Платне паркування у Києві: як працює система та як її оцінюють експерти

Читать на русском

Слово і діло пропонує подивитися, як працює платне паркування у Києві, які є тарифи та штрафи, а також як систему паркування оцінюють експерти.
Слово і діло

Платні паркувальні майданчики з’явилися у центрі Києва, щоб розвантажити великі транспортні артерії. Мовляв, кияни або пересядуть на громадський транспорт і зменшать потік машин, або платитимуть за стоянку, поповнюючи місцевий бюджет. «Слово і діло» поспілкувалося з експертами та з’ясувало, чи буде таке нововведення справді корисним для Києва, а також які нюанси не враховані у плані.

Де з’явилися платні паркувальні майданчики

Тарифи на послуги з паркування транспортних засобів почали діяти з липня 2021 року.

Нині Київ поділений на три територіальні зони за паркомісцями та їхньою вартістю.

Перша зона розташована у центральній частині столиці. Вартість паркування там становить 35 грн/год.

Паркування у другій зоні коштує 25 грн/год. Вона розташована біля певних торговельних центрів, зокрема, в Оболонському районі, у привокзальній зоні, у Голосіївському районі, так звана територія перед центом.

Інша територія належить до третьої зони, де вартість паркування становить 5 грн/год (ще з 2011 року).

Платна парковка діє з 8.00 до 22.00. У вихідні та святкові дні машину можна поставити безплатно. Також є можливість придбати абонемент на паркування (на місяць та день). Наприклад, паркування у першій та другій зоні у день коштує 350 грн, на місяць – 5 145 грн.

Якщо купувати місячний абонемент, фактична ціна за будній день становить 224 грн.

Карту паркувальних місць, інформацію про стоянку, кількість вільних місць і пільгових місць, вартість можна подивитися на карті у додатку «Київ Цифровий».

Подивитися список вулиць, на яких є платні паркувальні майданчики, можна тут.

Також у третій зоні є спеціальні перехоплювальні паркувальні майданчики. Вони працюють таким чином, щоб власники авто могли дістатися метро або зупинки іншого громадського транспорту, залишити там транспортний засіб і пересісти на автобус/метро/тролейбус.

Тариф на таких майданчиках від 5 грн за годину. Також діє спеціальний абонемент. Так, за добу треба заплатити 22 грн.

Усі ці паркувальні майданчики надає комунальне підприємство «Київтранспарксервіс».

Штраф за неоплачене паркування становить 100, 500 та 700 грн залежно від зони.

Придбати талони і абонементи можна через сайт, у кіосках «Союздрук» або через додаток «Київ Цифровий».

Що про платні паркування каже місцева влада

У тих житлових будинках, чия прибудинкова територія належить місту, також зробили платне паркування.

Начальник Інспекції з паркування КМДА Дмитро Рахматуллін зазначав, що у більшості дворів у центрі міста авто залишають не лише мешканці будинків, а й працівники офісів.

«Звичка всюди паркуватися безкоштовно залишилася, хоча всі ми знаємо, що нічого безкоштовного не існує, і кожен квадратний метр столичної землі коштує шалених грошей. Тим більше, що сьогодні в більшості таких дворів, особливо в центральній частині міста паркуються не тільки жителі, а й працівники сусідніх офісів», – говорить Рахматуллін.

Голова Ради з урбаністики Віталій Селик в одному з інтерв’ю розповів, що влада обґрунтувала таке рішення нестачею місць для паркування, а також тим, що швидкі і пожежники не можуть проїхати запарковані квартали.

Кабмін вніс зміни до ПДР: з'являться нові знаки та розміткаСьогодні уряд схвалив проєкт змін до Правил дорожнього руху, підготовлений Мінінфраструктури.

Він наголосив, що оплата прибудинкової території не дає мешканцям права на безкоштовну парковку.

