Несправні маршрутки та торгівля дозволами: як працює Держслужба з безпеки на транспорті

Читать на русском
Володимир НаумовГолова ВЦРТІ

У березні 2015 року Кабінет міністрів України затвердив положення про створення нового органу – Державної служби України з безпеки на транспорті(ДСБТ). Згідно із затвердженим положенням, ДСБТ є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого координується Кабінетом міністрів України через міністра інфраструктури. Саме від цієї служби залежить гарантування безпеки перевезення пасажирів і вантажів, в тому числі небезпечних, як у міжнародному, так і у внутрішньодержавному сполученні. Але, мабуть, щось пішло не так. Лише за три дні лютого поточного року відбулося кілька резонансних ДТП за участю двох маршруток – постраждали 12 осіб. У мерії Києва взялися за перевірки перевізників під час яких були виявлені «нелегали». За фактами виявлених порушень були складені акти та виписані штрафні санкції на суму 44 520 гривень.

22 березня 2018 року міністр інфраструктури України Володимир Омелян запропонував Кабміну звільнити Михайла Ноняка з посади керівника ДСБТ.

«Слово і Діло» вирішило розібратись, яка ситуація склалася з безпекою перевезень пасажирів і вантажів через три роки діяльності служби і чому в Мінінфраструктури ініціювали відставку Михайла Ноняка.

Голова ради громадської організації «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури» Володимир Наумов зазначив, що ДСБТ має кілька сфер контролю за безпекою на транспорті.

ДСБТ: на варті безпеки   «Крім автомобільного транспорту, служба зобов'язана контролювати безпеку в сфері залізничного транспорту як загального, так і промислового призначення. Профілактична робота, рейдові перевірки ані на УЗ, ані на промислових підприємствах взагалі не проводяться, враховуючи практично повну відсутність фахівців. Має бути цілий комплекс заходів із запобігання ДТП і катастрофам. Але профілактична робота ані із залізничниками, ані з автомобільними перевізниками практично не проводиться», – констатував Наумов.

І доказом цьому є той факт, що кількість ДТП збільшується з кожним роком, а найбільш жахливо те, що почастішали випадки затримання водіїв транспортних засобів у стані алкогольного й наркотичного сп'яніння, підкреслив він.

«Усі ми бачимо маршрутки, які мають несправності, що загрожують безпеці пасажирів, які замість того, щоб стояти в парку, стоять десь на вулицях на стоянці, при цьому в них ночують водії. Це грубі порушення ліцензійних умов», – додав експерт.   Дозвіл на перевезення: за два кроки від міжнародного скандалу

Він пояснив, що ДСБТ видає перевізникам дозволи на міжнародні перевезення вантажів до іншиї країн.

За його словами, з цього приводу неодноразово направлялися звернення перевізників, громадських організацій як на адресу міністерства, так і на адресу ДСБТ, але навіть після звернень ситуація з «торгівлею дозволами» не вщухла, а навпаки, вийшла на критичний рівень.

«У Мінінфраструктури вирішили перевірити ДСБТ на правильність і законність видачі дозволів. Перевірка була вибірковою. В підсумку знайшли велику кількість підроблених дозволів. А це вже підробка документів, яка тягне за собою кримінальну відповідальність», – констатував Наумов.

Міжнародні дозволи видаються на паритеті, тобто, як правило, держави обмінюються одна з одною однаковою кількістю дозволів, уточнив він.

Європейські партнери все розуміють, знають, але поки чомусь мовчать. За наявними в нас даними, дозвіл до Італії обходиться перевізнику до 600 євро, хоча офіційна його вартість становить лише 51 гривню. Йдеться про торгівлю дозволами на мільярдні суми.

«Це дані, які показала перевірка. І це стало фактично «останньою краплею» для відставки Михайла Ноняка», – зазначив Наумов.

«В результаті всього цього можуть постраждати міжнародні відносини, тому що якщо уріжуть або не дадуть достатньої кількості дозволів на міжнародні перевезення, це прямо торкнеться ВВП України. Ба більше, вже почалася «зустрічна атака», протести, щоб Омелян не дав ходу цим перевіркам, тому що далі можуть розкритися всі інші схеми», – акцентував експерт.

«Крім того, ліцензування, адміністративні послуги – також сфера діяльності ДСБТ. Фактично, з 2015 року адміністративні послуги нинішнім керівництвом ДСБТ були «монетизовані». Щодо системи видачі дозволів на міжнародні вантажні перевезення, ліцензій на перевезення пасажирів, то ситуація взагалі катастрофічна. Керівництвом ДСБТ затверджена система розцінок, скільки коштує та чи інша послуга, щоб її отримати дуже швидко», – підкреслив експерт.

Бездоріжжя та фури

«Держава виділяє мільярдні кошти на ремонт і будівництво доріг, але відсутність вагового контролю призводить до сумних наслідків», – наголосив він.

Ревізор для маршруток: чиновники перевірять, на чому возять киянКиївська міська держадміністрація почала перевірку перевізників на міських автобусних маршрутах.

«У результаті це призводить до того, що вкладені мільярди «вбиваються» перевантаженими фурами. Зараз вартість проїзду пункту вагового контролю ДСБТ без здійснення зважування становить від 600 гривень із машини, що, по суті, є вартістю руйнування наших доріг», – уточнив Наумов.

Водний транспорт

Фахівець відзначив, що ДСБТ також здійснює контроль безпеки у сфері річкового й морського транспорту.

«При цьому постійно виникають конфлікти при здійсненні контролю суден під іноземними прапорами. Неодноразово судновласники скаржилися до Мінінфраструктури на те, що працівники ДСБТ заходять на судна й у більшості випадків забороняють їх експлуатацію з вигаданих причин, з метою отримати «свій інтерес». А простій судна – це колосальні втрати судновласників у валюті і, як наслідок, втрата іміджу України. Доходить до того, що судновласники дають команду своїм капітанам не заходити до українських портів», – додав він.

Зважаючи на все вищесказане, говорити про якусь ефективність ДСБТ немає жодного сенсу, підсумував Володимир Наумов.

Нагадаємо, міністр інфраструктури Володимир Омелян пообіцяв протягом місяця представити громадськості новації заходів безпеки дорожнього руху.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: