Боротьба з «євробляхами»: як вирішиться питання з авто на іноземній реєстрації?

Олександр Радчукполітолог

За останні два роки в Україні значно побільшало авто на іноземній реєстрації. Особливо це помітно в столиці, де кількість автомобілів з «євробляхами», за різними оцінками, сягає близько 80-100 тисяч. Загалом же, за даними ДФС, на кінець 2016 року в Україну ввезено близько 600 тисяч автомобілів на умовах тимчасового перебування. Експерти припускають, що загалом таких авто на українських дорогах вже не менш ніж 1 мільйон.

Держава за два роки не змогла вирішити питання з розмитненням вживаних автомобілів. Ухвалений парламентом законопроект, який президент підписав із деякими зауваженнями, скасував такі податки, як спецмито, імпортний та утилізаційний збір. Втім, таке нововведення не надто знизило вартість розмитнення. Розмитнювати на пільгових умовах можна авто за стандартами «Євро-5», тобто авто не старіші 2010 року. В Європі вони також коштують недешево, а тому й дозволити собі їх можуть не всі. Натомість старіші авто коштують значно дешевше, й саме їх найбільше завозять за «сірими» схемами на іноземній реєстрації.

Чому для українців стала можливою купівля авто на іноземній реєстрації? Це пов’язано із законодавчими нормами щодо розмитнення транспортних засобів: українцям обмежили час на транзит до 5-10 днів. Тоді як іноземці можуть тимчасово користуватися своїми авто на території нашої держави цілий рік. Так і з’явилася схема: авто часто оформлюється на юридичну особу, як правило, в Литві чи Польщі, а громадянина України вписують до техпаспорта для можливості використовувати протягом року вже на території нашої держави. Наприкінці терміну водій знову перетинає кордон, реєструється знову й повертається назад. Коштує така послуга, без урахування вартості авто, близько тисячі євро. Самі ж авто та їх вибір – це окрема історія. Однак саме ця обставина і є найприваблішою в схемі: вживане 10-річне авто «В» класу в Європі в гарному стані може коштувати в межах 4-7 тисяч євро.

Із самими авто на іноземній реєстрації є й інші проблеми, крім питань щодо можливостей їх легального розмитнення. Вони стосуються переважно питань із їх використанням на українських дорогах. Річ у тім, що водії таких авто можуть часто нехтувати правилами дорожнього руху, знаючи, що в разі ДТП можуть тим чи іншим способом уникнути відповідальності. Адже рух більшості таких авто не відслідковується правоохоронними органами та не контролюється митниками. Знайти за кордоном особу, яка надала дозвіл на використання транспортного засобу, часто є майже неможливим для виконанням завданням.

Тим не менш власники подібних авто на «євробляхах» вже об’єдналися в громадські організації, щоб захистити свої інтереси. Йдеться про право легалізації не схеми, а розмитнення вже ввезених авто. Задля цього автовласники вже кілька разів демонстрували політикам свою єдність, організовуючи масові акції з перекриттям вулиць столиці та доріг державного значення.

Чи справді незаконно?

Якраз у сезон літніх відпусток активізувалися суди, які почали виносити рішення не на користь власників авто на іноземній реєстрації. Поки що йдеться про низку справ, які мали дещо різні юридичні складові, але в результаті завершилися призначенням за рішенням суду значного за розмірами штрафу.

Так, наприкінці липня Вищий адміністративний суд Києва виніс перше остаточне рішення щодо водія автомобіля з іноземними номерами. Водій, який за довіреністю керував транспортним засобом, оформленим на іноземця, отримав штраф на 420 тисяч гривень, а саму машину конфіскували. Сума штрафу складає 300% від несплаченої суми митних платежів.

Ще один випадок відбувся дещо раніше. Київський апеляційний адміністративний суд задовольнив позов Державної фіскальної служби й постановив стягнути з власника авто на литовських номерах штраф у розмірі 300% від несплаченої суми митних платежів. Сума штрафу сягнула астрономічних 1 мільйона 681 тисячі 846 гривень.