«Ті паркомісця, які є в старих кварталах міста, я нагадаю, були розраховані для так званої гостьової парковки. Тобто розраховані на те, що жителі будинків під'їдуть, припаркують свій автомобіль, вивантажать меблі і поїдуть далі. Або до мешканців будинку приїдуть гості і припаркуються. Тоді був розрахунок на те, що всі водії міста матимуть або особистий гараж, або приватне куплене паркомісце», – зазначає Селик.

За словами заступника голови КМДА Костянтина Усова, кошти, отримані від платних паркувальних майданчиків підуть на розвиток громадського транспорту, вдосконалення схем дорожнього руху та підвищення безпеки киян на вулицях міста.

«Ми налаштовані звільнити вулиці нашого міста від нелегальних паркувальників. І зробимо це через механізм повної цифровізації послуги. Тільки офіційно, тільки через додаток, ніякої готівки з рук у руки», – заявив він.

Заступниця начальника інспекції з паркування КМДА Аліна Ярош пояснювала, що столична влада вважає недоречним скасовувати платне паркування у третій зоні (зоні переважно спальних районів).

«Офіційні паркомісця не робили на прибудинкових територіях. Людина як залишала, так і далі може залишати там своє авто. Але тепер платні паркувальні майданчики будуть вздовж доріг, де є така можливість», – зазначила вона.

Водночас, у середині вересня у «Київтранспарксервісі» наголосили, що місто наразі не має планів отримувати кошти за паркування у дворах будинків від мешканців. Платити за парковку потрібно лише у тих місцях, де встановлено відповідні знаки.

Як експерти оцінюють ідею платних паркувальних місць

Експерт з питань транспорту Олександр Кава вважає, якщо місцева влада захоче зробити з паркувальних майданчиків бізнес, з «цього точно нічого не вийде, адже, насамперед, платна парковка багато клієнтів не збере».

«На жаль, багато чиновників думають, що парковка – це бізнес. Але це не так. Парковка – це частина міської інфраструктури, і окупається вона, звичайно, ніколи не буде», – зауважив він у коментарі «Слово і діло».

Кава наголосив, що платні та перехоплювальні паркувальні майданчики повинні працювати у зв'язці з громадським транспортом, робота якого є чітко налагодженою.

«Перехоплювальні парковки мають дозволити перетягнути автомобілі, які зараз паркуються на вулицях і забезпечити зручну пересадку громадян на громадський транспорт. Транспорт повинен нормально витримувати навантаження, якщо він добре працює – їздить швидко і з невеликими інтервалами», – зазначив експерт.

Для прикладу він навів систему паркувань, яка діє в Європі. Там, за його словами, перехоплювальні парковки є просто частиною комунальної інфраструктури, а не бізнес.

«У Європі, зазвичай, якщо людина купує проїзний на громадський транспорт, то парковка на перехоплювальних стоянках безкоштовна – за умови пред'явлення проїзного», – розповів Олександр Кава.

На йому думку, подібну систему варто було б спробувати запровадити і в Україні.

Експерт у галузі містобудування Віктор Глеба доволі скептично ставиться до платних паркувальних майданчиків.

У коментарі «Слово і діло» він зазначив, що платні майданчики «допоможуть розвантажити не транспортні артерії, а кишені платників податків, які паркуються на комунальній території».

На його думку, поняття «завантаженого центру» доволі абстрактне, адже немає критерію для визначення.

«Проблема не у машинах, а у найнижчій щільності доріг на квадратний кілометр територій. У нас втричі менше доріг на гектар, ніж в Москві та вп'ятеро менше, ніж у Лондоні і Парижі. У нас немає паркінгів – суцільні торгові центри і житлові комплекси без паркомісць», – розповів Глеба.

Нагадаємо, в Україні з 28 вересня запрацювали ще 20 камер відеофіксації порушень правил дорожнього руху в чотирьох областях країни – Запорізькій, Львівській, Закарпатській та Одеській областях.

Також ми писали, які зміни Кабмін вніс до Правил дорожнього руху.

Анастасія Дячкіна, спеціально для «Слово і діло».

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: