Заборона РФ на експорт нафти: що це означає та як вплине на вартість пального

Читать на русском
Генадій Рябцевдиректор енергетичних проектів НТЦ «Психея»

Рішення РФ формально було відповіддю на додаткові санкції, запроваджені Кабміном. Кілька тижнів тому Кабмін уточнив перелік товарів, які заборонені для ввезення в Україну, РФ відреагувала.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив директор спеціальних програм науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев.

«Минулоріч у структурі споживання на поставки з РФ припадало 40% дизельного палива й приблизно 29% скрапленого нафтового газу, мається на увазі від споживання. Звісно, це дуже серйозний важіль впливу. Зникнення цього обсягу може серйозно позначитися на цінах», – зазначив Рябцев.

Однак є ціла низка «але», які необхідно враховувати, додав він.

Як змінилася ціна на автомобільне пальне в 2014-2018 рокахЦіна на бензин А-95, дизель та автомобільний газ зросла більш ніж удвічі в Україні за чотири роки.

По-перше, поставками займається «Роснефть» – або безпосередньо, або через посередників. Зрозуміло, що надходження валюти вельми важливе для компанії, уточнив експерт.

«Але заборони як такої немає. Існує особливий порядок отримання дозволів на експорт. Ці дозволи надає Мінекономрозвитку РФ за заявкою відповідної компанії. До цього були приблизно такі ж обмеження, але дозволи надавалися на місці митною службою РФ», – пояснив він.

Крім того, ці обмеження запроваджуються з 1 червня. Значить, у нас є час переглянути портфель постачальників і маршрути поставок, підкреслив Рябцев.

За його словами, основними постачальниками дизпалива були РФ і Білорусь, хоча є альтернатива. З іншого боку, за останні роки, незважаючи на низку заяв, жодних комплексних заходів для нейтралізації загрози раптового припинення постачань нафтопродуктів розроблено не було. Було багато заяв про те, що Україна злізла з російської голки, але реальних заходів для цього не вжили.

«Тому, незважаючи на те, що запроваджуються лише обмеження на експорт, пов'язані із запровадженням додаткової процедури узгодження поставок, у будь-який момент із політичних чи будь-яких інших міркувань РФ матиме право припинити поставки. При цьому в України немає жодних запобіжників на цей випадок», – наголосив він.

Оператори ринку не мають довгострокових договорів з іншими постачальниками, все паливо закуповується «з коліс». Крім того, немає великих стабілізаційних запасів, страхових запасів нафтопродуктів. Немає навіть мінімальних стратегічних запасів нафтопродуктів, які ми маємо створювати відповідно до директиви 119 ЄС, уточнив фахівець.

Фактично, в нас немає плану дій у разі раптового переривання поставок. Навіть не розподілені повноваження, хто й що має робити в разі виникнення такого дефіциту, додав він.

«Однак вихід усе ж є. Навіть якщо будуть припинені поставки, то переорієнтація на інші напрямки, якщо вона буде оперативною, не дасть суттєво змінити ціни на пальне. Якщо диверсифікація відбуватиметься плавно, то змінюватиметься ціна на вартість транспортування. Трубопровідне паливо з РФ, яке йде, дешевше, ніж залізничне. Різниця в 3-5%. Якщо трубопровідні поставки припиняться, то це спричинить зміну ціни в такому діапазоні», – резюмував Геннадій Рябцев.

Відзначимо, прем'єр-міністр України Володимир Гройсман стверджує, що уряд знайде рішення ситуації з обмеженням експорту в Україну низки сировинних товарів.

Як змінилася ціна на автомобільне паливо в 2014-2018 роках – на інфографіці.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: