Децентралізація чи «дамоклів меч» над долею дотаційних громад – експерт

Фінансовий експерт поділився міркуваннями стосовно того, як проходить децентралізація в Україні та чи допоможе це місцевим громадам

Децентралізація стане «ковтком свіжого повітря» для успішних регіонів, але в той же час для депресивних областей вона може мати вкрай негативні наслідки.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів фінансовий експерт Олександр Царук, анаілізуючи останні новації у контексті курсу на децентралізацію влади, оголошеного головою парламенту Володимиром Гройсманом.

«Важко не погодитись із баченням пана Гройсмана щодо децентралізації влади в Україні, яка по суті виливається вже у конституційну реформу. Ця реформа та збільшення повноважень виборних органів на місцях може стати основним козирем на майбутніх виборах до парламенту. Крім того, Гройсман наголошував на тому, що «децентралізація не послаблює державу. Децентралізація робить її сильною», наводячи успішний приклад польської моделі розподілу влади між центром та регіонами», – розповідає експерт.

Кілька кроків в цьому напрямку вже було зроблено, зокрема, прийнято Бюджет 2015 року на основі зміненого Бюджетного кодексу, який вже наділив місцеві громади правом запроваджувати, наприклад, деякі нові податки чи змінювати схему розподілу вже існуючих.

«Проте вони були сприйняті неоднозначно, оскільки «соломонове рішення» про збільшення податків, в першу чергу на нерухомість, перекладалось на місцеві ради, які, звісно, не поспішали його впроваджувати, а відтак декларований додатковий ресурс місцевого бюджету в багатьох випадках залишився віртуальним. Антитезою такої реформи є твердження, що децентралізація бюджетної системи закінчиться послабленнями виконавчої влади та зниженням обороноздатності країни», – аналізує спеціаліст.

За його словами, децентралізація бюджетної системи в тій чи іншій формі означає зменшення частки Державного бюджету у зведеному. Крім того, вимагає більшої інституційної зрілості від місцевих громад. В першу чергу – вміння збалансувати місцеві фінанси і знаходити інструменти для згладжування касових розривів та адміністрування податків, а такі вміння, на жаль, є не у всіх громад.

«Наприклад, Київ має залучення кредитів міжнародних кредиторів та реформування муніципальної інфраструктури, що, на жаль, не можна сказати про регіони країни, які відносяться до категорії депресивних чи наразі не повною мірою підконтрольні державі. Відповідно, децентралізація стане «ковтком свіжого повітря» для успішних регіонів та «дамокловим мечем» над долею дотаційних громад, залежних від трансфертів з центрального бюджету, який вже не матиме такої кількості ресурсів, щоб задовільнити їхні потреби», – пояснив Олександр Царук.

Нагадаємо, що голова Верховної Ради України Володимир Гройсман повідомив про те, що Бюджет України на 2015 рік Верховна Рада повинна прийняти з урахуванням децентралізації. В свою чергу, Наталія Яресько переконана, що реформа бюджетної децентралізації в Україні принесе місцевим бюджетам від 25 до 45 млрд гривень.