Чому в Україні дорожчає пальне та якими будуть ціни?

Читать на русском
Юрій Корольчукексперт з енергетики

Поки це радше панічний ефект через заяви РФ щодо експорту нафтопродуктів. Плюс додалася технічна проблема в Білорусі, нафта пішла з більшим складом хлористих речовин. Відповідно, це має такий ефект – ціни зросли.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.

За його словами, заборони немає. Просто раніше ліцензії видавала митна служба РФ, а тепер буде Мінекономрозвитку. Однак проблема глибше.

«У РФ є величезна внутрішня проблема, яка давно на порядку денному. Коли РФ поставляє нафту до країн, в тому числі України, то виникає бізнес-інтерес компаній у першу чергу забезпечити імпортні поставки й заробити на цьому гроші, адже там ціна вища. Відповідно, виникає певний перекос балансу. Наприклад, коли якийсь позаплановий ремонт заводу чи щось сталось, як наслідок, одразу виникає дефіцит на ринку», – зазначив Корольчук.

У такому разі відразу зростають ціни, всі починають говорити про проблеми з нафтопродуктами, підкреслив він.

Як змінилася ціна на автомобільне пальне в 2014-2018 рокахЦіна на бензин А-95, дизель та автомобільний газ зросла більш ніж удвічі в Україні за чотири роки.

Тобто РФ потрібно балансувати свій ринок, тримати під контролем своїх експортерів, щоб вони в першу чергу думали про внутрішнього споживача. До того ж накладається загальна політика РФ – мінімізація відносин з Україною, уточнив експерт.

«У тому числі РФ переорієнтовує своїх експортерів на інші ринки, крім України. Це ринки Китаю, Туреччини, деяких країн ЄС. Відповідно, український ринок стоятиме. Це спричинює кризу, яка може проявитися в будь-який момент, незалежно від того, хто буде президентом», – пояснив він.

За його словами, виникатиме проблема, коли в першу чергу йтимуть поставки до інших країн уже навіть із політичної точки зору. Наприклад, РФ хоче розвивати кращі відносини з Туреччиною, вони забезпечуватимуть експортні поставки туди.

«У нас може виникати дефіцит. Наприклад, Україна хоче купити мільйон тонн, а в РФ говорять, що такого обсягу для вас немає, є 500 тисяч тонн. Україна шукатиме далі, але на ринку всі все знають. І коли ми звернемося вже до Польщі та Литви, вони знатимуть, що в Україні дефіцит. Відповідно, поставлять вищу ціну», – акцентував Корольчук.

Тому це проблема відносин РФ та України, не варто зводити це до санкцій чи ще чогось. Якщо нам навіть вдасться замістити поставки, то це буде за вищою ціною, відповідно, ціна на бензин буде вищою, додав він.

«Зараз, звичайно, нафта трохи зросла в ціні, але це не те зростання, що мало б позначитися на Україні. Нинішні ціни – це більшою мірою панічний ефект. Однак, якщо ситуація з поставками з РФ погіршуватиметься, а з 8 млн тонн 6 млн тонн саме російські нафтопродукти, то ефект буде негативним», – наголосив фахівець.

Крім того, ми імпортуємо 8 млн тонн, з яких 2 млн тонн – критичний імпорт. Якщо він випадає, а Росія нам дає 3 млн тонн, то цей обсяг буде важко замістити, уточнив він.

«На це піде десь півроку, щоб домовитися стабільно, а не викуповувати залишки обсягів і підвищувати ціну автоматично на ринку. Це небезпечно, адже ми залежні», – констатував енергетик.

Він також додав, що безвідносно до Зеленського Коломойський зараз може опинитися у вигідній ситуації, адже імпортує нафту не лише з РФ.

«Він може посилити свої позиції. Коли зросте ціна на імпортний ресурс, люди автоматично на перший період перейдуть на дешевший ресурс. Він дешевший на АЗС, які контролює «Укрнафта». Якість пального – інше питання», – підкреслив експерт.

За його словами, ціни на дизельне пальне, якщо буде критична ситуація, наприклад, припинять поставки, можуть зрости до 32 грн, бензин зросте в діапазоні 33-35 грн, щодо газу також коридор у 3 грн.

«Фактично, коридор у 3 грн щодо пального. Це на випадок критичної ситуації. Зараз підстав немає. Нинішні ціни на АЗС на пальне – результат панічних настроїв», – резюмував Юрій Корольчук.

Як змінилася ціна на автомобільне пальне в 2014-2018 роках – на інфографіці.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.