В обох випадках суд став на бік держави саме тому, що вдалося довести порушення митних правил. Та чи зможе ДФС реально отримати призначений судами штрафи? У юристів є сумніви, адже для цього потрібно довести, що українець є реальним власником авто. А при оформленні авто за кордоном, як правило, йдеться про передачу його в користування за довіреністю, але аж ніяк не про право власності.

Імовірно, зараз за допомогою судів і високих штрафів влада розраховує на те, що це трохи протверезить українців, а сам попит на такі авто спаде хоча б тимчасово.

Рішення для простого українця чи масштабна «сіра» схема?

Насправді ж, мусимо визнати: використання автомобілів на іноземній реєстрації не можна заборонити, адже це буде порушенням усіх можливих міжнародних норм. З іншого боку, всім зрозуміло: сама схема ввезення авто на «євробляхах» є напівлегальною, й довго така ситуація тривати не може.

Потрібно знайти вихід на державному рівні. Перш за все йдеться про законодавче спрощення вартості й самого механізму розмитнення авто. Йдеться не лише про легалізацію вже ввезених автівок, а взагалі про зміну самої парадигми одвічного захисту інтересів вітчизняного автопрому.

У травні цього року комітет Верховної Ради з податкової та митної політики схвалив законопроект, який має змусити власників авто на іноземних номерах сплачувати збір при перетині кордону України. Водночас прем’єр-міністр Володимир Гройсман запевнив, що уряд долучиться до спільної розробки законопроекту в профільному парламентському комітеті саме для вирішення питання нерозмитнених автомобілів.

Однак поки що питання далі самих ініціатив не рушило. Вочевидь, однією із впливових гальмівних сил є політична воля президента, який публічно дав зрозуміти, що буде боротися зі зростанням кількості автівок на іноземних номерах.

Політичний вимір

Неозброєним оком видно, що питання нерозмитнених авто є одним із факторів соціальної напруги, що зростає. Громадяни не надто полюбляють заглиблюватися в політико-економічні передумови того чи іншого рішення. Ба більше, недовіра до влади поширюється й на відповідне ставлення до законодавства та його дотримання.

Пересічний українець очікує, що він зможе недорого придбати доступне вживане авто. І що частіше українці їздитимуть до Європи, то більше з’являтиметься прихильників напівлегальних «сірих» схем. Інша частина громадян готові до суттєвого спрощення в питанні розмитнення вже придбаних автомобілів в Україні. Мовляв, дайте нам право за 300-500 євро розмитнити наші авто й усі залишаться задоволеними. Втім, такий спрощений підхід не вирішить інших важливих проблем в українській економіці.

Вже зараз низка політиків у своїх виступах спекулюють на цих настроях українців. А меседж «даєш доступне розмитнення вживаних авто» може бути вдало використаний у власних електоральних цілях під час виборчої кампанії.

У парламенті зареєстровані законопроекти, в яких пропонується дещо зняти напругу в цьому питанні. Так, ГО «Авто Євро Сила», яка безпосередньо виникла серед власників авто на іноземній реєстрації, пропонує ухвалити закон, що дозволить їздити на іноземних номерах за умови сплати до бюджету щорічного внеску в 200 євро. Народні депутати пропонують дещо інший механізм: запровадити спрощену процедуру розмитнення авто, що передбачатиме відповідний розмір податку з огляду на комплектацію та клас автівки. Після цього народні обранці вважають за потрібне загалом урегулювати цю сферу, запровадивши запобіжники для автомотлоху й водночас суттєво спростивши процедуру ввезення вживаних транспортних засобів.

Втім, уже зараз очевидно: за можливість їздити на недорогих вживаних авто з Європи українцям потрібно буде поборотися. А державі – знайти найбільш зважений спосіб вирішення цієї проблеми.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО