтиметься прихильників напівлегальних «сірих» схем. Інша частина громадян готова до істотного спрощення в питанні розмитнення вже придбаних автомобілів в Україні. Мовляв, дайте нам право за 300-500 євро розмитнити наші авто й усі залишаться задоволеними», – наголосив фахівець.

За його словами, вже надійшла ініціатива ухвалити закон, який дозволить їздити на іноземних номерах за умови сплати до бюджету щорічний внесок у 200 євро.

«Народні депутати пропонують дещо інший механізм: ввести спрощену процедуру розмитнення авто, який передбачає відповідний розмір податку з урахуванням комплектації та класу автомобіля», - додав він.

«Очевидно, що за можливість їздити на недорогих вживаних авто з Європи українцям потрібно буде поборотися. А державі – знайти найбільш зважений спосіб вирішення цієї проблеми», – резюмував Олександр Радчук.

Докладніше – в матеріалі «Боротьба з «євробляхами». Як вирішиться питання з авто на іноземній реєстрації?».

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО