Податки для багатих: чи буде економічний ефект від нового оподаткування

Читать на русском
Андрій Вігірінський

Два законопроекти з пропозицією змінити ставки основних податків зареєстровано у Верховній раді. Йдеться про зниження податку на додану вартість з 20 до 17% та запровадження прогресивної шкали податку на доходи фізичних осіб. З такою пропозицією виступив нардеп від «Слуги народу» Олександр Дубінський. Про що йдеться в законопроектах та чи мають вони економічну доцільність, «Слово і Діло» поговорило із політичним експертом Андрієм Вігірінським.

Зараз більшість українських працівників сплачують податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) за єдиною ставкою 18%, яку роботодавці перераховують до фіскальної служби із зарплат працівників. Крім того, ми платимо військовий збір – 1,5% та єдиний соціальний внесок (ЄСВ) – 22%. Інші ставки у ФОПів, але всі без винятку українці, коли купують товари чи сплачують послуги, додатково платять 20% ПДВ, а ті, хто курять чи вживають алкоголь, ще й акцизні збори.

Як змінилося оподаткування ФОП у 2020 роціРівень оподаткування для ФОП у 2020 році збільшився через зростання прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати.

Нардеп Дубінський пропонує внести зміни до Податкового кодексу України і запровадити прогресивну шкалу податку на доходи фізичних осіб, запровадивши три ставки: 18% – якщо доходи особи не перевищують 10-кратний розмір мінімальної місячної заробітної плати, встановленої законом для такого місяця (зараз – 47 230 грн); 36% – якщо дохід перевищує 10-кратний розмір мінімальної зарплати, але менший 20-кратного її розміру (від 47 230 грн до 94 460 грн); 54% – якщо база оподаткування перевищує 20-кратний розмір мінімальної зарплати (понад 94 460 грн.).

У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що, за даними Держстату, для більшості працівників (близько 93%), які отримують заробітну плату в розмірі щонайменше 20 тис. грн на місяць, нові зміни відповідно до ставки оподаткування не збільшать податкове навантаження. Під нову шкалу відрахувань, за текстом законопроекту, не підпадають ІТ-спеціалісти та ФОПи.

На думку Андрія Вігірінського, такі зміни оподаткування передусім спрямовані на прагнення його автора сподобатись виборцям.

«Основна суть законопроекту – соціально-справедлива, щоб багаті платили більше, тоді як більшості українців зміни оподаткування не повинні стосуватися. Хоча насправді має бути навпаки, якщо людина офіційно, я підкреслюю, офіційно отримує високу зарплатню, треба стимулювати її в частині зменшення оподаткування. Це важливо з точки зору наповнення Пенсійного фонду, до того ж, законопроект не передбачає зміни ставки відрахувань до ПФ», – зауважив Вігірінський.

За його словами, багаті люди знайдуть способи мінімізувати свої податкові витрати.

«Варіантів, як законно зменшити податкове навантаження, існує безліч. Керівник може отримати дуже високу зарплату, сплатити податки, а своїм підлеглим виплачувати готівкою з цієї суми. До того ж, багаті люди можуть перевести частину бізнесу, юридичну особу до іншої країни з більш привабливим оподаткуванням.

Або працівник із високою зарплатою, коли дізнається про підвищення ставок оподаткування, зареєструється фізичною особою-підприємцем за третьою групою і частину послуг буде продовжувати виконувати, як раніше, а частину – надаватиме за паралельними угодами, як ФОП. Але сплачувати він буде тільки 5% з обігу і не платити 18%, які були до цього», – зауважив Вігірінський.

Порівняння зарплат міністрів Гончарука та ГройсманаЗарплати міністрів Олексія Гончарука та Володимира Гройсмана порівняло Слово і Діло. Дійти однозначних висновків не можна.

За його словами, у законодавстві достатньо юридичних конструкції, які дозволяють обійти систему оподаткування. І навряд чи можна буде звинуватити людину в тому, що вона навмисно ухиляється від сплати податків. Просто використає іншу форму трудових відносин, яка не заборонена законом.

На переконання експерта, людина, яка заробляє більше, має бути зацікавлена показувати свій дохід офіційно. До того ж, треба виводити в «білу» сферу зарплату масових працівників.

«Середня зарплата зараз у межах 10-12 тис. грн, а вона й далі буде перебувати в цьому коридорі, і багато хто отримують зарплати в конвертах. Тому, намагаючись легалізувати трудові відносини, треба зробити невигідною схему готівкової виплати зарплати. Не через санкції, це вже випробували, а з точки зору фінансової вигоди, коли роботодавцю легше буде перейти до роботи «по-білому», ніж приховувати податки», – переконаний експерт.

За словами Вігірінського, не зрозуміло, який економічний ефект очікується від запропонованого законопроекту, які суми потенційно можуть надійти до державного бюджету та до місцевих бюджетів. Також не зрозуміло, чи враховані ризики, пов’язані з тим, що частина доходів піде в тінь і скільки недоотримає бюджет.

«Враховуючи те, що в законопроекті йдеться, що для більшості українців податок не зміниться, бо вони отримують зарплату до 20 тис. грн, можна припустити, що це такий собі соціально-орієнтований крок, спрямований на боротьбу із багатими», – сказав експерт.

Вігірінський нагадав, що раніше партія «Слуга народу» озвучувала іншу концепцію, яка полягала в тому, що проблема тіньового сектору економіки і неофіційних трудових відносин б’є по Пенсійному фонду і бюджету.

«Для того, щоб стимулювати роботодавців переводити трудові відносини в «білу» сферу, йшлося про те, щоб знизити ставку як ЄСВ, так і податок на доходи фізичних осіб для того, щоб на цю суму збільшувалися легальні доходи громадян і, відповідно, відрахування до ПФ, та відбувалося стимулювання економіки за рахунок пожвавлення попиту. Але пан Дубінський побачив її трохи по-іншому», – сказав він.

Щодо запропонованих змін до Податкового кодексу зі зменшення ставки податку на додану вартість з 20 до 17%, на думку Вігірінського, треба розуміти, що внутрішній ПДВ, у тому числі з імпортних товарів, напряму впливає на дохідну частину держбюджету.

«Якщо зменшити ПДВ на 3%, автоматично знизяться ціни на всі товари, роботи і послуги. І людям це сподобається. Але ж при цьому пропорційно зменшаться надходження до бюджету. На що ми можемо скоротити видатки, паралельно збільшуючи фонд оплати праці бюджетникам? Хоч ціни й знизяться, але важко буде досягти підвищення соціальних виплат і стандартів. А який буде компенсатор?», – зауважив експерт.

За його словами, український ПДВ співмірний з цим податком в інших країнах і зараз не можна говорити про його зменшення.

Раніше «Слово і Діло» писало, що в Україні за рік суттєво зросла реальна зарплата.

Також ми повідомляли, що Рада схвалила закон про адміністрування податків.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.